Förnedrad av stoet :/

Sv: Förnedrad av stoet :/

I helgen som gick fick mitt sto ett hingstföl - min första uppfödning någonsin! Hur häftigt som helst. Nu är han fyra dagar gammal /.../

Han är jättesnäll och duktig. På fyra dagar har han blivit borstad, fått grimma, lyft på alla fötterna och börjat ledträning i grimskaft. Det känner jag mig nöjd med - helt klart. Problemet är stoet! Hon är så förbaskat grinig och vill inte veta av mig! Så fort hon ser mig så tar hon sin fölunge och galopperar till andra änden av hagen. Så j-vla förnedrande! :o

:

Förnedning av stoet tycker jag rubriken borde vara. Hon är nog förtvivlad över att du som är "flockledaren" försöker kidnappa hennes föl... Som flera sagt - lämna dem ifred !!! De behöver knyta band nu första tiden och förutom nödvändig veterinärvård eller möjligen testa grimma ibland så gör du antagligen mer skada än nytta av att pyssla med fölet nu. Lycka till !

KL och +1

I stallet där jag står har det fötts flera föl och vi har inte varit inne och stört stoet första veckan om allt ser ok ut efter fölningen. Det har inte varit några problem alls att ta på grimma och kolla hovar mm senare.

Förnedning av stoet tycker jag rubriken borde vara. Hon är nog förtvivlad över att du som är "flockledaren" försöker kidnappa hennes föl... Som flera sagt - lämna dem ifred !!! De behöver knyta band nu första tiden och förutom nödvändig veterinärvård eller möjligen testa grimma ibland så gör du antagligen mer skada än nytta av att pyssla med fölet nu. Lycka till !

Jag håller med, jag kan inte påstå att jag har någon jättestor erfarenhet av föl - men ungen är ju inte ens en vecka gammal! Låt den vara med sin mamma om mamman nu vill det, jag har otroligt svårt att tro att man måste lära ett föl att lyfta fötterna och bli ledd i grimma redan första veckan. Framförallt om resultatet blir att stoet blir ilsket och otryggt, så känns det som att det gör mer skada än nytta. För mig känns det vettigare att låta dem bara vara hästar en liten period, det blir tillräckligt med tid för att umgås och träna med människor senare.

Ja, alltså nu verkar det ju som att ni har fått uppfattningen att jag springer där hela tiden! En 10-15 min/dag är det frågan om här och jag vill egentligen inte diskutera hur mycket hantering av fölet som är rätt osv osv. Det finns så mycket filosofier och uppfattningar kring det och där har jag min uppfattning klar redan.

Min fråga var om stoet troligt kommer att lugna sig, och hur stor risk det är att fölungen tar efter stoet när hon springer iväg? Nu har jag fått svar på det och jag kan glädjande nog också berätta att hon varit mycket bättre både idag och igår :)

// W

Så skönt :)

Som jag skrev om vårt sto som man inte kan komma nära den första veckan efter fölningen utan att hon springer iväg så har inte något av hennes två föl haft tendenser till att inte vilja komma i hagen, har faktiskt varit två av dem mera sociala fölen som vi har haft :) Men visst hade jag i tanken vid hennes första föl att de skulle ta efter mamma och inte vilja komma i hagen, men så har fallet inte varit än som tur är!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 450
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar