Sadel till bred ponnyrygg

Glimris

Trådstartare
Har en B-ponny med bred svängd rygg men ändå normalvid i bomvidd. Sadlarna kanar åt sidan och han har bildat en starkare ryggmuskel på högra sidan kanske pga. nuvarande sadel som glider lite åt sidan. Min massör sa att det var ett svårt fall att hitta en sån kort, öppen, svängd sadel!! Tycker jag sett såna ponnyryggar förr, särskilt på welshponnyer. Tips på något märke man skulle kunna testa?? Hon sa även att kanalen under bör vara nästan en handsbredd plus att bossorna vid sidan inte får vara för breda så de kommer på "revbenshyllan"? TACKSAM FÖR SVAR!!!

Sv: Sadel till bred ponnyrygg

Jaguar och Cobra har väldigt breda kanaler och ligger bra på breda platta ryggar. De är svängda. Sen beror det ju på hur ryggen ser ut. Är helt omöjligt att veta vad som an tänkas passa när man inte sett ryggen.

Vet inte. :) Utbudet till små hästar brukar ju vara jäkligt dåligt så det kan tänkas att det inte finns så små.

Morris and Nolan? De har sadlar i 15 eller 15,5. Sen om man har tur så kan man hitta en och annan beg engelsk sadel som welsh"folk" säljer, gå in på rasföreningens salusidor och kika.

Liknande trådar

Utrustning Hopp- eller dressyr spelar mindre roll - sadel får vara grön med rosa prickar bara den passar hästen... Jag har en... 2
Svar
30
· Visningar
7 523
Senast: bambam
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 486
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 730
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 776
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder