Såååå ridsugen....

Sv: Såååå ridsugen....

Vad härligt!

Jag har aldrig tyckt det vart så roligt och härligt att bara skritta runt och trava lite som sist jag red :D Hoppas också på en enkel och smidig förlossning för nu vill jag bara att bebisen ska ut så jag kan börja rida igen ;)
 
Sv: Såååå ridsugen....

Det jag längtar efter är en riktig "busgalopp" :)

Jag har fått skippa traven i någon månad och numera kan jag inte rida, utan jag åker hästrygg :angel: i enbart skritt.

Jag hoppas verkligen att jag hinner föda och "läka ihop" tills det blir ordentlig snö, för då ska jag busa!!

Nu får mor min hålla igång pållen, som går lite på halvfart, som tur är så har han kommit upp lite i åldern och lider inte av att bara lulla omkring några dagar i veckan.

Håller med om att man åtminståne rätar upp sig ordentligt, det är ju ömöjligt att säcka ihop! :D
 
Sv: Såååå ridsugen....

Knapplån

Vill inte förstöra det roliga för er men jag tycker det är idiotiskt att rida när man är gravid speciellt när fostet räknas till barn. För skulle man trilla av och ramla fel kan ungen dö och då är det en eget fel. Det hade inte jag velat leva med. Visst jag vill med rida men när jag är gravid så skulle jag aldrig få för mig att rida. Jg blir egentligen förbannad när folk rier och är gravida för till och med den snällas hästen kan bli rädd... Det finns inga garantier att man inte kan trilla ocskada barnet, mina barn betyderså mycket mr för mig än några ridturer särskilt med tanke på att jag har många år framför mig at rida.
 
Sv: Såååå ridsugen....

Du har så rätt.

Men samtidigt är jag en sådan människa som skulle deppa ihop totalt om jag bara skulle gå omkring och vara rädd att skada barnet.

Jag cyklar med min son till dagis varje morgon, vi kan ramla och jag får in styret i magen...

Jag går med hundarna i skogen, jag kan snubbla och slå magen i en sten...

Jag springer med tvätt mellan källarn och övervåningen 2 tr, skulle lätt kunna ramla med tvättkorgen.. osv, osv.

Allt detta är saker som jag skulle kunna välja bort, men då skulle jag ju bara ligga på soffan och det skulle jag aldrig klara av!

Men jag förstår hur du menar, och alla lever vi olika liv och är olika!
 
Sv: Såååå ridsugen....

Du gör det som känns bäst för dig så gör alla andra det som känns bäst för dem.

INGEN kan bestämma över någon annans kropp och bestämma vad som är rätt och fel eller att man ska göra si eller så.

Är du orolig för att skada barnet av ett fall ifrån en häst så hoppas jag att du när du åker/kör bil inte sitter på en plats med krockkudde, kraften som en krockkudde exploderar är nog det värsta du kan utsätta en gravid kropp för. En krockkudde är inte konstruerad för gravida utan för att ta emot hela kroppen, har man en kula så är det kulan som får ta smällen.
 
Sv: Såååå ridsugen....

Du gör det som känns bäst för dig så gör alla andra det som känns bäst för dem.

INGEN kan bestämma över någon annans kropp och bestämma vad som är rätt och fel eller att man ska göra si eller så.

Är du orolig för att skada barnet av ett fall ifrån en häst så hoppas jag att du när du åker/kör bil inte sitter på en plats med krockkudde, kraften som en krockkudde exploderar är nog det värsta du kan utsätta en gravid kropp för. En krockkudde är inte konstruerad för gravida utan för att ta emot hela kroppen, har man en kula så är det kulan som får ta smällen.

För de första frågde du om du var dum. FÖr de andra skrev jag vad jag tycker. Och det jag tycker str jag fö. Det ed krockkudde kan jag tala omatt jag inte sitter vid någon. Det jagtycker är att om man kan förebygga att något händer så tycker JAG att man bör göra det. Sen får andra ta hur illa upp de vill, men det är faktiskt ett diskussionsforum.
 
Sv: Såååå ridsugen....

Jag frågade aldrig om jag var dum, vart har du läst det?

Jag frågade om jag är helt galen som klättrar upp i sadeln och stilla mitt enorma ridsug med en liten lugn tur så här nära BF.


Om du läser vidare sen så ser du även att jag aldrig skulle sitta upp om jag var ensam och min häst inte var på rätt humör. Jag skulle heller aldrig rida mer än bara släcka suget.


Risker finns överallt, och visst ska man göra mycket för att ta onödiga risker, men jag ser inte ridning som något onödigt, då det är himla viktigt för mitt välmående, mår jag bra så mår bebisen bra. Hade jag vart konstnär kanske frågan vart om det är okey att så här nära BF måla med en speciell färg.
 
Sv: Såååå ridsugen....

I detta sammanhanget är dum och galen i mitt tycke samma sak. Och i och med du skrev det så visste du egentiligen att det inte var helt okej... Du säger hade hästen varit på dåligt humör hade du inte ridit, men en häst kan bli rädd... Är man d otymplig å är det lättare att trilla av. Jag säger inte att DU inte får rida bara att jag tycker att det är oerhört onödigt att riskera något.Men vad du väljer att göra får DU stå för och även då om de skulle bli några konsekvenser.
 
Sv: Såååå ridsugen....

Har du läst tråden som handlar om gravida som trillat av och vad som hänt med barnet/fostret?

För det första så är andelen som trillar av rätt liten, att det dessutom skulle skada barnet - ja då är vi nere på en yttepytterisk faktiskt. Barnet ligger väldigt väl skyddat i livmodern. Jag har inte upplevt att min balans har försämrats när jag varit gravid, men det kanske din har?

Sen får ju var och en bestämma hur de vill göra med sitt liv och sitt ofödda barn. Risker finns överallt i vardagen.

Bubbla - som oansvarigt nog ridit på sin galna häst ända tills två veckor före förlossningen.

Tillägg: ska man inte rida någon gång så är det väl egentligen när man fått barn...risken att trilla av är typ lika stor och då kanske man sätter sig på en "värre" häst och skadar sig så att man inte kan ta hand om barnet...
 
Sv: Såååå ridsugen....

Har du läst tråden som handlar om gravida som trillat av och vad som hänt med barnet/fostret?

För det första så är andelen som trillar av rätt liten, att det dessutom skulle skada barnet - ja då är vi nere på en yttepytterisk faktiskt. Barnet ligger väldigt väl skyddat i livmodern. Jag har inte upplevt att min balans har försämrats när jag varit gravid, men det kanske din har?

Sen får ju var och en bestämma hur de vill göra med sitt liv och sitt ofödda barn. Risker finns överallt i vardagen.

Bubbla - som oansvarigt nog ridit på sin galna häst ända tills två veckor före förlossningen.

Jo men varför riskera något bara för att det är en ytterst liten risk? Det är det jag inte fattar. Själv tänker jag lite så att om något hade hänt hur hade jag mått då? Jag vet att jag hade ångrat mig något så djävulskt om något hade hänt att jag vet inte ens hur jag hade klarat det. Sen är det som sagt upp till var och en att bestämma hur man gör, men man får då också förstå att folk kanske tycker det är mindre bra val. Speciellt på ett forum...
 
Sv: Såååå ridsugen....

I detta sammanhanget är dum och galen i mitt tycke samma sak. Och i och med du skrev det så visste du egentiligen att det inte var helt okej... Du säger hade hästen varit på dåligt humör hade du inte ridit, men en häst kan bli rädd... Är man d otymplig å är det lättare att trilla av. Jag säger inte att DU inte får rida bara att jag tycker att det är oerhört onödigt att riskera något.Men vad du väljer att göra får DU stå för och även då om de skulle bli några konsekvenser.

Eftersom jag känner min häst så skulle jag aldrig sitta upp och rida om hon var på sånt humör, hon är fullblod och vaknar på 2 olika sidor, en cool lugn och en när hon har nerverna utanpå kroppen. Jag skulle aldrig sitta upp på en häst jag inte känner eller ridit på länge vilken vecka i gravidieten jag än var.

Otymplig känner jag mig absolut inte när jag rider, inte ens när jag tog ett språng i v.28!!

Visst kan hästar bli rädda, de är levande djur, därför red jag inte själv och inte heller med lång tygel för att minska den risken. Dessutom sitter martingalen där av en anledning ;)


Visst är ridning en risk att man ramlar av, men risken att ramla i trappan, halka i duschen, krocka, snubbla är precis lika stor om inte större.

Barnet har ca 5 cm fostervatten som skyddar huvudet. Där emot minskar ju det ju större bebisen blir och det som skulle kunna skada är om bebisen på något sätt lyckas få en otursträff mot ens blygdben så den får en spricka. Men det kan lika gärna hända om man halkar till å faller på arsle i trappan.

Får väl hoppas att den här bebisen ärvt sin skalle av sin far, som vid 5 mån ålder rullade ner för 47 stentrappor och väl på akuten kunde doktorn inte ens hitta ett blåmärke ;)
 
Sv: Såååå ridsugen....

Tillägg: ska man inte rida någon gång så är det väl egentligen när man fått barn...risken att trilla av är typ lika stor och då kanske man sätter sig på en "värre" häst och skadar sig så att man inte kan ta hand om barnet...

:bow: Dessutom tror jag inte många skulle sätta sig och hoppa svåra banor, kanske fasta hinder osv som gravid men utan problem kan göra detta efter graviditeten. Och den här sommaren har ju inte direkt vart ett bra år för många fälttävlansryttare :(

Behöver ju inte heller gå så långt, man kanske börjar hantera unghästar igen och får armen ur led, alla olyckor händer inte från hästryggen och jag tror t.om det är bevisat att största % olyckor med häst sker när ryttaren står på marken.
 
Sv: Såååå ridsugen....

Eftersom jag känner min häst så skulle jag aldrig sitta upp och rida om hon var på sånt humör, hon är fullblod och vaknar på 2 olika sidor, en cool lugn och en när hon har nerverna utanpå kroppen. Jag skulle aldrig sitta upp på en häst jag inte känner eller ridit på länge vilken vecka i gravidieten jag än var.


När jag väntade sonen så resonerade jag precis tvärt om. Jag satte mig helst på de åringar som var nyinridna eller hästar som jag aldrig ridit innan just för att jag då visste att jag skulle kunna hålla mig helskärpt hela tiden. På en välkänd "kamel" så har jag förmågan och drömma mig bort och inte vara riktigt vaken och det är ju DÅ om någon gång man far i backen:crazy:.

De flesta RIDolyckorna sker i skritt på lång tygel, just av ovan nämda anledning.

Den här graviditeten red jag fälttävlan fram till v20 ungefär, sedan satte foglossningarna stopp för alla former av seriös ridning.
 
Sv: Såååå ridsugen....

Skritt på lång tygel slutade jag med ganska tidigt, promenerade istället under fram och avskrittning av just den anledningen att är det någon gång man är lite i sin egna värld är det precis då ;) Och så gör hästen något fjant steg åt sidan så ligger man på backen å undrar vad som hände.

Ochså en anledning till martingalen, en oskriven lag för mina medryttare, vid skritt på lång tygel, antingen arbeta henne eller ett finger i martingalen ;)
 
Sv: Såååå ridsugen....

Hej!
Intressant tråd.

Har iaf en nära vän som gick över tiden i 2v. Hon red då, för att försöka "få igång" sig. Alltså 40v+14dgr.
Jag kan ju säga att det faktiskt inte funkade, hehe. barnet kom efter ungefär ytterligare 1v.

mvh
 
Sv: Såååå ridsugen....

Fast livet är ju fullt av risker. Jag vägrar att se mig själv som en bebiskuvös och befinna mig stillasittande på en stol i 9 månader när jag är gravid. Vilket säkert är en risk för barnet det med, eftersom man i regel mår bättre av att röra på sig som gravid.

Men alla får ju bedöma vilka risker man vill utsätta sig för, fast jag tycker inte att ridning är den största som gravid faktiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 323
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: mamman
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
959
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 834
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Smaklig munkpeppar
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp