Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

*kl*

Vad tycker expertisen om denna:

Alltså jag fotar som om jag vore full, hela bilden lutar framåt...
430907_2948568245168_1590181870_2409330_1725851720_n.jpg

417252_2948573605302_1590181870_2409340_951182502_n.jpg

426284_2948586525625_1590181870_2409345_824400667_n.jpg

Och en lite halvdassig bild när jag sitter i den:
397954_2948216636378_1590181870_2409157_1939245784_n.jpg

Senast ändrad:

kl

Någon som har koll på hur Santa Cruz dressyr sadlarna är i bomvidd?
Även lite generellt vilka sorts ryggar de passar på ?

kl

Är det möjligt att hitta en dressyrsadel till en häst som ser ut såhär?:

Rörelse: (dom enda jag har utan något på ryggen) Men som synes är han rak och utan någon manke!
Nybild.jpg

rfeb3.jpg

Stilla:
DSC00659.jpg

32649546.jpg

32649548.jpg

Jag börjar snart ge upp :(

Inte innovan men isabellen har jag provat och den låg helt ok men jag tyckte inte alls om den själv. Nu var detta iofs något år sedan så om den fortfarande ligger ok det vågar jag inte svara på. Men jag får försöka hitta en och prova då. :)

Förresten är Innovan lika rak eller rakare än Isabellen?

Senast ändrad:

Ryggen tycker jag ser ut att passa nämligen, men sedan vet man ju inte hur det ser ut i verkligheten :)

Alla ryttare tycker inte om Innovan just men nu finns även Bates NEW Dressyr som kanske kan vara värd att testa också.

En i stallet har en häst som ser ut ungefär precis som din. Hennes Innova glappade rätt mycket bak eftersom hästen är så rak. Så nu har hon måttat ut en ny Childeric och går i väntans tider;). (Kan tillägga att hon provat massor av sadlar och Amerigo Classic låg hyfsat även om den släppte lite bak så glappade den inte i närheten av vad Innovan gjorde.)

Ok jag får åka och kika på dom. Jag provar nämligen allt jag kan komma över och tillslut ska jag väl hitta drömsadeln ;)

Just nu går han med en M&N goldcollection som ligger ok men inte helt bra och jag är inte helt förtjust i den.

Har du testat passier? jag är superförtjust i min optimum men den går i manken på min men de borde ju inte va något problem på din;)

Haha ne det problemet lär vi inte få ;) Nope jag har kollat efter passier men inte hittat någon att prova. Grand Gilbert hittar man ju massor men dom är väl till lite mer svängda ryggar och optimum är det sämre med här i krokarna. Men jag ska skriva till den i min prova lista.

De sadlar jag har provat är:
M&N
Albion style (ska få prova en K2)
HdR
Bates Isabell
Herritige (stavn) 2 stycken
Santa Cruz Leopold + en annan santa cruz
Jaguar
Stübben
Frank Baines 2 olika
En syntet sadel Typ T6 eller vad nu den heter
Hubertus

hjälp mig.

Letar sadel (som vanligt) till hästen igen. Har haft en Crown Arwen som både häst och jag trivdes super med i början (3 månader sen vi hittade den) gick som en dröm. Men 3 månader med bra ridning och en bra sadel formar om rygg och muskler. Så nu passar den inte längre.

Behöver tips på vad som kan passa denna rygg.

32873485.jpg

32873490.jpg

Hon är runt 110grader bred. bred över manken som är ganska lång men inte så hög tycker jag. Har sett betydligt värre. Hon är långt ifrån färdig musklad över ryggen.

Så vad har ni för tips?
Jag ska iväg till sadelmakare men vill gärna ha med mig en del sadlar att testa.

På denna bild har hon en prestige hippos, ligger skrattretande dåligt det ser jag med. Den ligger långt fram eftersom den inte går att få längre bak. För smal och helt fel form... Bilden är dock lite missvisande eftersom den är tagen lite snett bakifrån. Men NEJ jag rider inte i denna och skulle inte ens komma på tanken.
32873499.jpg

Albion, även denna ligger långt fram. Men jag lyckas verkligen inte dra bak den mera. Den glider till detta läge, rider inte i denna heller.
32873503.jpg

så vad har ni för tips?

*kl*

Någon som vet ca vilken grad en ny Kieffer sadel är på? (alltså innan den ställs om till att passa den enskilda hästen)

De KenTaur jag har stött på har iaf varit ganska långa i anläggningsytan pga sina kilbossor som är ganska stora

*kl*

Vad tror ni om denna? Ser att jag sadlat lite för långt fram som vanligt.. Kan ju säga att den känns ngt för vid men hästen gillar den skarpt!

bloggOrPage_085919916_18527.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka