Sadel till lång ryttare?

Hera

Trådstartare
Då jag är helt ny inom "islandsdelen" skulle jag behöva lite tips om islandssadlar. Jag är lång, med riktigt långa ben!

Min lilla häst är lite överbyggd bara för att ställa till det hela lite till :D

Jag har en äldre Frank Baines dressyrsadel 17" idag som är väl liten till mig.
Jag har rätt bra koll på dressyrsadlar då jag kommer från dressyrsidan (hbl), men noll koll på islandssadlar!

Sv: Sadel till lång ryttare?

Fast du kan ju alltid ha en dressyrsadel, vet många som rider islandshäst som har det.
Bara den passar din häst och dig.

Mmm men jag tror att jag kan ha den jag redan har.

Tänkte ha en som är lite mjukare och skönare till längre ridturer också :laugh:

Jag har en dressyrsadel till mina ialndshästar. Både tävlar, tränar och rider långturer i den :)

Jag är 177 och har också väldigt långa ben. Jag har nu en Draupnir ( :love: ) men har tidigare haft Amerigo och Equipe.

Jag är också lång. Har en Segul från tölthestar i storlek 17,5". Den har korta knästöd och jag fick rekommendationen av sadelutprovaren att testa det istället. Tydligen är det (enligt honom) bra att ha kortare knästöd när man har långa ben, för risken finns att knät hamnar i fel läge på ett längre knästöd och att man skjuts bak i sadeln. Jag som var inställd på att köpa en sadel med långa knästöd märkte faktiskt en stor skillnad när jag fick rida i en med korta. Fick en mer naturligt bra sits och det kändes mer avslappnat. Värt att prova! :)

Korta knästöd, ska kolla på detta. Det är precis det som är mitt problem och då i alla sadlar. Överskänkeln är jättelång och mina knän hamnar på eller framför knästöden...

Jag har samma problem. Rider nu i en Tölthester Hrafn med korta knästöd, den har gjort enorm skillnad på sitsen för mig!

Jag skulle reka en vanlig dressyrsadel, då dessa har djupare säte än vad islandshästsadlar har vilket gör att manoftast sitter bättre i dressyrsadlar.
Dom är ju ändå gjorda för gångartsridning sdom med om nått.

Jag har en globus gloi idag som inte alls är bra för mig som också är lång(175 cm) den får mig att hamna i en stolsits och knäna hamnar som om sadeln skulel vara en hoppsadel:crazy:

Jag har verkligen inge stöd what så ever så till slut fick jag problem med kroppen av sadeln och tog ut en sadelprovare.Provade säkert 10 sadlar och till lsut passade en både hästen och mig som en dröm och det vart då en Prestige Roma som har djupt säte och riktigt stora korta knästöd som bara är upptill på överskänkeln.
Dessutom är den kortare än globusen vilket gör att denna sadel passar hästar med extremt korta ryggar.
Hur ofta hittar man sadlar där man kan få en 17,5 och den dessutom passar en häst med extremt kort rygg som är överbyggd??

Jag menar jag hade turen på min sida verkligen

Kan vara värt att prova och den är dessutom inte så sjukt dyr, 15000 ny runt 10-13 begagnad.

Sadeln jag provade innan denna kostade 30 och nästan så jag bad att den inte skulle passa.... haha vilket den inte gjorde heller..PHU=)

Sadlar är verkligen den svåraste punkten tycker jag när det gäller hästens utrustning för den måste inte bara passa hästen utan lika mycket ryttaren. För man lurar bara sig själv genom att säga aja huvudsaken den passar hästen, för passar den inte ryttaren kan ryttaren påverka en häst sjukt negativ och faktiskt gå så långt att hästen blir halt och ryttaren får skador för livet.

Mitt beckenben och höfter har tagit oerhört mycket styk av min nuvarande sadel så jag har fått uppsöka läkare.:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 513
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka