Sv: Sadel till lång ryttare?
Jag skulle reka en vanlig dressyrsadel, då dessa har djupare säte än vad islandshästsadlar har vilket gör att manoftast sitter bättre i dressyrsadlar.
Dom är ju ändå gjorda för gångartsridning sdom med om nått.
Jag har en globus gloi idag som inte alls är bra för mig som också är lång(175 cm) den får mig att hamna i en stolsits och knäna hamnar som om sadeln skulel vara en hoppsadel
Jag har verkligen inge stöd what så ever så till slut fick jag problem med kroppen av sadeln och tog ut en sadelprovare.Provade säkert 10 sadlar och till lsut passade en både hästen och mig som en dröm och det vart då en Prestige Roma som har djupt säte och riktigt stora korta knästöd som bara är upptill på överskänkeln.
Dessutom är den kortare än globusen vilket gör att denna sadel passar hästar med extremt korta ryggar.
Hur ofta hittar man sadlar där man kan få en 17,5 och den dessutom passar en häst med extremt kort rygg som är överbyggd??
Jag menar jag hade turen på min sida verkligen
Kan vara värt att prova och den är dessutom inte så sjukt dyr, 15000 ny runt 10-13 begagnad.
Sadeln jag provade innan denna kostade 30 och nästan så jag bad att den inte skulle passa.... haha vilket den inte gjorde heller..PHU=)
Sadlar är verkligen den svåraste punkten tycker jag när det gäller hästens utrustning för den måste inte bara passa hästen utan lika mycket ryttaren. För man lurar bara sig själv genom att säga aja huvudsaken den passar hästen, för passar den inte ryttaren kan ryttaren påverka en häst sjukt negativ och faktiskt gå så långt att hästen blir halt och ryttaren får skador för livet.
Mitt beckenben och höfter har tagit oerhört mycket styk av min nuvarande sadel så jag har fått uppsöka läkare.