sadel i bakvikt

S

__Stilett__

va till sadelutprovare med min häst, fick hem dom (få!) sadlar som satt bäst o för att i lugn o ro rida i dom.

den ena utprovade sadeln ligger bra stillastående, men efter ridning har den glidit fram o lagt sig bakvikt.

hur kan det komma sig? för smal bomvidd skulle jag gissat på men problemet är att det skulle det inte vara. Det va en Albion Legend.

vad är era erfarenheter?

Sv: sadel i bakvikt

Den kanske inte passar då hästen rör sig iom att hästens rygg kan ändra form då? Eller så låg den inte så bra trots allt.

Eller så skjuter ryttaren fram den eller hästen kommer inte upp fram med ryggen?

jag vet inte, jag provred i en först...som inte va behaglig enligt min åsikt så jag testade direkt efter o rida i den som låg bäst, o då bockade han hela tiden...(hade den på kanske 5 min pga detta) sedan bytte jag till denna direkt efter och då kändes hästen helt plötsligt hur fin som helst...förutom att sadeln la sig så.

(3 sadlar med andra ord)

Är det till frisern? Då tror jag den åker fram för att den är för rak.. Sedan brukar sadlar lägga sig i bakvikt om de ligger för långt fram även om det är rätt vidd.

ang att den åker fram: han har inget stopp i sin kropp, så dom flesta sadlar skulle tydligen åka fram...(kan ev förhindras med o stoppa upp kuddar som stoppar lite) men bakvikten förstår jag inte riktigt. Har provat flera raka sadlar som inte lagt sig i bakvikt. och för svängd sadel kan han inte ha, det är därför vi måste byta sadel då rööslin är alldeles för svängd och går upp väldigt tidigt baktill...

kommer dock inte köpa ngn av dessa sadlar, men är nyfiken.

för övrigt måste jag säga att albion va en mkt trevlig sadel annars :-)
ska lägga den på min favoritlista.

Senast ändrad av en moderator:

glider sadeln fram så blir den automatisk i bakvikt, så bakvikten beror helt säkert på att den ligger lite för långt fram.

kan han vara som min, att han blir bredare under rörelse??

Har en likadan hemma men det går att hitta sadel som ligger bra! Det tar lite tid bara ;)

Hur ser han ut i kroppen nu?

jag satt o fundera på det...funderar själv att en vidare bomvidd ändå skulle kunna göra det bättre. (men det vet jag iof inte)

fast i nuläget skulle den va för vid o man skulle ha padd under.
jag provade en gång utan padd...o en gång med padd.
men jag vet inte... (denna va beg. så jag kan ej prova en vidare heller direkt)

provade county också..o den satt som en banan typ...

typ svängd stillastående. Rakare i arbete.
men ibland så...ena månaden rakare i ryggen, ena månaden svängd/överbyggd.

dilemma häst med andra ord (inte växt klart)

Bomlöst då? De formar sig ju lite mer efter hästen... Annars så är det ju jättesvårt att hålla sadel till en växande unghäst :crazy: Hur gammal är han?

du kanske får ha en svängd och en rak då, varannan månad. :p

nä men bomlöst låter ju inte så tokigt... den där nya star trek dressage såg väl fin ut??

Svanskappa? Eller antihalk så det kanske inte glider? fast det känns ju som nödlösningar..
På en unghäst är det ju ingen fara om sadeln är lite bred, den kommer ju att bredda sig när det kommer igång i arbete.

albion passar i regel hästar med spikrak rygg. din frieser har en rygg som inte är särskilt rak ö.h.t

fick för mig att det var en albion det rör sig om? eller har jag förväxlat det?

Om sadeln är för liten i sätet för ryttaren så bidrar man själv till att puscha fram den under ridning. Kan vara en anledneing att den lägger sig i bakvikt.

Senast ändrad:

Du skrev att sadeln har rätt bomvidd, men kollade sadelprovaren verkligen detta noga på hästen, eller kollades bara den märkta bomvidden? Jag har provat diverse Albion sadlar, och min erfarenhet är att den verkliga vidden skiljer sig en hel del mellan årsmodeller och olika exemplar.

Om sadeln glider fram så kan det ju bero på många orsaker, men min erfarenhet att det ofta är att hästens sadelgjordsläge ligger så att den drar sadeln framåt. Isåfall kan ju svanskappa funka.

Annars så är väl problemet att det finns över hundra olika sadeltillverkare, som alla har minst en bomtyp, och vissa hästar (som min...) har en rygg som bara passar ett litet fåtal av dessa bommar. Så det har blivit att hitta en riktigt duktig sadelutprovare, och kosta på sig en ny sadel, så gick det att hitta något som passade även min häst (som andra sadelutprovare hade gett upp på).

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 590
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka