sadelgjord m. platta

tratten och Sofilito: jag förstår inte riktigt varför ni har svarat på mitt inlägg så som ni gjort, men det kanske inte är riktat till mig eller?:crazy:

Jag skrev att jag alltid använde magplatta vid hoppning och ofta annars också. jag skulle inte drömma om att inte använda det vid hoppning, speciellt inte med broddar eller på högre höjder. Men hurvida de verkligen behöver det beror ju på deras frambensteknik.

Så jag hoppas jag har förtydligat det jag skrev för jag inser att jag kanske skrev något luddigt och kortfattat.

Vi åkte ifrån magplattan till en av unghästarna här om helgen och hon var tvungen att gå den klassen (viktigt kval) och fy så hon såg ut under magen! :crazy: Som tur var är hon inte så petig så nästa gång hon hoppade så hoppade hon som vanligt ändå, men det gör ju inte alla hästar.

När hon hoppar hör man hur skorna klappr i spännet till förbygeln. Men hon är också extrem med sina framben.

Hoppar jag med rejäla gräsbrodd så har jag magplatta om hästen behöver det. Finns det minsta risk att din häst slår i så hoppa med platta!
:) :)
/C

När min häst var ung så tyckte hon inte om att hoppa oxtrar på knappt 1,10. Hon kund ehoppa en gågn, sedan så ville hon inte mer, eller så stod hon emot oredentligt.

En bekant sa till mig att skaffa magplatta. Sagt och gjort!
Prövade magplattan, hästen gick osäkert mot oxern och hoppade... Gick mot hinderet osäkert en andra gång och hoppade och då började hon sakta inse att det gjorde inte ont att hoppa oxtrar som var runt 1,10...

ser man tydligt om hästen "slår "sig i magen.Jag har börjat komma upp i lite högre höjder och min tränare har inte sagt nått om magplatta.
Han har börjat vägra ibland,,,det finns inga fel på honom ,en vet har undersökt honom ,,kan magplatta hjälpa mig kanske. :confused: :bow:

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar