Sadelgjordsskav

Mirraya

Trådstartare
Provar som bekant sadlar.... sist jag provred en sadel så tyckte jag att den låg bra och låg still på ryggen. Då vi travat på en sträcka hoppade jag av och såg att gjorden åkt fram något och att hon fått skavsår från den på båda sidor :(

Det här är ett återkommande problem med henne och sadlar.

Då vi travade red min man bakom och studerade sadelns rörelse. han sa att den rörde sig något åt sidorna och uppåt i traven(som en liggande halvmåne).

Vad tyder detta på? Är sadeln för bred längs hela ryggen när den rör sig så eller är det hon som "svänger" ryggen i traven? Tänker mig att den rörelsen borde göra så att gjorden gnids fram och tillbaks och att det var det som orsakade skavsåren? I så fall ser jag inte hur jag kan fixa det med varken paddar eller gjordar??

Sv: Sadelgjordsskav

Sadel120720%20013.JPG

Sadeln på hästen innan ridtur.

Sadel120720%20011.JPG

Sadeln på hästen med gjorden som den lägger sig efter sådär två steg.

Sadel120720%20002.JPG

Även med andra sadlar så är gjordens läge ett återkommande problem(på min engelska sadel fick man flytta fram stropparna så att sadeln inte skulle åka fram). Full rigging är kanske bra då? Förstår jag saken rätt så är då fästet långt fram??

Har du provat med en annan gjord? Vet inte om en sådan med bredare platta på mitten kan hjälpa, alternativt en sådan mjuk (kan det vara neopren) gjord. Samt att du borde ha en längre.

Rör sig sadeln så mkt borde du leta efter en annan.

Om sadeln glider så pass mycket framåt så ligger den inte bra. Då är inte problemet sadeljorden. MEN dock kan man ha en häst som har sitt sadelläge så pass dåligt till att, när sadeln ligger på rätt ställe på ryggen så hamnar ändå sadeljorden väldigt nära frambenet. Väldigt svårlöst problem, det man kan göra är att testa sadlar med olika rigning, som kan göra att sadeljorden åtminstone hamnar lite längre bak

Eftersom hästen har en mage som en spärrballong så spelar det inte så stor roll vad du har för sadel eller gjord eller fästen. Inget kommaer att passa.

Som hästen ser ut så kommer gjorden alltid att sträva frammåt och trycka sadeln nedåt, frammåt mot manke och bogblad.

Jag kan tycka att hästen har en dålig överlinje och skulle behöva mera proteiner och arbete vid töm så den kan sätta fina muskler, därtill även mindre bukfylla-mat så hästen inte blir så bukig.

mvh Eva

Där har du helt rätt, jag tänkte inte på magen på hästen. men där har nog TS sitt problem.

Ja sadeln är återlämnad, men gjordproblemet är som återkommande även med andra sadlar, tänkte att någon hade något klurigt tips :)

Ja, funderade på vad jag hade tidigare och det var en neoprenegjord, den satt nog bättre. Den här "satt på sadeln" så den användes då jag provade sadeln.
Nu väntas en annan hem, så får vi se hur den sitter :D

Om sadeln glider så pass mycket framåt så ligger den inte bra. Då är inte problemet sadeljorden. MEN dock kan man ha en häst som har sitt sadelläge så pass dåligt till att, när sadeln ligger på rätt ställe på ryggen så hamnar ändå sadeljorden väldigt nära frambenet. Väldigt svårlöst problem, det man kan göra är att testa sadlar med olika rigning, som kan göra att sadeljorden åtminstone hamnar lite längre bak

förstår, men nu var det ju inte sadeln utan gjoden som gled fram... och drar med sig sadel efter ett tag :)

Jag har provat sadlar med rigging lngre bak, men det blir katastrofalt för det finns inte en chans att gjorden hålls kvar i den lutningen ;) då dåker allt garanterat upp på manken oavsett sadel eller bom!

Hon har sadelgjordsläge lite längre fram än jag kanske skulle önska, men tänker att hon är nog inte ensam i världen om det så då tänkte jag att det kanske fanns bra tips? T ex om gjord som är utskuren runt framben funkar eller om den bara åker än mer frammåt..... hm.... den här gjorden är inte optimal, men det var vad jag hade att prova med just nu.

Tack för ditt svar!:D

Eftersom hästen har en mage som en spärrballong så spelar det inte så stor roll vad du har för sadel eller gjord eller fästen. Inget kommaer att passa.

Som hästen ser ut så kommer gjorden alltid att sträva frammåt och trycka sadeln nedåt, frammåt mot manke och bogblad.

Jag kan tycka att hästen har en dålig överlinje och skulle behöva mera proteiner och arbete vid töm så den kan sätta fina muskler, därtill även mindre bukfylla-mat så hästen inte blir så bukig.

mvh Eva

Hi hi hi.. Jag är väl medveten om att vi har en kroppsform som inte är optimal ;)

Hästen är 17 år, hon har inte ridits regelbundet utan bara på lite skogsturer de senaste 3 åren sedan hon fått föl och jag fått barn. Så nej, det är inte en häst i tävlingstrimm du ser :p Nu dessutom på bete så... i rest my case.

Men för att bli lite seriös, även om magen nu är extra spärrig för bete(det mesta är gas som försvinner vid en stunds motion) så återstår formen. Därmed även gjordproblemet. det har funnits till och från även innan föl. Gjordar vill ligga långt fram....

Jag har en sadel idag som passar och ligger kvar och inte ger skav. Det är en engelsk dressyrsadel som är anpassad och utprovad för henne. Så det går... Men nu när jag ska igång med ridning efter barnen så har jag blivit en skrajsa och vill ha en stabil westernsadel igen så jag kan slappna av mer.

Absolut behövs markarbete och ryggmuskler och en massa saker.... Vi tömkör och jobbar från marken osv också.

Men, just nu vill jag bara ha en sadel att komma ut i skogen och bara andas i... med tillhörande häst under.... ungefär...

jadu.. tyvärr så finns det nog inte så mycket att göra, det spelar nog ingen roll vilken jord du sätter dit då alla kommer ligga där och gräva sig in i frambenet. det du kan göra är väl att köpa den mjukaste du kan hitta, eller möjligen köpa någon sadelgjordstunnel och sätta på som gör det lite mjukare för frambenen. Försök dock banta ner henne så mycket det går.

:idea:En sådan här modell tror jag du behöver...

25269342e.jpg

Mattes sadelgjord med avtagbart fårskinn, både gjord och fårskinn är tvättbart - Superbra:love:

jadu.. tyvärr så finns det nog inte så mycket att göra, det spelar nog ingen roll vilken jord du sätter dit då alla kommer ligga där och gräva sig in i frambenet. det du kan göra är väl att köpa den mjukaste du kan hitta, eller möjligen köpa någon sadelgjordstunnel och sätta på som gör det lite mjukare för frambenen. Försök dock banta ner henne så mycket det går.

Njae... hon är inte överviktig. Förstår att det är svårt att tro då magen ser ut så ja. Men tittar du över hals, manke, rygg så är hon snarare tunn. Revbenen syns inte för blotta ögat, men de känns helt tydligt. Är inget späcklager emellan eller så...
Däremot behöver magmusker jobbas upp så att buken hålls upp mer. Går hon inte på bete så är hon inte sådär uppsvälld heller :)

Omusklade, litet tunna ston med redigt stora och slappa fölmagar är ett gissel!!

Jag har en häst med liknande, litet knepigt sadelläge. På henne funkar Double rigging väldigt bra. Där sitter främre gjordfästet långt fram på sadeln i jämförelse med annan riggning.

Jag brukar titta efter att riggningsringen sitter så rakt under gullet som möjligt. De sadlarna har åtminståne förutsättning att kanske ligga bättre.

mvh Eva

Omusklade, litet tunna ston med redigt stora och slappa fölmagar är ett gissel!!

Jag har en häst med liknande, litet knepigt sadelläge. På henne funkar Double rigging väldigt bra. Där sitter främre gjordfästet långt fram på sadeln i jämförelse med annan riggning.

Jag brukar titta efter att riggningsringen sitter så rakt under gullet som möjligt. De sadlarna har åtminståne förutsättning att kanske ligga bättre.

mvh Eva

Tack för ditt svar! Det är så jag tänkt... försökte först hitta sadel med fäste långt bak för jag trodde det skulle hålla gjorden bak. Det vart precis tvärtom....
..då är jag på rätt spår i alla fall!

Använder du "fluffgjord" eller neoprene? Har du tips där?:)

Ja, du är på helt rätt spår med D-ringen så långt fram som möjligt på sadeln.

De billiga men äckligt sugande neoprengjordarna från Börjes funkar kanon eftersom de suger sig fast väldigt mkt och då behöver man inte dra gjorden så mkt och då vill den heller inte sträva fram lika mkt. Nackdelen är att dessa blir de sjöblöta av. Så måste man vara noga att "dra frambenen" när man dragit gjorden så man inte får skav.

Eg hör du att jag inte ett fan av neoprengjordar öht men om hästen är i "efter föl-läge" som din är nu så brukar de funka bäst för oss. Senare när fölmagen börjar komma bort litet så har jag helst en enkel gjord typ Weaver i nylon med filt närmast hästen. Maken föredrar en dubbelvävd ropinggjord av mohair på sin ropingsadel vilket oxå funkar bra.

mvh Eva

:idea:En sådan här modell tror jag du behöver...

25269342e.jpg

Mattes sadelgjord med avtagbart fårskinn, både gjord och fårskinn är tvättbart - Superbra:love:

En sån har jag (fast min är nog anatomiskt formad på båda hållen) och den är super. Numera har hon definitivt större mage än hon borde (pensionerad, men rider en sväng i skogen ibland) och den funkar fortfarande bra. Hon hade problem med skav även tidigare och jag provade ett antal gjordar innan denna löste problemet.

Ja, du är på helt rätt spår med D-ringen så långt fram som möjligt på sadeln.

De billiga men äckligt sugande neoprengjordarna från Börjes funkar kanon eftersom de suger sig fast väldigt mkt och då behöver man inte dra gjorden så mkt och då vill den heller inte sträva fram lika mkt. Nackdelen är att dessa blir de sjöblöta av. Så måste man vara noga att "dra frambenen" när man dragit gjorden så man inte får skav.

Eg hör du att jag inte ett fan av neoprengjordar öht men om hästen är i "efter föl-läge" som din är nu så brukar de funka bäst för oss. Senare när fölmagen börjar komma bort litet så har jag helst en enkel gjord typ Weaver i nylon med filt närmast hästen. Maken föredrar en dubbelvävd ropinggjord av mohair på sin ropingsadel vilket oxå funkar bra.

mvh Eva

Tackar :) ! Ja, när jag nu tänker efter tror jag att det var just Börjes billiga neoprenegjord jag hade för sådär 10 år sedan, men av någon anledning bytte jag nog till en med fårskinnsinsida sedan. Kanske någon tränare som tipsade om det eller så... Hm... en god start just nu kan vara BilligaBörje då :D

Jag har just fått hem en till sadel på prov. En TBW EquiShow. Det var en sådan jag red i innan jag gick över till engelsk sadel. Fast då hade jag den kantiga modellen - jättesnygg men den var lite för lång för henne. Jag mins att vi hade motvilja att jobba på volterna. Den var också för stor i sätet för mig så jag hittade aldrig något bra ställe att sitta på riktigt...

Så, nu fick jag hem samma modell rundskuren och 15,5" i sätet... :laugh:

Vad jag kan minnas låg sadeln bra (om man bortser från att den var för lång och för stor), dvs för 10 år sedan då.....
Var lite förvånad att även den rundskuna var såpass lång.... men det stör ju inte på samma sätt när hon inte har ett hörn att få in höften i. Han prova den en snabbis nyss.... låg bra fram - tightare än Continentalen, men det är nog bra... kan i alla fall dra en handflata mellan sadel och bogblad utan problem. Jag kan inte dra handen där medans hon går, men jag kan hålla handen däremellan och tyckte inte att den klämde...

Imorgon ska jag testa med en pad så får vi se.... den ligger bäst hittills och hoppade inte alls i bakkant då hon travade. bra. Då känns det bättre att försöka hitta rätt pad och gjord, när sadeln i sig tycks ligga bra. Hoppas...

Appropå det. Nu finns det många tunnare paddar med memoryfoam osv. De verkar rätt trevliga. Men i rundskurna modeller hittar jag bara de vanliga tjock-paddarna? Om jag har en kantig pad under en rundskuren sade, förtar inte det konceptet lite??:confused:

En sån har jag (fast min är nog anatomiskt formad på båda hållen) och den är super. Numera har hon definitivt större mage än hon borde (pensionerad, men rider en sväng i skogen ibland) och den funkar fortfarande bra. Hon hade problem med skav även tidigare och jag provade ett antal gjordar innan denna löste problemet.

Tack för ditt svar :) ! Ska nog tjuvkika efter dessa också!

Det är oerhört svårt att bedöma en sadel på bild men rent spontant tycker jag att den ser för trång ut. Den ska ju liksom ligga an hela vägen utan padd o på bilderna ser det ut som det klämmer. Sedan kan man säga rent generellt att repgjordar kan vara bra för att förebygga skav, det är iaf min erfarenhet som har en känslig häst.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka