Sadel till tävling

D

droppe

Hej!
Jag har en fundering om det här med vilka regler som gäller för sadlar vid tävling. Jag ska köpa en bomlös till min ena häst. Den bomlösa jag har fastnat för och som både jag och min häst gillar är inte en bomlös islandssadel utan en "vanlig" bomlös. Är den då inte tillåten att tävla i? :confused:

Sv: Sadel till tävling

Jodå, alla sadlar som passar hästen är tillåtna, alltså även Torsion och liknande.

Är det så? Trodde att bara Topriter och Diddidyna som är tillåtna på tävling av bomlösa sadlar?

Det står i FIPO att "alla sadlar som passar hästen" är tillåtna, och jag har då tävlat i en Fitform utan problem... :smirk:

Vad kul att det är en Fitform som du har tävlat i, det är precis en sådan som jag har bestämt mig för att köpa! Det är helt otroligt vilken kontakt man får med hästen i den :banana: Jag förstår ärligt talat inte varför det finns så många fördomar mot de bomlösa. Tycker att vilken sadel man än väljer att rida i så är det betydelsefulla att det är rätt alternativ för häst/ryttare i det aktuella fallet. Får jag fråga om det var många som var skeptiska till att du skulle tävla i din bomlösa?

Nej, det var väl knappt någon som sa något om sadeln, några var nyfikna. Det var dock en lånesadel som jag lånade eftersom vi då hade sadelförbud, och det var inte poppis att tävla barbacka ;) Nu har vi andra bomlösa som favoriter... Fitformen var så himla breeed ;)

Enligt Torsions hemsida får man tävla i deras sadlar iaf. :bump:

Men för ett tag sedan var det ett j*vla tjatom att det fick man inte göra.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj