Jempan

Trådstartare
Kommer flytta till ett stall som har olåst (?!) sadelkammare, vill därför låsa mina sadlar på något sätt. Vanliga sadellås verkar ha försvunnit?? Så ja undrar nu hur ni "låser" era sadlar på bästa sätt

Hade inte velat ha min utrustning i en olåst sadelkammare :/, hade i så fall tagit hem allt och försökt få igenom att sadelkammaren får en ordentlig dörr och lås. Är alldeles för mycket sadel stölder nu för att jag skulle våga ha utrustningen olåst. Speciellt i ett inaccordering stall där det rör sig mycket folk.

Vill du skydda mot tjuvar och försäkringsbolaget skall täcka eventuell stöld bör ni fixa lås. Sadellås på sadeln stoppar inte tjuven, de skruvar/sågar bara ner sadelhängaren istället. Tyvärr!
Hade inte velat ha min utrustning i en olåst sadelkammare :/, hade i så fall tagit hem allt och försökt få igenom att sadelkammaren får en ordentlig dörr och lås. Är alldeles för mycket sadel stölder nu för att jag skulle våga ha utrustningen olåst. Speciellt i ett inaccordering stall där det rör sig mycket folk.

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta hem utrustning till 3 hästar varje dag, därför får ja lov att chansa. Lås tycker dom förmodligen e onödigt eftersom det inte finns, så lär inte komma dit nått heller :/

Får hålla tummar att du inte drabbas! Jag har blivit av med min hoppsadel och det var inte kul. Nu har vi dock uppgraderat till kameror, bom med lås men jag chansar inte med den nya sadeln så den bor hemma över sommaren. Men så har jag ju bara en häst och dessutom en treåring som inte kommer att ridas mycket i höst/vinter.

Antar att stallägaren ersätter dina saker om (när är nog mer rätt ord med tanke på alla stölder) ni får inbrott? Blir ju billigare för stallägaren att fixa ett lås.

Kan man inte köpa ett lås för mopeder och linda runt sadelhängaren. De jag har sett i hästbutiker är super tunna.

Antar att stallägaren ersätter dina saker om (när är nog mer rätt ord med tanke på alla stölder) ni får inbrott? Blir ju billigare för stallägaren att fixa ett lås.

Kan man inte köpa ett lås för mopeder och linda runt sadelhängaren. De jag har sett i hästbutiker är super tunna.
Ja men själva sadelhängare är ju inte direkt fastsvetsad i väggen.. är bara att dra loss eller så skruvar man bara ner den..

Ja men själva sadelhängare är ju inte direkt fastsvetsad i väggen.. är bara att dra loss eller så skruvar man bara ner den..
Jag tror @Waikiki kanske tänkte om sadelhängaren sitter på en stolpe så kan man ha kedjan runt stolpen. Lite svårare att ta med hela stolpen, men tror det är vanligast att hängarna sitter direkt i väggen.

Nej jag tror inte dom kommer stå för saker som försvinner.... om den inte går på deras försäkring vill säga.
Hur menar du att jag ska sätta låset? Sadelhängaren sitter direkt på väggen

Nej jag tror inte dom kommer stå för saker som försvinner.... om den inte går på deras försäkring vill säga.
Hur menar du att jag ska sätta låset? Sadelhängaren sitter direkt på väggen
Fråga dem hur försäkringen ser ut. Täcker den även om det inte ens finns lås? Knappast. Enklast vore det ju om de helt enkelt skaffade lås.

För att svara på din fråga så är det inte superlätt att skruva ned en sadelhängare från väggen. Dock sitter det förmodligen ett hänglås på och de är dessvärre bara att knipsa loss. På Rimbo hade de ju tagit sig igenom väggen in till sadelkammaren, så det känns liksom lite som att det är svårt att gardera sig helt och hållet.

Det viktiga i frågan är huruvida du är försäkrad. Kolla dina egna försäkringar, jag tvivlar på att de betalar ut ett öre om du förvarat allt olåst. Då får du ta det med stallägaren, "min försäkring täcker inte stölder om sadelkammaren varit olåst, så jag antar att ni har en försäkring som kommer att ta det istället?"

Jag har bara utrustning till en häst, men hade någon sagt till mig att jag skulle stå helt oförsäkrad i nya stallet hade jag inte flyttat dit.

Jag tvivlar starkt på att någon försäkring täcker stulna saker som förvarats i en olåst byggnad. Framför allt när värdet på sakerna börjar krypa uppåt.
Häromkring verkar det vara ganska vanligt att inte ha lås på sadelkammaren, och tumregeln tycks vara att det är på eget ansvar/egen risk. Jag märker att mitt krav på lås gör "urvalet" väldigt snävt. Men jag bor litet, ska snart göra en liten del till verkstad och har redan ett antal sadlar etc hemma - det skulle vara ohållbart att ha även de sadlar som används regelbundet hemma också..

Har hittills inte sett någon typ av sadellås med ett rejält lås till. Hänglås är ju bara att knipsa av, behövs i många fall inte ens en ordentlig bultsax.

Finns det möjlighet att ställa upp en egen bod eller liknande?
En liten men rejäl och låsbar byggbod?

När jag hade mina hästar lite otillgängligt ställde vi upp en liten bod på ca 1,2x1,2 m. Perfekt att ha sadlarna i!

Kostar några tusen men det går ju att sälja igen ifall man flyttar.

Ja må vara hård i orden nu, men jag tycker det känns rent oseriöst av stallägaren att inte ha lås. Faktiskt känns det så oseriöst att jag inte velat ha min/mina hästar där alls.

Det finns olika kraftiga hänglås. Ifall det är ett lite större hål att fästa hänglåset i hade jag satsat på ett sånt kraftigt. Jag vet att detfinns till båtar som är rejält kraftiga,det borde finnas andra också.

Liknande trådar

Fordon Golf kombi 1,9 TDI 2008 Bakluckan går inte att stänga, jo den går att fälla ner, men låsklykan vill inte låsa. Låsklykan är i öppet...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: movi
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 426
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 859
Senast: tara
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka