Sadel till NSV

M

Maccadam

När min nordis kommer hem från fodervärden planerar jag att köpa en ny sadel åt henne. Hon har f.n en Griffin Haflinger Allround som passar henne bra, dock passar den inte min rumpa, är på tok för hård.
Hästen är bred, har LITE manke, men inte speciellt markerad ändå. Har ni något att föreslå som värt att prova, mjuk och skön, prisklass HELST inte över 10 000 kr, inte western sadel?
Ni som har nordisar och andra stora, breda hästar, vad har ni för sadel på dem?

Kallblodstravare som snabbt utvecklat muskler. Jag har en Torsion Endurance, bomlös sadel. Insåg att det var det enda hållbara då hon utvecklas mycket just nu. Alternativet hade varit att byta sadel VÄLDIGT ofta. Inte kul och kostnadseffektivt.

Jag har funderat på bomlöst. Prisklass? Har Torsion någon hemsida?

Har en kbl-travare som också musklat om sig väldigt snabbt. Har beställt en Torsion trekking inkl pad. Den kostade ca. 10 400 kr. Har inte fått den än men efter vad jag hört ska sådana sadlar vara bra för hästar som ännu inte är helt musklade. En nackdel som jag hört talas om är att har man ingen bra balans i sadeln så får man se till att skaffa sig det annars kan det bli lite ostadigt. Men eftersom jag inte fått min sadel än så vet jag inte hur sant det är. :bump:

Jag har då inga problem med balansen i min Torsion, snarare tvärt om! Jag har bättre balans i min bomlösa sadel än i min vanliga allroundsadel.

Gud vad skönt att höra! Jag har oroat mig lite för det med tanke på min i bästa fall halvbra balans (det går så långsamt att träna upp den :( )

en sån sadel (torison) ser ju ut att vara det absolut skönaste man kan rida i, den ser ju helt bedårande ut... mmm hoppas ajg får råd att köpa en sån någon gång.. :love:

Sätt i en gelsits så blir sitsen bekvämare. Billigare och lättare om sadeln passar hästen.

Jag har gelsits. Den är bra, men sitter inte riktigt som den ska på just DEN sadeln utan glider omkring en del. Så jag satsar nog på en ny sadel iallafall...Men förslaget var bra! :bow:

Den ända nsv jag känner som har en Riktig Sadel har en Prestige Silver Star, alltså allround mot dressyr. Finns ju givetvis rena dressyr/hoppmodeller också. Dom ligger runt 10.000kr och går att få upp til bomvidd 37. Väldigt bra sadlar, min gammling har en Golden Star, den är jätteskön!

Den ända nsv jag känner som har en Riktig Sadel har en Prestige Silver Star, alltså allround mot dressyr. Finns ju givetvis rena dressyr/hoppmodeller också. Dom ligger runt 10.000kr och går att få upp til bomvidd 37. Väldigt bra sadlar, min gammling har en Golden Star, den är jätteskön!

Då måste jag få fråga; vad menar du med Riktig Sadel?
En sadel med nypris på runt 10.000 kr, en lädersadel, en sadel som passar hästen eller en sadel med bom? :smirk:

En sadel som inte kostar 1500kr komplett med all utrustning, vilket är vad dom allra flesta kallbloden här omkring rids med.... :smirk:

Här omkring rids dom flesta kallblod omkring i Westernsadlar som kostar omkring 20 000:- begagnade. ;) Så olika det kan va!
Men jag vill inte ha någon westernsadel...

Jag har en X-vid (105 grader) Frank Baines Capriole till en bred häst med stor bogmuskulatur och låg manke. Den passar alldeles utmärkt.

Här omkring rids dom flesta kallblod omkring i Westernsadlar som kostar omkring 20 000:- begagnade.
Och min kallblodstravare har en Jensen Amiral, som för tre år sedan kostade 18000 (vet inte vad de kostar idag). Fördelen med Jensensadlarna är att de är "skräddarsydda" till både ryttare och häst. :)

Immer

Hej!

Ett tips till alla med breda, runda hästar:
Wintec Wide.
En ny model som kom till sverige nu i april.
Den kommer med 3 olika koppjärn, och är groteskt vid.
Skall prova den på min tunna till nordis nu i sommar.

Ganska bra prisläge med, ca 6000 - 7000 kr.

Hug your horses!

/Mike :devil: - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Min kbltravare har en Henri De Rivel Allround. Kostar ca 6000 kr. Nu har jag 31 i bomvid, men behöver 32 eftersom hon musklat till sig lite. Den är vid och passar bra till hästar med bredare rygg. Den är väldigt skön att sitta i.
Min kompis hade en bomfri sadel, men sålde den efter ett möte med en galopperande kossa. Hästen tvärvände, sadeln åkte runt och hon ramlade av. Så en sadel med bom sitter nog stadigare. Hoppas att du hittar en sadel som passar! :)

Sv: Re: Sadel till NSV

Centaur skrev:

Prestige kan man faxist få upp till bomvidd 38!!

Jag har 37 till min islandshäst. Prestige Top Dressage heter den modell jag har. Mjuk o skön, ger lodrät sits. Just den här modellen kostade 13 900:-.

Liknande trådar

Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Aifos
·
Utrustning Har en unghäst som blir fyra i år och tyvärr växt ur sin Amerigo Vega hoppsadel. Till min stora sorg.Förmodligen räcker det att bredda...
Svar
3
· Visningar
1 398
Senast: Estivuz
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 290
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka