Sadel-storlekar? *förvirrad*

ika77

Trådstartare
Jag har grunnat lite på det här med storlekar på western-sadlar.
Fattar inte det här med tum-storlekar och SEMI-bom och allt vad det står..
Finns det ingen därute som har tråkigt som kanske vill förklara lite för mig vad det innebär. :angel:
Jag har snart ett stort halvblod på 168.
Vad skulle man kunna tänka sig att ha för storlek till honom..?

// den frågvise

Sv: Sadel-storlekar? *förvirrad*

Förstår din förvirring he he :smirk:

Bomvidden kan anges i både tum OCH benämningen semiquarter osv. Hur många tum en viss benänmning är varierar mellan olika märken precis som på engelska sadlar. Men ungefär så här:

Semiquarter = smal bom.
Quarter = normal (ca 6 3/4 tum)
Full Quarter = vid (ca 7 tum)
X Full Quarter = extra vid (ca 7.5-8 tum)

Sedan finns det även andra mått; t ex olika höjder på framvalvet, sadelgjordens placering osv osv. Du måste även välja mått på sitsen beroende på din rumpa. 15-15.5 tum om du är smal/normalviktig och 16 tum om du är lite rejälare ;)

Jag har också ett halvblod på 168 cm. Hon drar X Full Quarterbom. Men det beror helt på hur hästens rygg ser ut- inte på mankhöjd och ras.

Sv: Sadel-storlekar? *förvirrad*

Druvan skrev:
Jag har också ett halvblod på 168 cm. Hon drar X Full Quarterbom. Men det beror helt på hur hästens rygg ser ut- inte på mankhöjd och ras.

Ja, det visste jag, men jag har dessvärre inte sett hästen ännu så jag kan inte säga så mycket mer om honom.. :D :)
Han kommer på lördag oh sen ska jag leta sadel till honom.

Tack för att du hjälpte mig att reda ut lite begrepp i denna "storleks-djungel" .. ;)
Nu vet jag genast lite mer..
Tack tack!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia