sadelgjord m. platta

urkella

Trådstartare
Tycker mi att det är ett måste om man hoppar på gräs :confused:
ska starta en LB på gräs och sak då använda m. magplatta e inte så högt men om man tittar på broddarna så......

Det beror ju på hur din häst hoppar. Slår den sig själv i magen så är det ju att rekomendera. :idea:
Jag har alltid magplattegjord och tror inte att det gör någon skada precis. :)

Om du bestämmer dig för magplatta så rid ett tag med den innan. Min kompis fick för sig att deras ponny behövde magplatta dagen innan tävling. Hon körde och köpte en och satte på den för första gången på tävlingen. Ponnyn var INTE road. :angel:

jag har ingen magplatta då jag hoppar ponnyn, men min syster har alltid magplatta då hon hopppar sina ponnysar.

om hästen tar i väldigt mycket över hindren och hoppar stort så kan det ´vara bra.. då är det lätt att dom slår i..
men ska du inte hoppa högt och hästen inte hoppar väldigt engagerat :smirk: så är det nog inte nödvändigt!

Jag har aldrig haft magplatta på min ponny. Han hoppar inte med den tekniken att han sparkar sej själv i magen... Man kan ju fråga sej hur han hoppar... :crazy: :p

Jag brukar alltid ha det. Tycker det är en bra säkerhetsgre. Likväl som jag rider med hjälm utitfall att jag skulle ramla kan jag ju ha gräsbrodd utifall att...

Om hästen är van vid magplatta förståss det är ju ingen idé att prova typ samma dag.

Det beror på frambenstekniken men jag ser inte varför man inte skulle kunna ta det säkra före det osäkra. Skulle hästen vinkla upp benen ordentligt vid ett hopp med gräsbrodd på så känns det ju såklart och hästar har ett gott minne.

Magplattan är annars bra som tryckutjämnare.

Skall man ändå köpa ny gjord tycker jag att man lika gärna kan köpa en med platta.

Alternativet är att ha en avtagbar platta....

Två små frågor bara. Hoppar hästen med bra eller dålig teknik om den slår hovarna i magen? Och hoppar hästen med bra eller dålig teknik om den hoppar med hovarna längre framför sig?

Säger som ecssory.
Har alltid magplatta när jag hoppar med min. Men är de inte vana att ha et ska man ju inte sätta på det samma dag som man ska tävla.
Bra säkerhetsgrej. :D

Man vill att hästen ska ha hovarna "framför" magplattan. Det är nog få hästar som mitt över hindret har hovarna mot plattan, men de kan skrapa i hovarna i plattan/magen när de drar upp hovarna.

Jag har alltid platta på min ena häst, och ska väl snart börja ha det på den andra också när hon börjar hoppa lite högre. Jag ser ofta nya märken/rispor i plattan, i synnerhet om jag hoppat med broddar, så den behövs verkligen.

Eller så kan man ju få konstiga språng och då är ju magplattan bra att ha som säkerhet OM det skulle vara så att hästen slår i magen.
Jag har alltid magplatta när jag hoppar med brodd eller alltid iallafall eftersom den sitter på hoppgjorden.

Har du en känslig häst så ja, superhoppehästen rev hinder efter hinder tills ägaren och jag kom på att hon slog sig mellan frambenen. Fröken Pimpinett ville ju inte slå sig så hon rev istället...

jag tycker att man ska ha det oavsett hoppar högt eller lågt, eller hur hästen hoppar, för att om du kanske kommer lite fel någon gång kan hästen slå i magen för att den hoppar upp sig så mycket. och om du ska hoppa på gräs med gräsbroddar så ska du ha platta på!

Min ponny gick ett par 120 sen började han bete sig konstigt när vi skulle hoppa han var inte lika glad och framåt som vanligt ..
det gick ett par månader och säsongen började, han stannade i 120 klasserna?? även i den del LA klasser...
så sa lagledaren för elitlaget att vi kanske skulle ha en magplatta på honom och vips gick han inte 120 nu utan några som helt konstigheter jag fick tillbaka min hoppglada ponny :)
även FT gick bättre och han slutade korva sig över hindrena allting gick bättre bara för att han inte längre var rädd att slå sig i magen :)

summasumarum skaffa en magplatta nu redan innan du går upp i ännu högre klasser och ponnyn riskerar att slå sig.
Det är en bra säkerhetsgrej som många säger, vi trodde(min mamma övertalade mig) att det var en skrytplatta men det kan man ju inte direkt säga att det är när man ser nya fina märken efter varenda gång man hoppat ett hinder större än 1m :)

Jag skaffade platta nu i Falsterbo och använde den en gång när jag kom hem så den skulle bli mjuk och får se den revan i magplattan :eek:. Man behöver inte bara använda den på gräs, men det är att rekommendera för säkerheten, även om hästen inte slår i högt så kan den av misstag hoppa högt över och av denna kraft slå i magen. Men det finns lösa plattor som man kan sätta på vanliga sadelgjordar.

Kram Favina :bump:

Enligt min hopptränare ska man alltid använda magplatta när man hoppar högre höjder med häst.

Det kan ju hända att hästen slår i, det är ju lite mindre roligt...

Precis som ecssory säjer så funkar magplattegjord som tryck utjämnare och håller sadeln på plats bättre

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar