Sadelkammare på transport

orion_x

Trådstartare
Ni som har sadelkammare på era transporter, tycker ni det ha varit värt att lägga den extra kostnaden för att få det? De är ju ofta ca 20 000 dyrare än utan. När ni är på tävling och träning, har ni då nytta av den, eller får ni ändå bära bak allt till baksidan av transporten för att man tvingas parkera för tätt?

Jag har varit helt inne på att köpa en transport med sadelkammare, men många transporter har dålig lösning så det blir trångt som attan framme vid bommen framför hästen. Har nog eg bara gillat bojs och thules modell. Dock blir de ju väldigt dyra. Inte lätt att hitta en transport som inte är jättegammal och i bra skick för 50-60000

Sv: Sadelkammare på transport

Jag har sadelkammare.. Och Det finns inget att klaga på :)
Boj Bravo 220 SEH 2011..
Jag är jätte nöjd, finns ju båd belyst garderob och belyst sadelkammare.. Och det är INGET som stör inne hos hästarna.. Dom har verkligen godplats i "häst"delen :).. Plus att det går att packa mycket saker, typ hag material (för oss som bygger hage på tävlingsplatsen-Islandstävlingar) och höbuntar över sadelkammaren.. :p

250164_2111395551133_1432976256_32524016_3229501_n.jpg

jag jobbar som hästskötare och här har vi en mustang transport med sadelkammare, jätte bra, den används ca 2-4 gånger i veckan eller mer. Väldigt smidigt och de får plats mycket, smidigt på tävling och lätt att komma åt allt. de blir inte alls trångt för hästarna därbak.

Jag har en Star XR3000, och kan bara säga att det är såååå värt de extra pengarna med sadelkammare.
Köpte mitt för snart 1½ år sedan, en 2005:a, pedantskött (tidigare ägd av en landslagsryttare i dressyr), och gav i nedre delen av det prisintervall du angett ;)
(hade tidigare ett Brenderupsläp med sadelkammare, modellen som numera heter Thule Royal, och även den var helt jag jättenöjd med.)

Jag har en Henra Grand Chevalier och den har en stooor inbyggd sadelkammare, men det är fortfarande gott om plats inne i släpet framför hästen. Jag tycker det är guld värt att ha sadelkammare, skönt att slippa släpa in alla (skitiga) grejer i bilen.

Senast ändrad:

Ja Thule Royal XT har jag med kollat på och gillade modellen. Har annars varit helt inne på Boj eftersom jag ville ha dörrar bak, men kanske får ge mig på den punkten. Har svårt att motivera att köpa en hästtransport för 80 000 som Boj gärna kostar om de har sadelkammare.
Anledningen till att jag började fundera var att en klubbkompis som åker mycket själv sa att man alltid får parkera så jäkla tätt ändå att man ändå får bära bak alla sina saker. Inte ofta man kan stå vid sadelkammaren och sadla hästen.

Jag räknar med att jag med kommer få åka mycket ensam på tävlingar tyvärr, så vill ju göra det så smidigt som möjligt för mig.

Men även om man alltid inte kan stå precis utanför sadelkammaren och fixa iordning hästen, så är det ändå väldigt skönt att ha ett "rum" där man kan förvara alla grejer.

Jag har en Mustang med sadelkammare. Tycker det är kanon att slippa ha foder och svettiga sadlar etc i bilen!

Ang att åka själv så har jag löst det så att jag har rivit ut mellanväggen i transporten och gör i ordning hästen inne i transporten. Ursmidigt att slippa hålla på att jaga runt hästen utanför på en stökig tävlingsplats, framförallt när det regnar osv!!

Herregud jag skulle inte klara mig utan min sadel och klädkammare:p Helt underbart att inte behöva ha saker inne i bilen och perfekt när man åker längre eller har flera hästar med=mycket utrustning. Jag har en Boj och sadelkammaren är riktigt rymlig där:)

Jag har en Ringo Star Trailer (den heter numera Thule Exellent om jag inte missminner mig totalt) och har man en gång vant sig vid att ha sadelkammare så vill man aldrig vara utan igen.

Det har hänt att jag och hästen samåkt med någon annan och det är ett himla fix och trix att rota efter sadlarna som ligger längst in i bagageutrymmet, samtidigt som man får dörren från transporten på sig osv.

Jag har dessutom gott om plats framför hästarna inne i transporten vilket jag verkligen uppskattar.

Har en Brenderup Imperial, och kommer nog aldrig till att köpa släp utan sadelkammare igen. Supersmidigt, allt får plast och istället för tävlingsskåpet som måste måste packas och hanteras flera gånger så läggs allt bara direkt i sadelkammaren.
Sadlar o fixar alltid hästen på släpet, så det känns absolut värt det att ha allt så nära.

Stor och rymlig sadelkammare, med ingång utifrån, tar ingen plats från hästen :)

Jag varsamma modell som du och är rikmäns med sadelkammaren!
Så himla skönt att slippa ha in det i bilen, ingen skit och ingen lukt. Nu när jag ofta har både barnvagn och stor hund med mig vet jag inte ens hur jag skulle få plats med allt utan sadelkammaren!

Jag bytte in mitt förra släp (X-Trail Jade) mot en Boj Bravo S, d.v.s. en sådan som cress visar i sitt inlägg främst för att jag hade kommit fram till att jag vill ha sadelkammare. Jag vill slippa att ha grejorna i den tomma spiltan eller i bilen. Jag är nöjd med släpet som faktiskt är 7 år gammalt. Det är pedantskött av tidigare ägare. Det kostade strax över ditt prisintervall, men mycket möjligt att du kan hitta liknande inom ditt intervall. Jag valde mellan Boj och Thule Safir(?), men gillade Bojs lösning av sadelkammare bättre. Enklare att komma åt osv eftersom man öppnar utifrån på Boj. I de släp som kan fås med inbyggd sadelkammare t.ex. Böckmann, Henra och Christ tycker jag att kammaren stjäl för mycket utrymme för hästen. Har man en häst som vevar ordentligt med frambenen är jag rädd för att den skulle kunna skada släpet och/eller sig själv när det blir så nära mellan häst och sadelkammare. Bortsett från de bristerna verkar sadelkammarna som sådana vara bra.

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 104
Senast: Robina
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill... 2
Svar
24
· Visningar
2 843
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Ska byta transport och funderar vad jag har att välja på och behöver lite tips. Vet ni några som uppfyller dessa krav? - Ej för ny...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: Kanintant
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme... 2 3
Svar
51
· Visningar
8 205
Senast: MsBlondy92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka