Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

Jag har definitivt varit med om saker jag inte har en förklaring till. Där även djur har reagerat.

Jag känner mer än en som har varit med om något som de inte kan förklara.

Däremot så är ju steget till ett spöke eller andar kanske inte det första man gör? För många känns det ju rätt långsökt.
 
Tyvärr står det inte hur bra gödsel en multnande kropp är men det känns som att det skulle bli en lite väl bisarr google sökning :angel:
Men om blod och ben funkar så funkar nog resten av kroppen också :D så länge man inte är fullpumpad av medicin ... hm, intressant, de flesta är nog det mot slutet :idea: vill någon experimentera? :D

Jag har vårdat personer som påstått sig vara medier och "känsliga" och "mottagliga". Det brukar gå om med lite Zyprexa eller Risperdal.
Tyvärr har jag inte mycket kunskap om dessa mediciner :o menar du att de kan ge såna illusioner eller att de ges till folk som har illusioner?
 
Tyvärr står det inte hur bra gödsel en multnande kropp är men det känns som att det skulle bli en lite väl bisarr google sökning :angel:
Men om blod och ben funkar så funkar nog resten av kroppen också :D så länge man inte är fullpumpad av medicin ... hm, intressant, de flesta är nog det mot slutet :idea: vill någon experimentera? :D


Tyvärr har jag inte mycket kunskap om dessa mediciner :o menar du att de kan ge såna illusioner eller att de ges till folk som har illusioner?
De personerna behandlades på akut psyk. De fick antipsykotika och slutade tro på spöken.
 
De personerna behandlades på akut psyk. De fick antipsykotika och slutade tro på spöken.

När jag var inlagd var det en person som påstod sig se min döda mormor. Problemet var att min mormor inte ens var död då. Hen beskrev också hur min mormor hade sett ut, och med lite god vilja skulle man kunna tolka det som en bra beskrivning (grått hår är ju iofs ganska vanligt bland äldre :angel:).
 
Nyfiken vetenskaplig fråga - jorden som våra kroppar omvandlas till då? Finns det inte energi i den då det får växter att växa ur den? Eller räknas det som värmeenergi också?

Snarare näring. Energin som får växterna att växa kommer från solen.
 
Skillnad på jobb och Buke, ja. Men vad gäller källkritik borde det inte vara någon skillnad. Jag länkar inte till en text som bevisar att Elvis lever bara för att jag är på Buke och inte på jobbet, eftersom jag vet att den är bluff.
Fast många forskare driver tesen så den är liksom inte tagen ur luften.
 
Jag har en idé. :idea: Kan vi inte ha en tråd där de som vill kan berätta om sina övernaturliga upplevelser och en annan tråd där de skeptiker som vill kan diskutera vetenskaplighet osv? :up:

Det verkar helt OK så länge inga påståenden om övernaturlighet eller andra osannolikheter förekommer. Dvs om tråden handlar om beskrivningar av en upplevelse.

Så länge någon drar slutsatser om vad upplevelsen handlar om helt utan indicier eller bevis så kommer det att komma en hord med personer som påtalar att det finns hundratals mer sannolika förklaringar än den anförda. Magnituder mer sannolika än den anförda - trots att man inte ens var med.

Är inte det ett underbetyg till ens egen fantasi och slutledningsförmåga? Att man själv kommer med en fullständigt osannolik slutsats och vilken tomte som helst på nätet kan komma med en betydligt mer sannolik slutsats?
 
Jag minns ett tillfälle då jag till min man (då pojkvän) att "Det känns som att någon kommer att dö snart". Någon dag senare fick vi reda på att en vän (oväntat) gått bort.

Jag hade kunnat tänka på det som oväntat, men jag tror snarare att det är så att jag säger/tänker/gör så många saker varje dag att det inte är oväntat att en del stämmer överens. Förmodligen är det helt enkelt bara så att jag väldigt mycket hellre minns mina "rätt" än mina "fel".
 
Det här med djur som reagerar på saker vi människor inte förstår får mig att minnas en händelse som inträffade för några månader sen.

Jag var och hämtade min daghund som bor på andra våningen, vi skulle ta hissen ner till BV och ta en promenad. Så fort jag öppnade hissdörren reagerade hunden starkt - hon reste ragg och morrade, uppträdde som om något hotfullt fanns i den tomma hissen. Trodde jag på övernaturlighet hade jag lätt kunnat tro att hon såg ett spöke. Undrade ett tag vad hon reagerade på, men kom snart på att hennes "nemesis" (en jack russell-tik som hon har väldigt svårt för) bor i samma hus och förmodligen varit i hissen nyligen. Märkligare än så tror jag inte att det var.
 
Jag har en idé. :idea: Kan vi inte ha en tråd där de som vill kan berätta om sina övernaturliga upplevelser och en annan tråd där de skeptiker som vill kan diskutera vetenskaplighet osv? :up:

Det blir ju inte så mycket till diskussion om vi ska ha olika trådar för olika åsikter.

Det tråkiga i kråksången är att de som anser sig ha varit med om övernaturliga saker och känner av sådant blir idiotförklarade. Det blir således ingen diskussion av det hela utan mer mobbing o drev.
 
Det tråkiga i kråksången är att de som anser sig ha varit med om övernaturliga saker och känner av sådant blir idiotförklarade. Det blir således ingen diskussion av det hela utan mer mobbing o drev.

Eller så var det så att den första som drog fram ordet "korkad" riktade det mot oss som då inte hör hemma i den här tråden, och lutade sig mot strängteori...

Folk får tro precis vad de vill. Men vill man tro på totalt ovetenskapligt nonsens och samtidigt (väldigt selektivt och grumligt) hänvisa till just vetenskap som "bevis" så får man räkna med att många kommer att protestera. Hade folk bara delat med sig av självupplevda spökhistorier så hade jag aldrig sagt ett pip, och det misstänker jag gäller för de flesta andra också som anser att det hela är nonsens.

Tro på. Men låt i så fall bli att blanda in hänvisningar till vetenskap - som bygger på just kritik, granskning och skepsis.
 
Jag har varit med om en del grejor som jag bara inte kan förklara, och då är jag ändå naturvetare som är övertygad om att det finns en logisk förklaring till allt! Däremot är jag så pass ödmjuk att jag tror att det finns massor som vi människor inte lyckats ta reda på än och bara för att forskningen inte finner belägg för något betyder det ju enbart att vi inte utvecklat rätt teknik än!

Att gamla hus låter är ju ingen hemlighet och skulle tro att det är en del som kan misstolka sådant. På vintern tex där jag bor för närvarande låter det som någon går på övervåningen när man duschar men det är enbart en reaktion på temperaturskillnaden som uppstår.

För ca 10 år sedan letade jag efter en sladd till min dator, hade letat i flera månader och den var bara bort. En dag när jag kom hem från jobbet låg sladden i min obäddade säng. Till saken hör att jag hade egen ingång till mitt rum som dessutom var låst. Jag hade inte heller talat om för någon att jag letade efter sladden. Detta är ngt jag inte kan förklara och jag försökte på alla sätt få en logisk förklaring på detta!

När jag kör bil händer det ofta att jag får en känsla av att jag måste sakta ner för att undvika en olycka. Allt för många gånger vid sådana tillfällen hade det kunnat gått riktigt illa om jag inte saktat ner, det har bl a varit möte på fel sida vägen och vilt som dykt upp plötsligt, alltså inget jag kunnat gissa mig till i förväg. Så när jag får en känsla att jag måste sakta ner gör jag det omgående!

En annan händelse var när jag bodde ovanpå ett stall. Jag visste att ingen var hemma på gården. Jag gick upp till min lägenhet och gjorde mig i ordning för att gå ut till stallet. När jag byter om låter det som om någon mockar under mig men tänker inte mer än att ngn medryttare har kommit. Går ner till stallet och det var tomt och alla boxar omockade. Då reagerade jag lite men tänkte att det var väl vinden som spelade mig ett spratt. Går och hämtar min häst och ställer honom i gången som vanligt. När han var färdigt och jag ska leda ut honom igen får han spel i gången, först kastar han sig bakåt för att komma loss och sedan ställer han sig och stirrar åt det hållet jag hade tyckt att det var någon som mockade. Då tyckte jag det var lite olustigt men det hände aldrig igen. Kan tillägga att jag har världens coolaste islänning som inte reagerar på mycket! Hunden reagerade dock inte men han har alltid fullt upp med att hålla koll på hästen.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 392
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 001
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 169
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp