Sadelhjälp till 3-åring

Sv: Sadelhjälp till 3-åring

Wow? (World of Warcraft? Får man en egen drake till?)

1,50 kommer iaf inte jag att hoppa... :eek:

Det verkar som om jag skulle behöva 4 veckors semester till. :p

marvin: men du skrev ju själv att du ville ha en billig sadel för inridning, varför inte bomlöst? hoppsadel kan du ju köpa senare tills du börjar hoppa?
dessutom finns det ganska många bomlösa hoppsadlar. som man även får tävla i.
freeform och startrekk t.ex.

Senast ändrad av en moderator:

Men vill man ha en hoppsadel så vill man, varför tjaffsa om annat?

Förstår TS, är själv i samma sits!

Bomlöst är dessutom riktigt fult och obekvämt!

Ursäkta mig, men hade du sett mig rida i min bomlösa hade du inte sett att den var bomlös ö h t. Det ser ut som vilken dressyrsadel som helst, och det är den absolut skönaste sadel jag suttit i. Det tycker även de som är totalt anti bomlöst, de vet inte vad de sitter i när de säger att den är superskön, och det går ju inte gärna att ta tillbaka när de efter träningen får höra att de just ridit i en bomlös dressyrsadel.

Lovisaeleonora, vad har du för bomlös som inte ser ut som en?

Kollade på sensation-sadlarna, de var verkligen fula! :crazy: (Men praktiska verkar de ju vara).

Jag har Trekker Master (man får ju tycka om djupa dressyrsadlar ;)), och tidigare har jag haft Startrekk ver. I och II. Hade III hemma på prov, men skickade tillbaka då den var ett verkligt måndagsexemplar. Men väldigt snygg sadel annars.

Ja, men den var ju snygg! Ser inte ut som en urvriden svamp... Men nu var det ju inte dressyrsadel jag var ute efter för tillfället. Ska helt klart ha en sån i åtanke när det blir aktuellt med dressyrsadel.

Lite *ot* nu, men ändå inte...

Vad finns det för nackdelar med bomlösa sadlar? Bommen fyller ju en viktig funktion, att fördela vikt och tryck. Vad händer utan bom? De bomlösa jag har ridit i har känts instabila och inget jag hade lagt på en vinglig unghäst.

Du slipper alla de uppenbara nackdelar en bom ger. Vill du ha stabil sadel väljer du en bomlös stabilare modell, vill du snåla och få en budgetsadel tar du någon av de billigare som saknar stabilitet.

Att rida in unghästar i bomlöst är för mig det tveklöst bästa alternativet, då det ger en tydlig förmedling av hjälper och man slipper bomproblemen.

Vad är det för uppenbara nackdelar med en bom?

En bomlös måste ju passas in precis som en bomsadel, så det kan ju inte vara "lättare" att köpa en bomlös. Och någon nackdel måste det ju finnas med bomlösa eftersom bommen uppfanns en gång i tiden av en anledning, och de allra, allra flesta ryttare väljer ju bomsadlar?

Då har du inte haft en häst som visat det tydligt. I hästens rörelser släpper en bomsadel, eftersom musklerna spänns och ger efter, spänns och ger efter. Detta skapar en "inte optimal" belastning beroende på rörelsemönster och fysik hos hästen. Vissa hästar visar detta tydligt, andra mindre tydligt.

Vissa ägare förstår detta när de ser en väl fungerande bomlös på sin häst, som får ett helt annat rörelsemönster. Vissa ridrelaterade problem löser sig helt automatiskt (inte sällan galoppfattningar, galopprörelser och skrittrelaterade hakar).

Självklart är det lättare att tillpassa en bomlös, där har du ju inget problem med bomformen!

nackdelen med bomlöst är väl att man alltid belastar hästens ryggrad? en bomsadel lyfter väl upp sadeln från ryggraden!? en bomlös blir väl lite som att alltid rida barbacka uppfattar jag det som...

det bästa är nog att växla mellan bomsadel och bomlös igentligen.

En bomlös får givetvis ALDRIG belasta ryggraden. Det får ingen sadel. Jag vet inte alls var din uppfattning om barbackaridning ./. bomlöst kommer från.

Slå på t ex Startrekk Dressage och Trekker Master och ge mig paralellerna med barbackaridning!

Till min dam har jag spanat in Thorowgood T6 (hoppvarianten), den kanske kunde vara nåt? Jag tycker att det ser ut som en trevlig sadel till ett minst sagt fördelaktigt pris. Går att ställa om själv i bomvidden med koppjärn.

Jag hade en Frank Baines allroundsadel när jag red in min häst, och sedan en Frank Baines dressyr efter inridningen var klar. Fick byta sadel i höstas när hon var 4 år, då hon vuxit ur de andra 2.

T6 har jag haft på foderhästen och ridit i, det är en trevlig sadel, och det är ju absolut en fördel att det går att byta bomvidd.

Har hemma en Andrew-hoppsadel nu som jag tänkte prova idag och se hur den ligger. Den var superskön att sitta i med stora och bra placerade klossar. Wintec står annars på listan över sadlar att prova.

Satt och råpluggade sadelskolan igår. :p

den enda info jag fått av startrekk dressage är att sadeln ligger illa på många hästar och att det finns många "måndagsex" av sadeln och många var felgjorda. jag var ju inne på att köpa en sådan själv till min fries eftersom jag letat i flera år efter sadel. men blev avskräckt. Förhoppningsvis går utvecklingen framåt och det har skett förbättringar på sadeln.

jag red i en bomlös en gång, men den las direkt på ryggen,,,precis som en filt typ. fanns inget stöd ngnstans, inget som lyfte sadeln. (sadeln var inte min och det var inte jag som sadlade hästen kan tilläggas) men den användes av en "välkänd" person....

Det är ju upp till varje hästägare vad man väljer att lägga på ryggen på sin häst, men jag tror inte det är många som har missat att vissa bomlösa kräver padd för att låta tornutskotten gå fria, att det krävs mer av padden än av sadeln etc.

Själv har jag ju valt en Trekker Master och jag är fortfarande nyfiken på din dragning mellan barbackaridning och Trekker Master!

*kl*

Är det samma bomform på bates och wintec? (Dvs, om jag provar en wintec och den passar, kan jag köpa en likadan bates och tro att den ska passa.)

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 876
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från...
2
Svar
28
· Visningar
3 993
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar