Sadel som åker fram

Sparvoga

Trådstartare
Om sadeln åker fram vad är fel då? Dom flesta sadlar jag provat åker fram, den enda som legat still är en Zaldi star i bomvidd 31, och min häst behöver en sadel med rak bom så det verkar lite mystiskt, det är även en av de få sadlar som inte lagt sig på manken...Ibland HATAR jag verkligen sadlar

Sv: Sadel som åker fram

ja du bra fråga.har du testat å ha svanskappa på dom som åker fram??hade liknande problem när ja red på min ponny så köpte vi en svanskappa å satte på å sen så åkte den inte fram så mycke mer efter det.

Har faktiskt haft en equiterpeut som ifrågasatt varför vi inte använde mer svanskappor på våra hästar?? speciellt dom som det är svårt att hitta den perfekta sadeln till. Han menade på att det är väl bättre att ha det än att sadeln åker fram och trycker fast bogbladen..som i sin tur kan leda till hältor mm.

Men det är väl så att vi med stora hästar kanske tycker det är lite fult och hör till ponnysar och travhästar:smirk: Men vi kanske får ta och tänka om

Så mycket som kan vara orsaken. Hästen puttar fram den, passformen/bomvidden är fel, ryttaren puttar fram den osv..

de e ju inte lätt detta men testa olika lösningar så hittar du nog nån som passar din häst å dig

har du testat med en padd det kanske hjälper eller så föredrar jag med en förgjord om inte det kan du ju testa både att ha en padd och en förgjord tillsammans så siter den nog fast och åker inte fram :)

Har faktiskt haft en equiterpeut som ifrågasatt varför vi inte använde mer svanskappor på våra hästar?? speciellt dom som det är svårt att hitta den perfekta sadeln till. Han menade på att det är väl bättre att ha det än att sadeln åker fram och trycker fast bogbladen..som i sin tur kan leda till hältor mm.

Men det är väl så att vi med stora hästar kanske tycker det är lite fult och hör till ponnysar och travhästar:smirk: Men vi kanske får ta och tänka om

En del hästar blir ju totalt galna av svanskappor och förgjordar tycker jag inte funkar så bra...

KL

Ursäkta lite trådkapning, men vad är en förgjord? Hur sitter den? Någon som kan visa en bild? :p

Jag tycker faktiskt inte det är fult med svanskappa alls. :idea: Var på en föreläsning om sadelutprovning med en jätteduktig sadelmakare som typ är en av sveriges bästa. Han sa att svanskappor va jättebra och hjälper hästen att hålla sadeln på plats så den kan växa i den på ett "korrekt" sätt. Är det dock en "färdigutvecklad" häst så är det nog att föredra att ha en sadel som ligger still av sig själv. Man skulle dessutom inte hoppa några högre höjder med svanskappa för det blir ett enormt tryck på svansroten då och de är inge bra.

Själv hade jag lite samma problem, rakryggad häst med manke... För mig ligger Globus Esperanza perfekt. :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: caballus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar