Sadelfunderingar

Cilva

Trådstartare
Det börjar närma sig sadelköpardags för nya hästen. Problemet är att jag inte vet vilken sorts modell jag ska ha.

Har tidigare bara köpt sadel på premissen att vad som helst som passar hästen duger (har inte haft så väldigt stor budget heller). Nu är läget ett annat då jag har en häst som eventuellt passar i fler modeller än de andra har gjort och dessutom har jag en större budget så urvalet är ju större. Därmed är även kvalen större :crazy:

Fastnar lätt för ranch- eller wademodeller. Har inte ridit i speciellt många sådana men de är ju bara för snygga. Har en farhåga om att de är fruktansvärt hårda i sätet och att jag kommer att föredra att rida barbacka efter ett tag ;) Någon med erfarenhet?

Nästa problem är att det inte finns någon försäljare i närheten och det mesta som är begagnat inte finns ens nästan i närheten så att jag skulle kunna prova. Alltså blir det till att köpa nytt så att jag har möjlighet att skicka tillbaka. Priset blir ju därefter också.

Jag kan tänka mig att lägga ut 15000-20000 inklusive moms och frakt. Vad ska jag titta efter för märken? Vill ha så bra kvalitet som möjligt.

Tack för svar.

Sv: Sadelfunderingar

Ser att det är några som har tittat men ingen som svarat. Jag kanske måste förtydliga mig.

Det jag vill veta är hur ranch- och wademodeller är att rida i, stenhårda eller bekväma eller kanske en kombination?

Om det bara är att förkasta de märken som har ovanstående modeller i min prisklass, vad ska jag då satsa på för modeller? Trail?

Rider på hobbynivå (tränar för tränare regelbundet) men kanske kommer att tävla lättare klasser när det någon gång känns bra och det finns tävlingar inom rimligt avstånd.

Som jag ser det så beror det ju lite på vilken eller vilka grenar du vill satsa på.
Jag har en wade ranchsadel som är mycket bekväm och stadig. Kan utan problem sitta en hel dag i den. Suverän ropingsadel men till reiningen tycker jag att det känns som om det är mycket mellan mig och hästen. Provade en reiningsadel och det var stor skillnad, vilken känslig häst jag plötsligt hade!
Så nästa sak för mig att inhandla blir en reiningsadel!

Hej
Det är inte lätt att välja sadel. Avundas dig inte. Fundera på hur din sits är tycker jag är ett bra råd. Olika typer av sadlar har ju fendrarna olika placerade så fundera på hur deras placering kan hjälpa dig till en bättre sits. Jag har en reiningsadel o då faller jag lätt bakåt eller överdrivet framåt. Medan en plesuresadel som har rakare placering säkert skulle få mig att sitta rakare. När det gäller sk hardseats så föredrar jag faktiskt dem, har ridit som mest 6 timmar i ett sträck i en sådan o man sitter fantastiskt bra men det kräver att man rider in dem så rumpan liksom vänjer sig. En bra trailsadel ger ju också ett bra stöd för sitsen när man rider långt. Så för att sumera detta blandade inlägg så tycker jag att du ska fundera vilka funktioner du vill ha av din sadel. Om du inte ha närhet till någon tränare så ring. De hjälper dig säkert att prata generellt om sadeln och dess funktioner. Lycka till! /C

Till er båda;

Har ingen aning om vilka grenar jag vill satsa på, förmodligen lite av varje på grund/hobbynivå men kan tänka mig pleasure, reining, western riding och liknande. Inget med lasso och/eller kor :) Rider även ut en del så sadeln ska funka till det också.

Har inte tänkt på det där med fendrarnas placering annat än att jag inte villl ha en reiningsadel eftersom jag inte vill sitta i nedförsbacke. Tycker att de flesta andra verkar sätta en i någorlunda lodrät sits. Enligt min tränare så har jag en bra sits (rider mkt barbacka och har alltid gjort) så den vill jag inte "förstöra" i en dålig sadel.

Andra krav jag har är att sadeln ska vara enkel, stilren och utan krusiduller. Har ni tips på märken?

Puttat upp tråden och ser om någon fler vill svara.

Har tittar runt lite och hittar bla Deuber & partner, Garland och Santa Fe. Någon som har erfarenhet av dessa märken?

Jag har en Garland o den är fantastisk. De är dock lite svåra att få tag på har jag hört. Får du tag på en sådan som passar på din häst så ta den :-)

Roligt med ett svar!

Jag hittade Garland hos en webbutik, kollade dock inte om den fanns i lager osv. Har du haft din länge, hur upplever du kvaliten?

Hej
Jag ar haft min i typ tre år o den är helt underbar. Folk vill köpa den av mig men jag säljer aldrig om det inte skulle visa sig att den ligger helgalet på hästen förstås. Kvaliteten är toppen. Förutom skrapningar som man själv åstadkommer genom att man är oaktsam så syns det inte att jag har haft den så länge. Fendrarna töjer sig inte och remmarna håller fint. En toppensadel om den skulle passa din häst.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 180
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 467
Senast: Supersalt
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
I
Utrustning Jag har en allroundsadel som jag misstänker inte ligger 100 på min häst + en westernsadel som jag inte kan ett skvatt om. Har därför...
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025