Sadel-hjälp?

Tibra

Trådstartare
Hej.. det här känns så onödigt..
att göra en tråd om detta.. men jag gick in på chatten och ja.. lite här och där..visste inte hur jag skulle
få tag i en islandsmänniska.

Så jag får helt enkelt göra denna tråd och sedan kan vi glömma den!
Finns ett par billiga sadlar som säljs här i trakten men frågan är om dom är något att ha?
Därför vänder jag till er som kan lite mer om sadlar.

Ena sadeln hon säljer har jag.. den bruna islandssadeln.. men den gled för långt fram ända till bogbladen att den töjdes ut och går inte att använda längre.
Så jag funderade på de andra två.
Är i nöd av sadel nu, har ridit barbacka ända sedan hösten.

http://www2.blocket.se/ar?ca=4_s&id=7215945

Om inte länken funkar så gå in på blocket- sök sadlar- islandssadlar och alruondsadel- säljaren är en ulrika.. skriver inte efternamnet.. pågrund av att det kanske inte är så schyst.

hoppas inte någon i min trakt får sugen på detta:smirk:

Sv: Sadel-hjälp?

Så här ligger det till, det går inte att svara på om sadeln passar hästen. För att veta det, krävs att det en inpassning av någon med kännedom om sadlar.
Antagligen tycker du att jag är elak nu, men skulle du själv köpa ett par skor och tvingas använda utan att vet om de passar?

Just detta kan bli en kostsam historia, att man köper en billig sadel som inte passar. Sen får man sälja den kanske billigare än man själv köpte den för, för att se gå ut på ny jakt efter en annan. Jag lovar att det finns flera på detta forum som kan intyga att det gjort samma dyrbara misstag.

Senast ändrad:

Hej!!

Kolla equilex.se..

Deras islandhäst sadel från Pfiff är billig och passar de flesta isisar.
Köper man från en firma får man ju byta!
Jag har jobbat på en tur firma som hade deras sadel på nästan alla sina hästar, och ingen hade problem med skav eller sadel som inte låg på plats!!
En billig sadel som passar är bättre än en dyr som inte passar!!
Lycka till!

Boj skrev:
Så här ligger det till, det går inte att svara på om sadeln passar hästen. För att veta det, krävs att det en inpassning av någon med kännedom om sadlar.
Antagligen tycker du att jag är elak nu, men skulle du själv köpa ett par skor och tvingas använda utan att vet om de passar?

Just detta kan bli en kostsam historia, att man köper en billig sadel som inte passar. Sen får man sälja den kanske billigare än man själv köpte den för, för att se gå ut på ny jakt efter en annan. Jag lovar att det finns flera på detta forum som kan intyga att det gjort samma dyrbara misstag.

Nej nej klart jag inte tyckte du var elak:d
"du tror säkert att jag tar illa upp allt vad du skriver nu"
Aldrig att jag skulle köpa en billig sadel som inte passade.. då skulle jag ju lika gärna kunna använda den jag har nu.
Men jag undrade bara, om folk kan se med ögon vad de tycker om sadeln.
Har fått många negativa svar om dom så det blir nog ingen.

Boerperd skrev:
Hej!!

Kolla equilex.se..

Deras islandhäst sadel från Pfiff är billig och passar de flesta isisar.
Köper man från en firma får man ju byta!
Jag har jobbat på en tur firma som hade deras sadel på nästan alla sina hästar, och ingen hade problem med skav eller sadel som inte låg på plats!!
En billig sadel som passar är bättre än en dyr som inte passar!!
Lycka till!

Okej ska kika!

Gå in på stallvra.se där är bomlösa sadlar till bra prisinkl pad:bump: dom är super sköna att rida i och är bra för hästens rygg.
Häst massörer mfl rekomenderar bomlöst! men tyvärr ingen sadel att hoppa i,men du sitter centrerat.:smirk:

Måste bara skriva att den bruna ribbade sadeln på bilden har dyrare pris som begagnad än som splitterny:crazy:
Så akta dig för överpriser på begagnade sadlar, vissa tror verkligen att de akn ta hur mkt som helst:smirk:

Vi har faktiskt en gammal sadel som bara ligger.
Hade den till ett varmblod.
Tänkte att kanske Tibra kunde ha den?
Bommen är för stor men det gick visst att byta järnet.
Så om denna nu passar bra så vore det ju kanon att bara köpa ett järn:)
Vad tycker ni med "era ögon" bara om sadeln och på själva Tibra.
Ni tycker inte den är för stor?
Ursäkta mögglet:o

IMGP0401.jpg

IMGP0400.jpg

Någon annan som rider Wintec sadel med sin islänning?

Jag kommer inte in på den sidan som du rekomenderade. Är också ute efter en billig sadel. Ska ju börja rida in min 4 åring nu. Men har ingen sadel. Lite tokigt att köpa en dyr nu som inte passar om ett tag när hästen börjar muskla sig och så. Eller har ni några förslag?

Hej

Håller med alldeles för lång. själv har jag strulat med sadlar och haft en som var för trång vilkte uttryckte sig i att han var ganska bunden i traven och tölten (tölten utvecklades sig aldrig) den andra var för vid. Det medförde att han tappade traven.
Nu rider jag i ridgjord där jag fästa stigbyglar och jag har specialbeställt en ny sadel som sys efter honom och mig. Tyvär är den på tok för dyr.....
Jag rekomenderar bomlöst om du inte har skapligt med pengar att lägga. Var försiktig med att välja sadelutprovare se till att de är godkända, vet inte var dom ska var med för att vara aukoriserade men det är det säkert ngn annan som vet.
Har som sagt själv gått på nitar med utprovare.

Lycka till och ha inte brådis.

Nej men den är nog alldeles för lång.
För lägger jag sadeln rätt i tyngdpunkt ja då ligger den på manke och bogblad.. och det är ju inte så bra.
Så hejs med den sadeln!

Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu :(
Har ju ridit barbacka sedan början av hösten och jag kan lova att hennes rygg inte ser så mysig ut.
Men jag har heller inte råd med någon sadel just nu,
några tips på vad jag kan göra?
Har provat lagt en vojlock och spänna fast den med lösgjord, men den glider ju bara fram.

En bomlös skulle nog vara toppen eftersom jag inte kan tänka mig rida i en sadel utan att riktigt känna henne nära.
Jag är så van barbacka nu att det skulle kännas så fel med en vanlig sadel :s förstår ni?
Det blir liksom inte rätt på något vis.
Känns nästan lättare att rida barbacka än sadel, och bomlös har jag hört ska vara lite likt barbacka..men dom är så fruktansvärt dyra.
Hade jag pengar hade jag satsat på en sådan.

IMGP0273.jpg
Min tös:(

En bomlös är inte omänskligt dyrt, en top reiter bomlös kostar 7700 i en populär islandshästbutik.Den sadeln du har på hästen kostar ca 5000 i nypris så egentligen skiljer det inte så mkt så du nite hade kunnat sälja av den(visserligen inte för nypris men den ser välvårdad ut) å samla ihop lite till så du får en bomlös.
Annars kan du testa lägga i ett ngt smalare koppjärn så kan det hända att den inte ligger å trycker lika mkt(såklart får den inte bli för smal) samt lägga sadeln några cm längre fram, eftersom sadel gjorden nu ligger på bröstbenet, ett fel många islandshästryttare gör, vilket gör att hästen har svårare att andas å därför inte kan visa sin fulla kapacitet heller.
Tycker annars wintecen är en bra sadel, å mkt skön att rida i.

chrysler skrev:
En bomlös är inte omänskligt dyrt, en top reiter bomlös kostar 7700 i en populär islandshästbutik.Den sadeln du har på hästen kostar ca 5000 i nypris så egentligen skiljer det inte så mkt så du nite hade kunnat sälja av den(visserligen inte för nypris men den ser välvårdad ut) å samla ihop lite till så du får en bomlös.
Annars kan du testa lägga i ett ngt smalare koppjärn så kan det hända att den inte ligger å trycker lika mkt(såklart får den inte bli för smal) samt lägga sadeln några cm längre fram, eftersom sadel gjorden nu ligger på bröstbenet, ett fel många islandshästryttare gör, vilket gör att hästen har svårare att andas å därför inte kan visa sin fulla kapacitet heller.
Tycker annars wintecen är en bra sadel, å mkt skön att rida i.

Ja du.. det där med välvårdad sadel kan jag ju inte direkt hålla med om!
Unghästen hade nämligen bitit den i "bakvalvet?" sätet.. så den är ju inte snygg så, men annars är den inte använd mkt.
Inte min sadel heller men man kanske skulle få sälja den ändå eftersom det är ägarens sadel:d
Men sadeln är ju för lång.. att flytta fram den skulle ju ändå få den att hamna på bogbladen.
Annars tyckte jag att den sadeln skulle ha varit bra.

Liknande trådar

Utrustning Ja jag är ju sadellös, bestämde mig äntligen i somras för att sälja min fina dressyrsadel-Stubben Scandica, den passade mig men inte...
Svar
1
· Visningar
775
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur