Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Passier, har du provat någon sådan? Optimum kan nog bli lite hög bak, men Grand Gilbert eller PSL.

Såg nu att du redan svarat på den frågan.

Passier är det enda som funkar okej på min raka häst med lite "hög" rygg som din har. Är det extra djupt säte eller extra uppbyggd bak så funkar det inte, men det får man kolla upp innan. Jag har en Optimum flatback (dressyrsadel).
3-1.jpg

Den är något lång på min, men han är superkort, drar 125 i täcken.

Senast ändrad:

Så Grand Gilbert kan vara värd att prova menar du. Det ska jag genast försöka göra. PSL har jag inte sett hur dem ser ut :) Inga Passier är provade tyvärr men ska göras så fort tillfälle ges :) Tack för tipset!

Ska även prova Jensen om jag tag i någon! :)

PSL är typ "vanliga" dressyrsadlar, Passier är ju inte så fräsiga ;) Den är lite billigare än Optimum men samma bom som är ändringsbar, tror det är lädret som är lite enklare.

Jensen är superdjupa, kan bli jobbigt med så hög rygg som din har.

Någon som vet vad man bör titta efter för sadel till en welsh mountain? har idag en billigare begagnad från antingen börjes eller hööks men vill titta lite på en bättre. Är det stubben rex och laurus som gäller eller finns det andra märken?

lägg upp en bild på hästen så är det lättare att ge tips på sadlar. det är stor skillnad mellan welsh och welsh

32677052.jpg

32858504.jpg

En bild på henne från i höstas med kort fin päls... och så en nytagen där hon är lite mer raggig. Jag får kanske ta nya bilder. Hon har i alla fall en obefintlig manke och nuvarande sadel åker fram vid ridning, trots att den är vid i modellen. Hon är nog lite överbyggd just nu (född 09) så hon kommer väl att ändras en del i kroppen.

KL

Funderar på att börja med en äldre modell märkessadel tills damen växt klart. Funderar på typ Stübben eller har ni andra förslag?
Hopp/dressyr/allround spelar ingen större roll då sadeln är tänkt mest för att 'komma igång' och det spelar ingen större roll vad jag sitter i. Prisklass tänkt runt 2000-3500, sadelutprovare kommer tas ut men kan vara lite skönt att veta lite i vilken ände man ska börja...

Hästen är en Paint, född 2007 som nu är inne i en växtperiod och ngt tunn för dagen.
Dålig bild, men ngt. Kan ta andra i helgen.

401498_329289053777932_100000905200970_1010743_1323428831_n.jpg

*KL*

Igår hade jag sadelutprovaren ute för att kolla av mina sadlar.

Som jag redan misstänkt så låg inte allroundsadeln helt optimalt, vidden och balansen var bra men bommen var lite för rak för min hästs rygg. Sadeln var ett chansköp då jag fick köpa den för ett vrakpris alldeles ny, men redan efter provridturen så kändes det fel, jag tyckte inte att sadeln låg helt still.

Så...nu skall sadeln säljas och jag funderar på om jag skall köpa en annan eller om jag skall nöja mig med att bara rida i min dressyrsadel (den ligger perfekt). Jag har alltså ingen panik att hitta en sadel, men känner jag mig själv rätt så kommer jag att hålla korpgluggarna på skaft och kolla av begagnatmarknaden efter ett eventuellt fynd.

Men, jag är lite osäker på vad det är för sadelmodeller jag skall hålla ögonen på (självklart tog jag inte upp det med sadelutprovaren då jag helt enkelt avfärdade tanken på att ens köpa en annan sadel).

Ryggen den skall ligga på är bred (xw i wintecs järn), ngt svängd, relativt kort och med lite manke. Han har för att krångla till det ytterligare, rätt rejäla bogblad som kräver att man lägger sadeln rätt långt bak=kort sadelläge.
Min stora bak behöver 17" i säte.

Sadeln är tänkt att användas till att övervinna min paniska rädsla för att hoppa så den kommer förmodligen bara att användas ett par ggr om året...om den ens kommer att användas alls.
Därav satt budget: max 2500kr.

Tips och råd om vad för slags märke och modell som kan tänkas funka inom de snäva ramarna? Finns det ens ngn som passar? :)

kl

Söker info och erfarenheter utav HDR Austral ,och Eques Sella -Någon som har erfarenhet utav dessa sadlar?

kl

Idag har jag haft hemma en stubben rex 16/32 och en stubben laurus 16/30 för att prova på Dingla. Ingen av dem låg bra tyvärr då jag tror Dingla har rak rygg så det blev nästan lite gungbräda av sadlarna. Mellan framvalv och manke på rexen var det väl en 10 cm och den glappade baktill. Laurusen var ju ännu större mellanrum mellan manke och framvalv men den låg bra baktill.
Vet någon om det är någon skillnad mellan bommarna på rex och laurus?

Tänkte om det är lönt att prova en laurus 32 i bommen.

Har annars funderat på en claridge house från hööks, läste att de skulle passa lite rakare ryggar. Vad ska jag titta på för märken annars, inte så lätt att hitta begagnade ponnysadlar..

Passar en Griffin T4 allroundsadel normal manke/hög manke till svängda eller raka ryggar? :)

*kl*
Finns det någon som kan tipsa om en dressyrsadel som kan passa denna rygg?

dsc_2324_173646115.jpg

Dock är inte denna bild dagsfärsk så det finns mer muskler över rygg och manke nu.
Min gamla county WB (från ca 90-tal) börjar nu växas ur till min fasa.
Jag vill gärna ha en sadel som påminner om countyn gällande den smala midjan, djupa och mjuka sitsen.
Funderar på Kentaur, men några säger att deras sadlar passar raka ryggar och några att de passar något svängda ryggar.

Tar tacksamt emot förslag.

Jag skulle vilja ha tips på en kort, kort, rak och ganska smal sadel med bred kanal. Behöver 17" och hästen har 35 cm anläggningsyta. :o

*kl*
Några tips på vilken dressyrsadel som skulle kunna passa denna rygg? Testade med min andra hästs Amerigo alto som hon inte gillar alls. Har ridit henne med en Prestige Doge som hon varit nöjd med ett par månader men nu verkar det som hon inte är så glad i den längre.
Hon är inte särskilt bred, har normal mot vid i dom sadlar jag testat.
32898713.jpg

*kl*

Vad ska jag satsa på för sadel? Ska ridträna min travhäst. Två gånger i månaden för tränare i ridhus, resten i skogen.

Hästen har en rak ganska omusklad rygg, hög och lång manke och är överbyggd, travtränas.

Har en gammal märkeslös allroundsadel som ligger ok på hästen, men jag har inget direkt stöd i den och känner att jag sitter som en kråka.

Gissningsvis kommer det inte bli aktuellt med speciellt mycket nedsittningsarbete på volt, utan mest lösgörande övningar i skogen och lättridning förutom de två gånger i månaden vi kommer ta hjälp av tränare.

Har tittat på Hööks billigare syntetsadlar. Tycker ni att jag ska kolla på en dressyr,allround eller hoppsadel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka