Sadelgjordsskav

Sv: Sadelgjordsskav

Det är oerhört svårt att bedöma en sadel på bild men rent spontant tycker jag att den ser för trång ut. Den ska ju liksom ligga an hela vägen utan padd o på bilderna ser det ut som det klämmer. Sedan kan man säga rent generellt att repgjordar kan vara bra för att förebygga skav, det är iaf min erfarenhet som har en känslig häst.

Ja det är svårt att se på bild. Det är två olika sadlar på bilderna, vilken menar du?

Främst den översta sadeln men båda ser ut att liksom lyfta bakänden på sadeln o det är det som gör att jag tycker det ser ut att klämma. Bästa sättet att avgöra om det klämmer är om du rider hästen svettig med sadeln på med en bit lakan under, blir det torra fläckar är den för trång. Du kan ju också försöka bygga upp lite fram med en filt för att få ett lyft på sadeln och på så sätt få upp den lite o då blir det kanske bättre passform om man har tur :-) Lycka till!

Främst den översta sadeln men båda ser ut att liksom lyfta bakänden på sadeln o det är det som gör att jag tycker det ser ut att klämma. Bästa sättet att avgöra om det klämmer är om du rider hästen svettig med sadeln på med en bit lakan under, blir det torra fläckar är den för trång. Du kan ju också försöka bygga upp lite fram med en filt för att få ett lyft på sadeln och på så sätt få upp den lite o då blir det kanske bättre passform om man har tur :-) Lycka till!

Jag tror man lurar sig lite av bilden... den översta sadeln var ca 25cm mellan conchos och låg den på utan pad så fick jag emellan inte en handflata - utan en knytnäve ;) Så jag tror inte den var för trång... Dock så trillade den inte ned framtill trots bredden...
Den undre låg som en smäck, fick utan problem emellan en handflata både med och utan pad, däremot var bomen svängd så den stod upp i bakkant och låg som en gungstol...

Hursom så är båda dessa sadlar återlämnade :D

Men om en sadel är för trång... så kan jag ju inte lägga under en tjockare pad? Det blir väl lite som att klämma i ett par raggsockor i ett par för trånga skor :confused: ?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka