Sadel som glider fram

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare queenz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 153
Q

queenz

Har ett problem med mina sadlar och häst för den delen.
Det är en liten arab jag har som har väldigt platt rygg, ingen manke och inga stora bogar. Hon är också lite högre bak i, vilket gör att sadeln glider fram vid rörelse.
Annars sitter sadeln som ett smäck på henne.

Vad kan jag göra för att den inte ska glida fram?

Har provat svanskappa men hon hatar den verkligen. Spänner sig och kör flera bockar. Klämmer också åt med svansen när man ska sätta på den och hoppar fram när man har den på. Visar stor obehag. Dock var det första gången hon använde svanskappa men jag satt på den flera gånger och det var samma reaktion, tycker inte det är värt att kämpa med den om det är så stor reaktion varenda gång....

hjälp tack!

Sv: Sadel som glider fram

Jag hade en överbyggd häst med. Du kan prova med en antiglid pad men i regel ska inte sadeln glida fram om den ligger bra, när det gäller överbyggda hästar bör man ha en sadel som har en svängd bom. Det var iaf det jag fick ha till min.

Jag hade en överbyggd häst med. Du kan prova med en antiglid pad men i regel ska inte sadeln glida fram om den ligger bra, när det gäller överbyggda hästar bör man ha en sadel som har en svängd bom. Det var iaf det jag fick ha till min.

Man kan ju inte ha en svängd sadel bara för att hästen är överbyggd!

Min häst är överbyggd med spikrak rygg, bred och utan manke.
Då finns det fysiska lagar som gör att sadeln glider fram.

För mig funkar det med antiglidpad och tixerantgjord.

En mening verkar ha försvunnit. Jag skrev "när det gäller överbyggda hästar som min var"
Samt ställde jag en fråga hurdan rygg hästen hade.

Beklagar att jag inte såg det och ändrade.

Men ts skriver ju att sadeln ligger som en smäck så då är det nog antiglidpad som gäller :-)

Senast ändrad:

Det kunde vara min lilla arab du beskrev där! Byggd på exakt samma sätt och jag har samma problem.

Jag använder svanskappa, har satt fårskinnstunnel på den för att hon inte ska tycka att den är obekväm. Ibland klämmer hon ihop rumpan och ibland inte - mer om hon är brunstig. Jag brukar alltid ta det lugnt och ta loss "U delen" och lägga under svansen, sen spänner jag fast den.

Har den jämt, förutom när vi ska ut på skrittur.

Så jag skulle föreslå att du skaffar en tunnel till den och försöker igen, hon kanske vänjer sig när hon har haft den några ggr. Det är ju inte roligt att sadeln ska glida.

Var sätter du tunneln, i U: et eller över korset?

Ska prova svanskappan någon gång till.
Sen prova antiglidpadd

Tack för svar!

Var sätter du tunneln, i U: et eller över korset?

Ska prova svanskappan någon gång till.
Sen prova antiglidpadd

Tack för svar!

Tunnel lägger jag över U:et, det är där hon verkar tycka det är obekvämt.

Lycka till!

(PS återkom gärna ang. om du tycker att antiglidpadd fungerar!)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 966
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 418
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka