S
superman
Sv: Så var det dags igen...
3 hinder typer ska det va.
3 hinder typer ska det va.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den enda faktor som jag kan komma på generellt är att dressyren överlag förbättrats, kan det vara så att man fått hästarna för lydiga (alternativt låsta) i handen så att de tappat sin egen taxeringsförmåga/självbevarelsedrift och bara lyssnar på ryttaren istället för att fokusera på hindret och gör då ryttaren fel...... ja då hjälper inte hästen till att fixa situationen
vilka 3 typer är det mest fall på?
gissa.
vilket hinder toppar?
1. ........
2. ........
3. ........
Jag tror inte heller att vi sitter med det exakta svaret men funderingar brukar vi ju ha
Just detta att det drar över debutant som svårare klass gör iallafall att mina tankar går rundor.
Det här med dressyren är onekligen ngt som förändrats. Kanske det kan påverka?
Jag tror... ju mer dresserad hästen är desto mindre tänker den själv eftersom den måste vänta på ryttaren dvs tar inte så mkt egna initiativ.
Alltså; Galoppera mellan hindren, halvhalt/se till att du & hästen är i balans, och låt hästen göra sitt jobb de sista 4-6 galoppsprången.
Och det är oftast vad du ser på de högre nivåerna. Medans oerfarna ryttare är oftast de som ska hålla på och fixa med avstånd osv före hindret och då stör hästen i stället!
Isåfall blir följdfrågan: Är vårt nuvarande säkerhetstänkande med mer dressyr och hoppning för våra ryttare och hästar fel väg att gå?
Här omkring är det tvärt om. *-** står för det mesta. 75% av fallen. 2006.
men det vet man ju igentligen inte efter som vi inte har ett fungerande fallrapports sytem på nationell nivå.
Nånstans hitåt var det jag tänkte mig, alltså förr när folk red lite mer tjo och tjim-ridning så gick det nog åt fler hästar men inte dog folk i samma utsträckning?
Isåfall blir följdfrågan: Är vårt nuvarande säkerhetstänkande med mer dressyr och hoppning för våra ryttare och hästar fel väg att gå?
flest fall
1. tarkener
2.pallisad
3.spetsar.
*kl*
Jag tävlar inte själv fälttävlan men har tittat på en hel del tävlingar. Det som jag har reagerat på de senaste åren är att hästarna har sämre och sämre kondition. Det är precis som att när man kortade in sträckan innan själva banan så började många tro att de inte behövde så mycket kondition på hästarna. Vilket gör att numerna ser man många hästar som har mjölksyra upp över öronern när de sista 5-8 hinderna kommer och ofta har mycket klumpig galopp och man ser hur hästen kämpar för att kunna ta sig över hindert utan att slå i.
En häst som är trött och har stumma ben av mjölksyra gör fler misstag inget snack om saken. Reagerade även sist när jag tittade på OS från Athen att så många hade hästar som man såg en sådan enorm skillnad i galoppen från det de startade och tills de kom i mål. Medan vissa hade hästar som när de gick i mål såg ut att kunna hoppa 10 hinder till utan problem.
flest fall
1. tarkener
2.pallisad
3.spetsar.
Jag håller med! Jag var på tränarutbildning genom United States Eventing Association de senaste 3 dagarna, och det var precis vad Brian Sabo - vår lärare, pekade ut.
Folk tränar inte sina hästar att hoppa terräng längre, utan de rider terränghindren som de vore banhoppningshinder!
Vad vi fick i uppgift att göra som tränare var att lära ryttare i terrängen att, för att citera Bryan: "Gallop, rebalance, then SHUT UP the last 4-6 strides".
Det är ju roligt och nyttigt att höra att den "gamla" läran/atityden finns kvar. Det finns inga genvägar, som min tränare alltid bankade in "In balance, forward with rhythm". Ser vi inte idag, även på högre nivåer att det ibland rids men en stil som de i "Lets Dance skulle sagt KATASTROF" om . Det är t.ex. mycket sällan man ser en ryttare som själv inser att det här blir inte bra och lägger en volt på terrängbanan, för att göra en ny och kanske säkrare anridning.