Sadelfunderingar

maiagull

Trådstartare
Är verkligen sadlarna i H*s o B*s så dåliga som alla tycker här. Eller finns det dom som har sådana och inte törs erkänna det. Jag har velat köpa en westernsadel i ca 1 år. Men har inte så himla mycket pengar. Så det är ungefär vad jag har råd med. En bättre beg. sadel här uppe är rätt omöjlig att hitta. Och jag kan inget om westernsadlar så jag är ju hur lättlurad som helst. Jag ser ingen skillnad på en dyr och en billigare sadel. Så katalogerna är mitt sista hopp. Vad gör ni andra i min situation??? Köper ingen sadel alls kanske. Jag menar alla kan ju inte ha råd att köpa en beg. sadel för 10000.

/ :)

Simco sadlarna som Börjes säljer tycker jag har en helt ok kvalitet. Åtminstone för de pengarna som det handlar om. Det är iofs några år sen jag kollade, så kvaliteten kan ju ha försämrats.

Jag har en Simco som bl a finns att köpa i Börjes och är jättenöjd med min. Nypriset är 12 500 och jag köpte den begangnad för 7000 (jag bor också långt norrut men fick den via Bussgods för att prova). Fast du kanske menade dom modeller som är ännu billigare? Hööks sadel Big Horn är heller inga dåliga sadlar. En stallkompis har nyligen köpt en sådan (BH Roper) och det är en jättefin och bekväm sadel (kostar 10 000 nypris) :bump:. Big Horn och Simco säljs ju även av butiker med gott rykte som är specialinriktade på western (t ex Bonzana och Milsta) så det är inte bara i skitkataloger som Hööks och Börjes man hittar dem :).

Exakt! Jag hade en Simco på prov från Milsta western. Det är den sadeln som jag tänker på nu som referensobjekt.

Den låg bra på hästen men var för trång ovanför manken så jag blev tvungen att lämna tillbaka den efter provridning. Hade det bara funnits mer mankfrihet så hade jag köpt den sadeln.

Jag har en Big Horn Arabian Light till min arab och den sadeln är alldeles utmärkt för oss båda. Faktiskt den första sadeln jag hittat som passar min häst. Rak och fin och bra läder. Den är ju i hälften Cordura och det håller bra och ser fint ut.

Jag tävlar också i distans (går upp på 8 mil i år) och då är det viktigt med bra sadlar. Jag känner fler som rider i just den här sadeln eller i Big Horns distanssadlar och är nöjda.

Priset ligger uppemot 7000 kr ny (jag köpte min beg. för 5000 kr) och det är ju ett hyfsat högt pris om man tänker på att det bara är halva sadeln som är i läder - den skulle säkert vara dyrare om den varit helt i läder. Sadeln är också lätt - väger 9 kg.

Det finns garanterat bättre arabsadlar att få tag i men jag har som du ont om pengar så det här var ett utmärkt val för mig. Dessutom är den fullkomligt underbar att sitta i! (Bekräftat av andra westernryttare också :))

Lycka till med sadelköp!

/Camilla

Tack för svaren. Jag har funderat lite på Big Horn sadlarna.
Är dom breda eller smala. Det står ju inte så mycket i katalogen. Jag ska försöka leta i sommar efter en beg. sadel. Men som sagt, jag kan ju bli hur lurad som helst. Men det löser sig väl.

Big Horn Roper som finns i Hööks är extremt bred (xx full quarter bom). 7 1/8 tum eller likn har jag för mig. Den är för bred för alla hästar i stallet utom jättenordisen :)

Hej

Här följer ett räkneexempel som ganska tydligt visar kvaliten. Sadelfirman X säljer en importerad sadel för 5,000:- i sin katalog. Av det försvinner 1,000.- i moms, kvar är 4,000:-. Sadelfirman tjänar minst 30% i marginal och då har du 2,800:- kvar. Det kostar ca 800:- för dem att få hem den till Sverige i frakt och tullar. Det gör att Du har 2,000:- kvar. Tillverkaren har oxå minst 30% marginal vilket lämnar dig med en sadel som har kostat ca 1,400:- att tillverka. Detta gäller självklat bara om Sadelfirman X har impoterat den själv och inte köpt den via grossist i Sverige eller Tyskland, då kan du räkna bort 20-30% till.
Tänker man efter så är det nog inte så mycket kvalitetsadel för 1000-1500:-.
En sadel som köps ny i Sverige under 10,000kr är rent skräp tyvärr. En tillverkare som lyckas bygga en sadel för 1000kr lägger självklar minst krut på det som inte syns dvs bommen. Tycker du om din häst så köp ingen billig sadel!

/Roper

Men en bom behöver ju inte vara av råhudsklätt trä...

Det finns ju nu för tiden modernare material som är billigare att tillverka som inte är sämre för hästen för det. Big Horn och Simco är faktiskt bra sadlar för ett bra pris. Det jag har märkt är att de mörka sadlarna kan tappa lite i färg på slitytor, annars ser jag inget fel i dessa sadlar.

Man behöver inte köpa en westernsadel för 15-20 000 kr men man ska inte köpa billigt, märkeslöst skräp heller.

Så vad du säger är alltså att om jag är rädd om min häst så köper jag ingen sadel alls. För jag har INTE RÅD att köpa en dyr sadel. :mad:

Jag tänkte mig som sagt var en Simco, Big Horn eller motsvarande och ingen märkeslös. Jag har en vanlig sadel i syntet och trivs mycket bra med den.

Oavsett var det är för matrial i bommen så är en westernsadel för under 10,000.- ny hos butik i Sverige skräp. Simco för mellan 10-15,000:- är helt okay sadlar, inga fel alls på dem. Big Horn har jag aldrig sett och kan inte uttala mig.

/Roper

Om du inte kan låna en sadel medan du sparar eller hittar en beg. kvalitetssadel så tycker jag att du ska låta bli att handla någon. Varför chansa på att bommen inte knäcks, riggingen lossnar, nitar/skruvar släpper med olycka/skada som följd?? Rid i en engelsk sadel eller barbacka medan du sparar/letar, det vinner du på i längden.

/Roper

Om någon erbjöd dig mögligt hö för halva priset skulle du ens överväga att köpa det??

Men å andra sidan så tycker jag inte att det är fel att köpa en billig sadel om man är medveten om problemen. Jag är på väg att köpa en billig sadel begagnad. Resonerar som så att jag har den så länge den funkar.

Kommer att vara extra noga med skötsel och kolla igenom den noga och ofta. Den kommer inte att hålla lika länge som min andra sadel som kostade 11 000 som ny (kom precis över din gräns där :)).

Köper den för att jag vill ha en westernsadel helt enkelt. Hästen har även en bomlös som funkar bra men en westernsadel är ändå en westernsadel :). Siktar på att nästa år måttbeställa en sadel åt henne ist.

Om man inte aktivt rider western så får man ju även ställa priset i relation till hur mkt man kommer att använda sadeln. Vill man bara ha något att rida ut i ibland så kan jag inte se varför man ska slänga ut 10 000 på det.

Sadlar kanske har blivit dyrare sen jag köpte min iofs?
Jag köpte min för 8000:- och den har nu hållt i ca 7 och ett halvt år??

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 198
Senast: Void
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 962
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama