Sadel problem = DYYRT!

Sv: Sadel problem = DYYRT!

Man köper ett bra märke, begagnat!

Blir så sur på pengahysterin! Mina sadlar har kostat 3200:-, 4500:- och 6000:-. Har även tittat på sisådär 1500 sadlar under 8000:- strecket. Leta på buke- radannonser så kan du säkert hitta någon bra i ditt län. Tips på bra och billiga sadlar är:

Zaldi, Stübben (helst nyare, de gamla är ofta rätt hårda. Men de håller!), County... Hm, längesedan jag letade sadel så kommer inte på fler :o

Men leta på, du kommer defenitivt att hitta en bra och billig sadel! :)

btw, om du har en unghäst skulle jag inte rida barbacka på henne.

Skulle vilja lägga till Passier och Lewa på läderfronten, samt även både Wintec och Throwgood (Griffin) på syntetfronten.
Syntetsadlar är förvisso billiga från början, men ännu billigare begagnade.

Säger detsamma,leta begagnat av kända märken.Prova sadlar(med ägarens tillåtelse)som finns i stall runt ikring,så du vet vad som passar dig och hästen!
Lycka till!

Svarar flera:

Mina bägge sadlar som jag har till honom är bägge köpta begagnade. Men jag har inte hittat någon ny (begagnad) bomsadel som passar honom.

Den för tillfället enda sadeln som jag hittat som han inte får knölar/sänker ryggen/stretar emot i är ST espanola. Har inte provat Comfort Shorty men vill ha en mer allround modell.

Så det är väl bara att leta vidare efter sadel och spara, samt då försöka hitta någon som kan lära mig tömköra.

Alla sadlar som jag har provat på honom tar slutet av manken i eller nästan i sadeln. Och han får alltid knölar. Utom då ST. Vet ni någon sadel som har i runda slängar 100 grader i bommen, är rak och mycket hög tunnel så är jag intresserad av att veta vilket märke!

Det är ingen unghäst. Han är 12 år. Dock beter han sig som en unghäst :love:

Tack för alla tips! Kom gärna med fler om det finns något att tillägga!

:bow:

Globus Clic finns i stl. upp tom 120 grader o har gott om plats för manke - lång o hög kammare. De är också raka i bommen.

Tack för tipset om fårskinnspad. Den fyller ju ut lite mer. Har använd en tunn antiglid emellan på de jag har haft hittils. Men det ger ju inte så mycket....

Kieffer någontin 16/31 passade honom MEN den är för smal och låg i tunneln. Manken slog i samt tunneln klämde längst bak. :(

TACK! Då ska vi se om någon jag känner känner någon som har en sådan!!!

Nyfiken fråga, men vad har du för häst?

Synd att inte Kieffer funkade. De sadlarna brukar ju annars ofta passa på hästar som har mycket manke (förutsatt att hästen inte har svängd och/eller mycket kort rygg).

Jag har en korsning. Vet inte riktigt vad men han ska vara Connemara/Halvblod. Ser en del travartendenser i honom också. Så nått sånnt.. :D

Jo hon jag lånade Kieffern av sa att passar inte denna passar inget... Nehe, kul! :p

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 962
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024