Ok... jag tycker inte Volvo XC90 är "värre" än en Touareg... båda är trevliga bilar. De är ju SUV:ar, dvs en kan inte vänta sig att de är rappa som en sportbil.

Edit: Jag har en gammal V40 nu och har kört XC60, V60 och V90 och märker ingen större skillnad jämfört med en Tiguan heller, förutom att min V40 är gammal (den har enormt mycket körglädje för att vara en kombi). Av de här tyckte jag nog minst om Tiguanen faktiskt.
Håller med om V40! Otroligt trevlig.
Har en gammal här vi inte velat skrota utan hela tiden hoppas kunna fixa men aldrig hinner.

Man kan förstås köpa en saab för att man är någon form av märkesfantast. Det kan finnas skäl att köpa saab. Men...

Men det finns andra märken som är förnuftigare köp. Bara det faktum att saab inte längre finns som biltillverkare och att det därför kan uppstå brist på reservdelar hade gjort att jag tittat på något annat.

Jag har för övrigt fått köra en saab 9-5 turbo som omärkt polisbil. Och som @athena_arabians menar att livet startar vid 160 - det är ju ännu roligare när man faktiskt sitter i polisbilen och får köra som man vill. :)

Ptja, prova till exempel en V70, En V40 och eventuellt en V50 (men just den är på ett sätt llika mycket en Ford Focus enligt Volvoentusiasterna).
Det du har povat är väl liksom en mer en SUV.

I ditt läge om du inte vill ha Volvo hade jag sneglat mer på de japanska märkena.
Men jag vet inte direkt något om hållbarhet på Volksvagen.

V50?! :eek: :yuck: :rofl:

Den är verkligen skit, jag har haft flera i min omgivning och den enda som var acceptabel var den som hade fått allt fixat av en tidigare ägare! :D

Man kan förstås köpa en saab för att man är någon form av märkesfantast. Det kan finnas skäl att köpa saab. Men...

Men det finns andra märken som är förnuftigare köp. Bara det faktum att saab inte längre finns som biltillverkare och att det därför kan uppstå brist på reservdelar hade gjort att jag tittat på något annat.

Jag har för övrigt fått köra en saab 9-5 turbo som omärkt polisbil. Och som @athena_arabians menar att livet startar vid 160 - det är ju ännu roligare när man faktiskt sitter i polisbilen och får köra som man vill. :)

Jag var på bana så det var fullt lagligt :D

Det var många som trodde att min 9-3 var en omålad polisbil kan jag säga... det var ofta folk tvärnitade när jag hamnade bakom dem :rofl:

Se upp för rost
Törstiga
Roliga att köra 🥰 köp en minst 2,0 bensin
Har kamkedja (bensin) som inte ska skramla
Automat, se till att den inte rycker i växling och att oljan är bytt någon gång/eller byt oljan vid köp
Kan va problem med tändlåset (åker ner smuts där)

Nej, förstår. Vet inte skulle skriva riktigt förklara vad inte vill ha. Mest styrning att inte ska kännas köra en "buss" 😁

Jag är definitivt en Saab-människa, men förra bilen var en S60-hybrid och maken till smidig och tjänstvillig bil har jag aldrig kört. Det var som att ha en butler klädd i smoking som serverade min dry martini innan jag hunnit be om den, typ. :love:

(Körde V90 bensinare innan dess, hatade den. Aptråkig och otymplig, tog bisarrt mycket mer plats än XC60n som var dess föregångare.)

Jag älskar min Saab 90 (1985) 😁 hade lite svårt att vänja mig vid att pedalerna satt lite snett först (bara kört gamla Volvos innan) men vande mig vid det fort.

Min är ganska törstig i stadskörning, men beror ju på hur jag kör också :o landsväg så tar den runt 0.6 tror jag det var.

De är väl också väldigt stöldbegärliga om jag fattat rätt?

Ja de gamle är det (90-99-900 1985-1991) Bara banka ner vad som i tändlåset och vrida om 😅 så startar de. Vi hade rattlås till våra.

Jag har alltid kört saab, bensinare med minst 160hk. De är pigga och roliga att köra. Ligger bra på vägen och bra automatlådor. Tycker de är mer körglädje än volvo 🙈
Och då har jag ändå en xc70 D5 med 250hk.
Den är pigg men inte lika kvick och såklart inte samma väghållning.

Har haft några saabar och har en ttid (9-3) nu som slitvarg :) Jämfört med v60 D4 som vi också har ger saaben 1000 gånger bättre körkänsla och mycket piggare trots något färre hk. Dock är de gamla och komforten är lägre än i nyare bilar, lite högljudd i kupén jämförelsevis.

Reservdelar finns med undantag för vissa smådelar (ofta plastbitar till interiör). Skrotarna är fulla med delar.

9-5 an är ju typ som v70 att köra, tycker vi.
9-3an är mkt "sportigare" än Volvo's.
Motorkaraktären upplevs ofta som "rappare" på saab.

Jag är inte helt säker på hur många som finns ku, men man ser väl inte mägder på vägarna häromkring. Jag grunnade på reservdelstillgång pga detta.

Jag kör nästintill lastgamla Volvos och där är reservdelstillgången fortfarande god. MEN "riktiga" Volvos har en tendens att leva länge, så de överlever kanske fler mil än saabarna. V70 generation 1 och 2 såldes gissningsvis också i betydligt större upplagor än saabarna (har inte kollat upp siffror) vilket borde göra reservdelstillgången bättre.
Alltså här omkring så finns det rätt många men så bor ju jag typ en timme från Stallbacka där de byggdes.

V50?! :eek: :yuck: :rofl:

Den är verkligen skit, jag har haft flera i min omgivning och den enda som var acceptabel var den som hade fått allt fixat av en tidigare ägare! :D
Pfft. Min v50 var hur bra som helst faktiskt. Tills den fick rosthål och spridarna behövde bytas kring 40 000 mil, då gav jag upp om den. Det var inte värt kostnaden.

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 340
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 842
Senast: ptr
·
Foder & Strö Jeg har en 5-årig Pinto, som på grund av skada/skador inte gjort någonting sen inridning i sommras. :( Han är ca 1.70 cm och en slank...
Svar
4
· Visningar
967
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
975
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI