Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Gammal häst som rids ca 3-5 gånger/veckan, mestadels skritt i terräng. Sadel eller enbart barbackagjord och bomlös pad (sån som det går att lägga till/ta bort fyllningen i). Vilket skulle ni föredra och varför?
Om du ska rida barbacka så satsa på en bra barbackapadd och absolut inte barbackagjord. Det finns ingenting som fördelar trycket från stiglädrena. Så om du inte hittar sadel som passar bra så satsa på barbackapadd utan stigläderfästen. Jag har en barefoot rideon physio.
En sadel som passar hästen är ju bäst. Men har du ingen sån så hade jag valt en barbacka padd/sadel ihop med en skitopadd. Utan stigbyglar såklart.
Man sitter väldigt bra i en barbacka sadel och skito padden ger frihet för ryggraden.
Min gamling rids bara ett par gånger om året, liten tumör i sadelläget så vill inte reta den. Har antingen helt barbacka, schabrak och fårskinnspadd, eller så tar jag andra hästens sadel och paddar upp med allt jag äger och har . Är inga längre skritt turer vi gör men vill ha så lite tryck mot tumören som möjligt. Hade vi ridit oftare och tumören inte varit där så hade jag köpt en barbackasadel .
Fast sen igen... om hästen går 3-5 dagar i veckan så är en sadel det bästa. Barbacka paddar ger aldrig lika bra tryckfördelning och på en äldre häst så får man vara extra rädd om ryggen.
Hästhantering
Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny!
Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.