Sadel och tryckpunkter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 906
E

emelit

Till en början så passade sadlen bra på hästen, men denne har tydligen musklat om sig relativt fort. För nu får han torra fläckar precis bakom manken, och på schabraket är det vita fläckar på motsvarande ställe.
Trycker sadlen eller ligget den inte an ordentligt?

Sv: Sadel och tryckpunkter

emelit skrev:
Till en början så passade sadlen bra på hästen, men denne har tydligen musklat om sig relativt fort. För nu får han torra fläckar precis bakom manken, och på schabraket är det vita fläckar på motsvarande ställe.
Trycker sadlen eller ligget den inte an ordentligt?

Hur ser de vita fläckarna ut? (oregelbundna, som trianglar etc?). När du får torra fläckar när schabraket i övrigt är genomsvettigt så beror det oftast på att du har för HÅRT tryck där. Får du smutslösa fläckar på schabraket så endera så är det för hårt tryck där, eller så är det inget tryck där (dvs sadeln lyfter).

Jag fick vita trianglar på schabraket vid sidan av manken ja, efter hård ansträngning (dvs hästen har svettats) är dock schabraket genomsvettigt. I mitt fall berodde det på att sadeln inte passade längre utan var för smal på sidan om manken och skapade för hårt tryck och därav de vita fläckarna..

Sv: Sadel och tryckpunkter

Det är som en triangel.
Eftersom han inte svettats på pälsen invid manken så kan ju inte heller schbraket blivit svettigt. Så sadlen måste har alltså blivit för trång! :idea:

Då blire sadelbytarveva igen då :p

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 452
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 672
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Bråkande hundar
  • Vad heter den här?

Hästrelaterat

Tillbaka