Sadelhjälp till 3-åring

Sv: Sadelhjälp till 3-åring

Nej, det har inte jag upplevt. Wintec är rakare o Bates ngt mer svängd. Din häst är ju överbyggd än så länge så ingen av de 2 borde passa. Har du provat Jacson Legano eller Globus Clic? Borde passa ok bägge 2.

Överbyggd är hon faktiskt inte just nu, men kommer säkert att bli.

Lyckades ta lite bilder idag.

Wintec pro cair, med normal bomvidd:
DSCF0771.jpg

DSCF0772.jpg

DSCF0774.jpg

Med sadelgjord:
DSCF0775.jpg

Den kändes som att den låg an för mycket baktill.

Andrews show jumping:

DSCF0777.jpg

DSCF0778.jpg

DSCF0779.jpg

Med gjord:
DSCF0780.jpg

DSCF0781.jpg

DSCF0782.jpg

Eftersom det var så nedrans varmt på min semester orkade jag inte åka runt och kolla sadlar i Skåne, och nu sitter jag fast i hästarnas U-land och har inte så mycket att välja på. Ingen Legano eller Clic att prova. :mad:

båda sadlar är för smala - i bakvikt.

prova att bredda wintecen så lägger den sig nog bättre.

det jag funderar på är om wintecen blir lite lång på hästen?
men svårt att säga, jag har en sådan sadel själv och den är inte speciellt lång så den kan vara en synvilla.

Förutom att den är för smal så sadlar du lite långt fram. Sen behöver du inte ens ta några bilder så länge sadlarna inte är fastspända med gjord för det går inte att bedöma nåt alls innan dess.

Byt koppjärn o prova igen.

Glöm inte att provrida själv också för det är ju inte bara hästen som ska trivas!:)

*kl*

Är det samma bomform på bates och wintec? (Dvs, om jag provar en wintec och den passar, kan jag köpa en likadan bates och tro att den ska passa.)

Vissa modeller är ganska lika. Tex Bates Caprilli CC är väldigt lik Wintec 500 CC medans Wintec Pro Jump som du har provat är väldigt lik Bates Elevation i bomform. Så det beror på modell, Caprillin och Wintec 500 är ju mer svängda än tex Wintec Pro Jump och Bates Elevation.

hallå :):) bägge sadlarna ligger i bakvikt. om du tittar på sadeln från sidan och du tänkter att sätet är en skål så ska den djupaste delen i skålen gärna ligga framför / eller i mitten - den får inte ligga för långt bak då får du aldrig balans i din ridning. mvh

Japp, sadlarna ligger långt fram, annars hamnar de ju på länden på henne. :crazy: Behöver nog en kortare sadel, kan inte gå ner i sitsstorlek under 17.

Inte mycket att provrida på en häst som är sutten på 3 gånger. Men jag skulle ju vilja komma igång nån gång! :mad:

Vad är det för bomvidd jag ska leta efter?
Är det lönt att prova en stübben sigfried, eller kommer den att vara för svängd?

*gah* Jag hatar det här! :mad:

Men du, nu börjar det ju verkligen bli lönt att titta på en bomlös, så du kommer igång. Då spelar det inte jättestor roll om den är lite lång, eftersom vikten inte fördelas ut där du inte sitter.

Den är tre, den kommer ju att ändra sig.

Jag skulle satsa på en beg. sadel av god kvalite, typ Kieffer, Passier, då de har rigida bommar som jag absolut föredrar på unghäst.
Sadlar av hög kvalitet passar fler hästar.
Sen skulle jag tänka på mig själv, rejäla bossor att klämma fast sig emot, då unghästar kan hoppa och fara en del.

Keiffern har dessutom cut-back villket ger större valfrihet. Du ska ju i början sitta på hästen i typ 15 minuter, jag skulle aldrig köpa en ny sadel till en unghäst.

Gillar du dessutom Stubben skulle jag absolut satsa på en sådan. (Den har också rigid bom)

Jag är också lite inne på det du säger, men provar vad jag får tag på då utbudet är litet.

Idag provade jag iaf en Stübben Sigfried 17" med bomstorlek 31:
DSCF0783.jpg

DSCF0784.jpg

DSCF0785.jpg

Det kändes bättre, där ligger inte bossorna an så långt bak, men sadeln rullar ändå inte. Provade även en HerCross, som var rejält vid, men som också rullade bak, så den går bort.

Vilken sadel du väljer är helt upp till dig, men när jag rider in vill jag ha en tung sadel med stabilitet. Alltså går alla syntetsadlar bort!! Jag har ännu inte suttit i en syntetsadel som ger samma stabilitet och säkerhetskänsla som en "vanlig" lädersadel.

Nu är ju jag hoppryttare, men jag gillar hoppsadlar bäst när jag rider in. Absolut ingen dressyrsadel vilket jag har hört flera rekommendera andra! Det ska gå snabbt att rätta till sadelgjord och det ska gå snabbt att justera läder utan att röra sig för mycket i sadeln. Får du tag på en eventingsadel med normala sadelgjordsfästen så tycker jag att du ska köpa en sådan. Stora kåpor och stöd framför och bakom benet. Och vänj hästen vid lite tyngd från början så blir det mycket lättare sen.

Själv gillar jag Stübben på unghästarna. Men jag rider gärna i andra märken också. Men sadeln ska sitta väldigt stabilt, den där Stübben som du visar bild på flyger du ur så fort hästen bockar eftersom sadeln kommer att tippas framåt. Du behöver mer anläggningsyta baktill. Testa en flatback om du kan då jag tycker att de har en bättre viktbalansering än allroundmodellerna.

Jag är också helt inne på att rida in i en hoppsadel, en dressyrsadel kommer man ju inte upp ur innan man är utskjuten. Ok, stübben-sadeln går också bort. Då börjar det bli väldigt tunt med alternativ.

Mäh, nu är jag verkligen förvirrad. :crazy:

Om hästen inte visar obehag och du gillar den här, så skulle jag använda den.
Vem vet, om två månader ser hästen kanske helt annorlunda ut.

Som sagt, när det gäller treåringar så räcker det för mig att det funkar, inte ger obehag och att jag själv kan trivas någorlunda. Sadeln kommer ju med största sannorlikhet att måsta bytas inom kort.

Det räcker absolut inte för mig! Hästar är snälla djur och protesterar oftast inte förrän skadan verkligen är skedd, och med en känslig inridningshäst vill man ju absolut inte skapa minsta obehag.

Eftersom att den uppenbarligen är för svängd så är det ju bara en tidsfråga innan den ger hästen obehag (om den inte gör det på en gång). A och O är ju i vart fall att ha en bom som stämmer med ryggen och som är tillräckligt bred.

Marvin:

Finns det inga Albion hoppsadlar som du kan pröva? Crown?

Inga albion eller crown i närheten. :(

Idag provade jag Vimsans wintec cc, den släppte rejält bak den också, men var visserligen kall (luftstoppad) och med för brett järn i. Men är lite tveksam till att det hjälper att byta till ett smalare järn. Vimsans wintec isabell låg däremot bättre, men det var ju inte dressyrsadel jag skulle ha.

Lånade en gammal thorowgood så länge, bara så jag har nåt att sitta upp i. Även den glappar lite bak dock.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 876
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från...
2
Svar
28
· Visningar
3 993
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar