Sadelgjordsskav ?

Pemm

Trådstartare
Jag har ett litet problem. Idag när jag hade ridit klart märkte jag att min häst hade skav längst upp på båda frambenen. Jag vet inte riktigt vad det kan vara ifrån, för sadelgjorden sitter inte så långt fram...så jag vet inte. Det kan ju vara så att det är från gjorden. Men har ni kanske en annan förklaring ? och jag har funderat över att sy en slags sadelgjordsludd, nästan som nosludd, bara till sadelgjorden.
Men vad kan skaven annars bero på ?

Sv: Sadelgjordsskav ?

Så hade min unghäst då jag fick honom. Han hade dock också skav/sår/skorpor framför sadelgjorden där huden klämts mellan gjord och framben.

Hans gjord låg inte osedvanligt långt fram. Däremot var den rätt styv och hård i materialet och bred(fick med den och sadel iom att jag hade honom i träning först).
Han rör frambenen väldigt långt bak i varje steg. Så på honom bytte jag direkt till en annan gjord med smalare anläggningsyta, som sitter lägre och dessutom är mjukare i materialet.
Då blev han skavfri.

Testa longera med sadeln och kolla hur hästen rör sig. Om frambenen når så långt bak. Isf får du nog byta gjord och/eller sadel.
Även om hästen inte får skav med fårskinn så borde kontakten störa rörelsen något. Better safe than sorry tycker jag med hästars rörelser.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 874
Senast: Smulu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka