Sadel-hjälp?

Sv: Sadel-hjälp?

Jag har en bomlös Barefoot Cheyenne som kostade under 5000. Du kan ske t o m kan hitta en begagnad?

Plocka bort tyglappen under sadeln, och lägg på den igen. Fota från sidan som du gjorde tidigare, snett bakifrån samt snett framifrån. Gärna rakt bakifrån också, och in i kanalen.

Sadeln skall ligga så att du känner hur skuldran går fri, minst 2 fingarar.

Boj skrev:
Plocka bort tyglappen under sadeln, och lägg på den igen. Fota från sidan som du gjorde tidigare, snett bakifrån samt snett framifrån. Gärna rakt bakifrån också, och in i kanalen.

Sadeln skall ligga så att du känner hur skuldran går fri, minst 2 fingarar.

Vilken lapp:o

em76 skrev:
Jag har en bomlös Barefoot Cheyenne som kostade under 5000. Du kan ske t o m kan hitta en begagnad?

Okej, är dom bra eller?
Men jag har tittat efter begagnad men de kostar minst lika mkt som en ny :S
inte under 5000 iaf.

På så vis, men jag kom på att det fanns än billigare sadlar på tex ka*pre ridsport(undrar om det hette så), kari sadlarna, kostar runt 5000 de med.

Tibra skrev:

Schabraket människa, finns något annat under sadeln mer än hästen.;) Vid inprovning av en sadel skall detta ske utan några underlägg, måste man använda något skydd pga sadeln är köpt från affär kan man ta ett lakan.

Boj skrev:
Schabraket människa, finns något annat under sadeln mer än hästen.;) Vid inprovning av en sadel skall detta ske utan några underlägg, måste man använda något skydd pga sadeln är köpt från affär kan man ta ett lakan.

Haha ja men säj de då, då:d
Fast om man tar bort "lappen" så.. ja, vadå skulle det ha varit något fel på schabraket då?
Jag menar hon måste ju ha något under sadeln, jag är så dålig på att förklara men förstår du vad jag menar?
Blir det någon skillnad om jag tar bort schabraket?:d
Eller ville du bara se lättare hur den satt på henne?

Ja det är lättare att se hur en sadel ligger utan "lappar", då kan man följa sadelns linje ut efter hästens rygg.
Gärna en bild också där någon trycker på sadeln i belastningspunkten, så man kan se hur den beter sig när en ev ryttare skulle hamna där.

Det här är egentligten inget oprimalt sett att prova ut en sadel på, det bästa vore om någon kunde ha varit på plats IRL. Men bättre än ingenting i varje fall.

Boj skrev:
Ja det är lättare att se hur en sadel ligger utan "lappar", då kan man följa sadelns linje ut efter hästens rygg.
Gärna en bild också där någon trycker på sadeln i belastningspunkten, så man kan se hur den beter sig när en ev ryttare skulle hamna där.

Okej skall ske!
Får väl ta å göra de imorron eller på tisdag.

Men idag gjorde jag lite experiment.:rofl: :rofl:
Alfa gel ;) haha red i den idag, tyckte faktiskt det kändes rätt så ok! Tills vidare, MEN jag kan ju ha fel så därför går jag till de mer kunnigare och frågar.
Den hade glidit fram lite men det är inget jag tyckte verka ta skada eftersom den är så lätt och bara ligger utan tryck där.
Drog bak den efter ridningen, står överst på bilderna.
Lägg märke till en trött häst ;)

Efter ridningen
Alsklingar

Alsklingar

Alsklingar

Rättat till!
Alsklingar

Alsklingar

Ni kanske tycker jag är världens otroligaste människa men vadå man måste ju testa sig fram;)

gejsa skrev:
Jag kommer inte in på den sidan som du rekomenderade. Är också ute efter en billig sadel. Ska ju börja rida in min 4 åring nu. Men har ingen sadel. Lite tokigt att köpa en dyr nu som inte passar om ett tag när hästen börjar muskla sig och så. Eller har ni några förslag?
testa http://www.equilex.se/
// Cicci

gejsa skrev:
Tack! Men dom skriver bara att dom har sadla inte vilka dom har och priser ju. Är det meningen att man ska åka dit för att få veta?

Det står visst priser.

Hur mycket har du att lägga ner på en sadel då Tibra? Det finns som sagt en hel del bomlösa som man kan hitta begagnade som inte kostar så mycket... När jag rider barbacka använder jag ofta en pad från grandeur, den är tjockare under sittbenen och så har den en kanal längs med ryggen, tillsammans med en ridgjord för ca 400 så sitter jag i stort sett lika säkert som i en sadel. Grandeurpaddarna kostar lite under en tusenlapp.

Jo, i dag kom jag in. Konstigt! Undrar om någon sadel passar till en islänning utav dom som inte har bom i stallvrå affären? Någon som har sadel därifrån?

Liknande trådar

Utrustning Ja jag är ju sadellös, bestämde mig äntligen i somras för att sälja min fina dressyrsadel-Stubben Scandica, den passade mig men inte...
Svar
1
· Visningar
775
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur