Sadel till svankryggad häst

Yrja

Trådstartare
Jag har kommit på att min häst nog är ganska svankig över ryggen. Provade en continental häromdagen och det gick ju inte alls. *besviken*

Vad ska man titta efter när man har en relativt svankig häst? Är det olika märkena imellan? Har tyvärr inga nya bilder men han är fortfarande väldigt omusklad, precis som på dessa bilder och har lika mycket svank. Finns det någon westernsadel som han sitta på den här ryggen?

Lägger in flera bilder. Han är i olika kondition på dessa men det kanske gör det lättare att avgöra hur svankig han är.
3-4 år sen

2 år sen

Sv: Sadel till svankryggad häst

West wood upplever jag som om de ska passa svankiga hästar.
Har köpt en som jag hoppades skulle passa min unghäst, men den var allför böjd i bommen för honom. Han har helt rak rygg.
Jag kan prova den på min andra svankiga häst i morgon och se hur den ligger, Han ser ut ungefär som din :)
Avlägger rapport då.

Hästen ser inte speciellt svankryggig ut. Den har en välutvecklad manke och en bra ridhästexteriör. Ryggproilen sett rakt från sidan har inget med sadelns passning att göra eftersom ingen del av sadeln ska beröra hästen mitt uppe på ryggen. Det som är väsentligt är ryggprofilen under bladen på sadeln, där sadeln ligger an mot hästen.
De kortaste sadlarna är de som har Ralidebom, så vill du ha en kort ska du ge dej ut på jakt efter en sån.

Säger som Bill, din häst ser inte svankryggig ut. Min häst däremot är ganska svankig med markerad manke, och har ganska kort rygg. På honom har jag en Premier Diamond Reiner, som är rundskuren och ganska kort.

r_freddy: Väntar ivrigt på rapport. :)

Bill: Det lät ju ganska trevligt. Han kanske inte tycks så svankig men lägger man på en sadel så är han det tydligen. och jag är ändå av den sorten som sadlar ganska långt bak så den höga manken bör inte påverka onödigt mycket. Eller är contonentalen väldigt rak? Den satt oerhört fel på min häst, aldeles för rak för hans rygg. Ska den inte ligga an mot hästen hela vägen? Det trodde jag var hela grejen, att den ska ligga an på en så stor yta som möjligt, men lämna plats åt ryggraden. Den ska ju förstås inte ligga an på själva ryggraden. Men hela ryggen följer ju samma profil - alltså även musklerna.

Thornbird: Okej, men min häst har ju en ganska hög manke - kan det tänkas att den sadeln ligger bra på honom med tanke på det?

Senast ändrad:

r_freddy: Väntar ivrigt på rapport. :)

Bill: Det lät ju ganska trevligt. Han kanske inte tycks så svankig men lägger man på en sadel så är han det tydligen. och jag är ändå av den sorten som sadlar ganska långt bak så den höga manken bör inte påverka onödigt mycket. Eller är contonentalen väldigt rak? Den satt oerhört fel på min häst, aldeles för rak för hans rygg. Ska den inte ligga an mot hästen hela vägen? Det trodde jag var hela grejen, att den ska ligga an på en så stor yta som möjligt, men lämna plats åt ryggraden. Den ska ju förstås inte ligga an på själva ryggraden. Men hela ryggen följer ju samma profil - alltså även musklerna.

DEt skiljer bara millimetrar i "rakhet" mellan olika sadelbommar så de som uppfattas som raka är oftast för långa o de som uppfattas som "svängda" är kortare. Leta du fram en sadel mad ralidebom, oavsett fabrikat, så får du en kortare bom som sätter ner sej på hästryggen, men kolla att manken går fri. Skaffa också en rejält solid pad som inte "fiser ihop" till intet när du klämmer på den, åssa en filt under paden förstås. That´s the proper way to saddle a horse.

Tack igen! :)

Ralidebommen då, är detta ett eget märke, något som bara finns av vissa märken eller är det bara en benämning på en kortare bom? Ett "mått"?

Tack också för dina padd-tips. :bow: Dessa ska jag ta till mig av.

Tack igen! :)

Ralidebommen då, är detta ett eget märke, något som bara finns av vissa märken eller är det bara en benämning på en kortare bom? Ett "mått"?
Ralide är en tillverkare av plastbommar till sadelindustrin o massor av olika fabriker använder dem, så kolla vilka sadlar som har en sån bom å så provar du en i rätt storlek (bomvidd). Weaver gör en bra sadel på en sån bom o utan onödigt tingeltangel!( Milsta western)

Vet inte hurpass märke du är ute efter men jag har en dyrare Simco trail sadel och den passade min nya häst likväl som på mitt gammelsto.
Den nye hästen är svankig och med det lite högre manke men den passar honom bra....ett tips i alla fall.

Måste säga emot Bill, en ralidebom är den billigare bommen och inte alls lika ergonomisk som en träbom, dvs träbommen har en mycket bättre viktspridingsegenskap plus att den är bättre byggd för hästen. Vill man ha en välpassande sadel så bör man undvika de billigare sadlarna som inte är byggda med hänsyn till hästens extriör. Att man sedan kanske behöver en kortare sadel till sin häst har ingenting med bommaterial att göra.

jag gör härmed en trådkapning:först villl jag säga att TS häst ser inet jag som svankryggig.Om den har en diff från mankesn -lägsta-punt till ryggens lägst apunkt på 6 cm eller mer,då ä den svankryggig för mig(har en 12 cm:are).

Nu skal jag juköpa westernsadel snart.

Jag har som tur var r en erkänt kunnig westernryttar eosm hjälper mig med det mesta,o tur är väl det.

ja har en "räkstjärt"dvs en häst sm naturligt trampar undre isg bakifårn
(här har han plattan i botten,menni förstår åt vilket håll det är tänkt han skal arbeta när han är färdigutbildad):

http://i88.photobucket.com/albums/k196/ThinaAlsterfeldt/bilderaug07063.jpg

han är dessutom -mycket-rund över ryggen..

jag letar efter en sadel osm i stort sett skall vara omöjlig att snedsitta,och somplacerar ryttaren i så lodrät sits som möjligt o inet har halkigt skinn för då åker jag av.

sådan där tjock filtpad som nirekommenderar har jag haft i fler aår,och andra sådana däringa paddar också.

är man skittöntig om man syr roliga överdrag till filtpadden,det är juliet lättare att håla dne ren då,och roligare än dte svart aöverdraget?

Senast ändrad:

Måste säga emot Bill, en ralidebom är den billigare bommen och inte alls lika ergonomisk som en träbom, dvs träbommen har en mycket bättre viktspridingsegenskap plus att den är bättre byggd för hästen. Vill man ha en välpassande sadel så bör man undvika de billigare sadlarna som inte är byggda med hänsyn till hästens extriör. Att man sedan kanske behöver en kortare sadel till sin häst har ingenting med bommaterial att göra.
Om man vill ha en sadel med kortare bom så finns alternativet Ralidebom En kortare bom gör att du undviker problemet med bryggning - så det har inget med materialet i bommen att göra. Visst är en riktig träbom från nån känd bomtillverkare bättre än en ralidebom ur tryckfördelningssynpunkt, men med tanke på att de allra flesta hästar här i landet rids enbart nån enstaka timme/dag så har det bara en marginell betydelse.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 609
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 385
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025