Ser att det är många som inte har fölet ute så mycket på dagarna, nån hade dom tom inne i början, jag undrar, vad är anledningen till det? Är det pga att det ännu är ganska kallt? Om man får föl mitt i sommaren och det är varmt med fina dagar, är det någon nackdel att de går ute på dagarna då?
Bara undrar..
Det beror på att det är KALLT i backen nu. Och de små liven måste ju vila ofta, och lägger sig då. och liten fölis utan direkt underhudsfett på kall mark är som bäddad för lunginflammation.
Fölar de på sommaren så kan de vara ute från första stund, då gör det inget om de lägger sig ute. Fast det krävder dels att det är 'lugnt' i övrigt (dvs att resten av flocken inte är för livliga så mamman vill med dem och kör upp den lilla) och att det inte ä för hårt insektstryck.
Min är född 14 april, hon fick INTE ligga utomhus förrän i *tänka* maj någongång, och då inte hur långa stunder som helst. Utan d evar ute tilsl fölet ville lägga sig, när hon ville det tog jag in, och sen låg fölet utslaget på sida i boxen i 3-4 h, sen när hon var pigg igen släppte jag ut igen. Regnade det kallt otrevligt regn som var ihållande gick de bara ut 20 minuter åt gången.
Men huvudanledningen nu är att även om det är varmt i luften så är det KALLT i backen. Prova sätt dig på backen en stund så känner du att du blir både blöt och kall, fast det ser torrt ut och känns som sommar i luften.