Sadel eller barbackagjord och pad...

tujunen

Trådstartare
Gammal häst som rids ca 3-5 gånger/veckan, mestadels skritt i terräng. Sadel eller enbart barbackagjord och bomlös pad (sån som det går att lägga till/ta bort fyllningen i). Vilket skulle ni föredra och varför?

Sadel. En lite äldre häst som mest skrittas i terräng har inte så mycket ryggmuskulatur och en sadel med bom och bossor avlastar ryggraden.

Om du ska rida barbacka så satsa på en bra barbackapadd och absolut inte barbackagjord. Det finns ingenting som fördelar trycket från stiglädrena. Så om du inte hittar sadel som passar bra så satsa på barbackapadd utan stigläderfästen. Jag har en barefoot rideon physio.

En sadel som passar hästen är ju bäst. Men har du ingen sån så hade jag valt en barbacka padd/sadel ihop med en skitopadd. Utan stigbyglar såklart.
Man sitter väldigt bra i en barbacka sadel och skito padden ger frihet för ryggraden.

Min gamling rids bara ett par gånger om året, liten tumör i sadelläget så vill inte reta den. Har antingen helt barbacka, schabrak och fårskinnspadd, eller så tar jag andra hästens sadel och paddar upp med allt jag äger och har ;). Är inga längre skritt turer vi gör men vill ha så lite tryck mot tumören som möjligt. Hade vi ridit oftare och tumören inte varit där så hade jag köpt en barbackasadel :).

Fast sen igen... om hästen går 3-5 dagar i veckan så är en sadel det bästa. Barbacka paddar ger aldrig lika bra tryckfördelning och på en äldre häst så får man vara extra rädd om ryggen.

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 965
Senast: Piaff
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 955
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 940
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka