Sadelhjälp till 3-åring

Marvin

Trådstartare
Har köpt en 3-åring som jag tänkte börja rida in nu. Jag behöver tips på vilka sadlar som kan tänkas passa på henne. Provade en väninnas Tolga, som låg rätt ok, men var lite för bred.
Är ute efter en hopp- eller allroundsadel för inridning, ingen dyr pryl alltså, och det är bara bra om det går att byta koppjärn i den.

Såhär ser ryggen ut:
DSCF0758.jpg

Lite snett ovanifrån:
DSCF0766.jpg

Med sänkt huvud:
DSCF0764.jpg

Sv: Sadelhjälp till 3-åring

Jag tänkte mig mer förslag på vilka märken som kan tänkas passa hennes rygg. ;)

Jag vet inte ens om man ska beteckna den som rak eller svängd. :p

kanske syntetsadel? dom är ju hyffsat billiga.
kanske en Maxam Easyfit GP ?

brukar passa lite längre raka ryggar..... därför jag tipsade om den....klart man måste prova förstås.....:)

Tittade på Tekna idag på FHS, verkar vara en trevlig sadel till bra pris, och dessutom omformningsbar.

Satsa på en bra bomlös.
Den passar nu, i morgon, om 6 månader och om tio år. :bow:

Det här är en blivande tävlingshäst, jag kan inte hoppa i en bomlös sadel, men tack för tipset!

Fast det är ju ändå rätt långt till tävling, och det kan vara snärjigt med sadlar i början av ridkarriären när det kommer till unghästar. De ändrar sig så mycket, och många gånger är sadeltvång något som uppkommer för att den unga hästen en dag uppfattar sadeln som obehaglig, ett ridminne som sitter i hela livet och ställer till tråkigheter.

Det går nog inte att nog betona vikten av att sadeln verkligen passar den unga hästen, jag föreslår en duktig utprovare med öppet sinne. Allt för att inte förstöra en framtida ridhäst.

Och att hitta en duktig sadelutprovare är ju ungefär lika lätt som att hitta en nål i en gödselstack... :p

*suuuck*

DET håller jag med om :D

Jag har inte lyckats ännu utan fått lära mig själv osv :cool:
Men vilken dröm om man hade en utprovare som gjorde skäl för namnet, hade massa sadlar med sig osv!

Ja, det är ett förbaskat mög, men jag hade nog ändå försökt kosta på den tjänsten, jag tror du har igen det på sikt.

Hästvärldens utmark - Blekinge. Men det finns ju en del i norra Skåne, så Marvin kommer nog att lösa det hela...

Sydöstra, men befinner mig i malmötrakten för tillfället, åker tillbaka hem i helgen.

Sydöstra, men befinner mig i malmötrakten för tillfället, åker tillbaka hem i helgen.

Det finns en mkt duktig sadelutprovare på gränsen skåne/Halland. Vi är flera som använt denna och är mkt nöjda. Och då har jag haft strul med både passier-ÅF och Amerigo-ÅF så jag är rätt kräsen och köper inte vilka argument som helst....

Annars så håller jag med Lovisaleonora ang bomlöst. Har själv köpt en Sensation G3 till min unghäst just för att hon är 3, har hopplöst sadelläge och mkt kvar att växa. Jag vill helt enkelt slippa få magsår pga sadelångest. Planerar att köpa en allround/hoppsadel att ha till småskutt framöver men det är ett senare problem. När hon är färdig vill jag ha en riktigt fin hoppsadel men troligen fortsätter jag med bomlös dressyrsadel för alltid.

Just på grund av att jag är trött på att ha häst i ett U-land så funderar jag faktiskt på att söka mig neråt permanent. :p

Skåne är :love:!

Nja, delar av Skåne är kanske rätt OK, men när man väl letar stallplats och vill ha tillgång till det mesta så är Skåne precis som alla andra ställen; svårt att hitta rätt...

Vill du ändå fundera på en bomlös hoppsadel finns ju alternativet Ansür, det kostar men å andra sidan så kan det kanske vara värt det om du ska slippa byta längre fram och själv trivs med den.

Ansür används ju av tävlingsryttare i höga klasser, så jag känner nog att jag hade vågat lita på utformningen så länge jag inte är uppe i 1,50 och tränar...

Personligen tycker jag Konklusion och Elite ser smaskiga ut, en huntingsadel kanske kan vara något till en unghäst? :devil:

Annars är jag grymt sugen på en WOW-sadel (när jag vill ha en bomsadel) som också ger väldigt mycket valfrihet och även erbjuder luftstoppning så man ytterligare kan justera sadeln utifrån hästens varierande former. Nu har jag ingen häst så det känns som jag får vänta med en WOW, men jag älskar både utseendet och konceptet, allt går att välja så man får sin personliga sadel. Och den används ju av både terräng-, dressyr- och hoppryttare på elitnivå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 876
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från...
2
Svar
28
· Visningar
3 993
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar