Sadel/sel-kammare utan värme

Prick

Trådstartare
Fungerar ju säkert jättebra på sommaren. Men vad händer på vintern? Ni som inte har uppvärmda utrymmen - fungerar det bra?

Sv: Sadel/sel-kammare utan värme

Under den korta tiden vi byggde om vår sadelkammare var vi utan värme, och lädret började mögla på en gång för mig. Det har jag aldrig haft problemm med trots att jag tidigare hade en pytteliten sadelkammare där diverse blöta täcken och fuktiga vojlockar hängts in.
Så mao, en sadelkammare utan värme får absolut inte vara välisolerad om den ska fungera :D

Jag har min utrustning i själva stallet. Har tyvärr ej tillgång till separat sadelkammare. På vintern har jag inga problem men på sommaren är det lite värre. Utrustningen som inte används blir väldigt lätt möglig pga fukten. På vintern är det ju inte fuktigt. Det blir bara kallt och det har inte varit nåt problem.

Tack för svaren. Då ska vi se över ventilationen. Antar det bara är att såga bort en bit av väggen..

har aldrig haft några problem. i vintras hade jag (precis när vi byggt stallet och inte hade en sadelkammare) mina grejer i ett utrymme i stallet (mellan en boxrad och väggen) där vi även förvarade fodret.
det funkade bra, inget mögligt men enda var att jag hade mina träns och sadel hängande på vägen bakom min hästs box så det lade sig ett litet dammlager som yrde upp från hans spån.
sen så när det var kallt så kunde smörjmedlerna (min stubben hamanol på tub) bli riktigt hårda så man fick kämpa för att få ut det ur tuben :p men annars funkar det bra!

Det funkar för oss.
Men på vintern är det lika kallt inne där som ute. Men flyttar ju snart. Tack och lov!

Nej det fungerar inte alls, allt blir mögligt och det är hopplöst att torka nånting.. :crazy:

Jag hade mina grejer där det inte var uppvärmt utrymme när min häst stod i utebox.
Men det gick bra ändå, inget mögel eller dyl. Grejerna hängde där hela vintern, fram tills månadskiftet Mars/April då min häst flyttade in i stallet och jag kunde förvara mina prylar inne i den uppvärmda sadelkammaren! :)

Jag har kallstall med SUPERventilation. Det är dock samma luftfuktighet inne som ute, vilket gör att höst och vår (under den fuktiga, regniga perioden) möglar lädret hysteriskt om det förvaras i stallutrymmet. Smällkall vinter (med torr kyla) går det utmärkt.

Jag tar in lädret över vintern dock, så de får vara inne i huset. Vill inte lägga iskall sadel på ryggen på honom, och inte stå och värma bett i minus 30, så sadeln och tränset bor inomhus, allt 'extraläder' hängs undan och tas fram när det behövs.

Det har funkat jätte bra i det stallet jag är i nu. Men det är väl bara för att man sköter grejorna också. I förra stallet var det en del träns som inte blev skötta och dom möglade men där var det ganska fuktigt i stallet eller hur man ska förklara,
Konstig luft.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
391
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka