Så var det dags igen...

Sv: Så var det dags igen...

*kl*

Som flera av er snuddat vid så funderar jag lite på det här med att "fart dödar", ja fart dödar hästar men avsaknad av fart dödar människor om man ska generalisera grovt.
Äsch, ville utveckla mer men har lite brådis. Återkommer!

Håller med!
Rotations fall (som det vanligtvis handlar om vid allvarliga ryttarskador) händer vanligtvis av avsaknad av fart.
Ex; för seg anridning, hästen tvekar, ryttaren säger "nä, hoppa!", och hästan segar sig över, hakar sig fast med frambenen och hästen gör en kullerbytta.:eek:

För att kasta mer bensin på brasan, fälttävlankortet i dess nuvarande form (att få det, klara krav etc.) är ju rena skämtet.
Får återkomma i det ämnet. Får väl tillräckligt mycket synpunkter på ovanstående ändå ;)

Åh en klubbmedlem i min klubb?!:angel::devil: Jag hävdar ju med en åsnas envishet att många släpps igenom provet utan att ha några som helst kunskaper...om provet var mer omfattande och krävde mer träning och förkunskaper så skulle iaf färre ryttare släppas ut utan grundkunskap i vad fälttävlan är...:cool:

Här måste jag nog flika in lite.... Den mest belastade hindertypen är spetsar, står även så i den FEI sida du hänvisar till :angel:

Sen bygger statistiken på CIC och CCI starter, tror sjutton då att debutant och lätt inte kommer med då :cool:

ok va ju det jag menade vi andvänder oss inte av fallrapporter på nationella tävlingar så det är ju lite svårt att veta hur det igentligen ser ut.
På säkerhetsmötet i Köpenhamn togs detta upp. och det är en önskan från FEI att alla ska börja bruka dessa. och jag vet att det arbetas förfullt på hur det ska lösas här hemma i swea. så att vi får info från de lägre klasserna med.
Angående mest belastade hinder, så va det den informationen som framkom. det är ju möjligt att 2007 som inte finns på dom sidorna har ändrat lite på statistiken eller hur?

Man kan ju notera att de flesta hindertyper har samma procentuella tal, alltså fall i förhållande till antal hopp, 0,15 - 0,20 % av antalet hopp ger ett fall nästan oavsett hindertyp. Statistiken säger ju tyvärr inte hur ridningen var innan/över varje hindertyp. Det vi vet är att "något" inte gick bra. Är det p.g.a hindret, hästen, ryttaren eller vad ? det går ju inte att utläsa av den typen av statistik.
Det skulle ju vara intressant om det gick att utforma något uppföljningssystem vid tävlingar som tog hänsyn till flera parametrar.

Det ska stå i fallrapporen. där ska det beskrivas om det är möjligt hur det gick till vad man kunde se va orsaken mm mm.

Så vad lär de ut för slags ridning på den svenska tränarutbildningen då? Hur ska de nya till sporten lära sig "rätt", om deras tränare inte bankar in det i skallen på dem???
:confused:

Det lärs ut så på Svenska tränarutbildningar!

Men det innebär inte att alla tar det med sig hem :smirk: Det innebär inte heller att alla vågar eller bryr sig om att försöka "ändra" på elever när de kommer.

Du vet med smicker kommer man långt och glada elever är en bra inkomstkälla :cool:. Skulle det sen inte gå så bra för dom på tävling kan man ju alltid sälja dom en ny (DYR) häst.

Att det blivit mer fokus på hopp- och dressyrträning är bra, men vi får inte glömma att ekipage som ska ge sig ut i terrängen också måste ha rätt förutsättningar och inställning till de momentet.

För att kasta mer bensin på brasan, fälttävlankortet i dess nuvarande form (att få det, klara krav etc.) är ju rena skämtet.
Får återkomma i det ämnet. Får väl tillräckligt mycket synpunkter på ovanstående ändå ;)

Är det så att genom att vi blivit så mycket bättre på dress och hopp missat terrängen. Är det ngt vi kan åtgärda utan bekostnad av ngt annat? Jag hörde på terrängträning om en ryttare som hade kvalat 120 utan problem som skulle starta sin andra 1* nu i Mantorp och tänkte starta 2* i Gärds. De var ju kvalade. :o

Ang provet så är jag inne på samma linje. Mer teori helt enkelt.
Hur lägger jag upp en karriär?
Hur får jag rutin? Genom fyra 1* på samma bana? Genom att träna om och om igen på Gärds bana och sedan bara lyckas på den. (Jag tänker inte på ngt spec ekipage så..)
Hur lägger jag upp konidtionsträningen för mej resp hästen? Vilken hoppträning behöver vi för att det ska bli bättre i terrängen? Vem analyserar min terrängritt? Hur blir jag bättre på terrängmomentet? Hur många helger i rad är vettigt att tävla? Hu rmycket behöver hästen vila? Hur tränar jag under säsongen?

Har vi avlat eller valt ut hästar efter dress och hopp så att de inte passar fullt ut till terrängen? Tar vi ut vilka hästar som helst bara vi får tag idem? Är de för lydiga?

Senast ändrad:

Det tror jag absolut inte. Eftersom hästar med extrem bettsling (skarp sådan) är överrepresenterade i olyckorna där människor dött i terängen.

Är det så ????

För i så fall har jag min teori helt klar för mig

Jag har legat under häst vid två s k rotationsfall.
Ingen av hästarna var skarpt betslade (båda utrustade med vanligt tvådelat tränsbett).
Den ena var ett rent halvblod, den andre en ren fullblodshäst.
Båda var bra banhoppningshästar.
Det ena fallet inträffade i motsvarande nationell*-ig klass, det andra i motsvarande CCI **-ig klass.
Halvblodet var/är jättefin i dressyren, utbildad tom msv klass. Fullblodet fullständigt värdelös i dressyren.
Båda fallen har skett i kombination. Med halvblodet i en två kombination med två räcken. Avståndet var knepigt (kort). Hästen hoppade av helt rätt, enligt andra red jag i ett bra tempo in i kombinationen (krävde lite av banhoppningsridning)Hästen uppfattade snabbt det korta avståndet och satte tyvärr ner sitt ena framben på fel sida av A-hindret och fälldes således inne i kombinationen. Båda fastnade, hästen på hindret och jag under. Detta gick tack och lov bra - lite skrubbsår på hästen och ett svullet underben på mig!

Det andra fallet, med fullblodet, skedde i en trappa med studsavstånd - avslutades med en stock på toppen -också på studs. Här var det sämre ridning innan, med en häst med supersjälvförtroende som gjorde att han inte backade av ett dyft själv. Detta gjorde att avståndet på toppen, på stocken, blev helt fel. Han gick i bott på stocken och fälldes. Hästen fick några mindre skrubbsår, jag krossade min fotled:cry:

Av dessa två händelser kan man ju fundera på orsaker till s k rotationsfall. Jag vet inte......det ena fallet inträffade i början av 90-talet, det andra i början av 2000-talet.

Rider fortfarande fälttävlan. Har nu en häst som går relativt skarpt betslad, hon är superfin i dressyren, till hälften fullblod, är rädd om sig i hoppningen men uppfattas som het och är inte helt lättriden....

Det tror jag absolut inte. Eftersom hästar med extrem bettsling (skarp sådan) är överrepresenterade i olyckorna där människor dött i terängen.

Ja men dåså, då blir dom ju definitivt för lydiga eller hamnar bakom skänkeln etc

När jag var i England så läste jag en artikel där Eric Smiley uttalade sig och han ville förbjuda mikmar och myler kombinationsbetten i terrängen.

Det andra fallet, med fullblodet, skedde i en trappa med studsavstånd - avslutades med en stock på toppen -också på studs. Här var det sämre ridning innan, med en häst med supersjälvförtroende som gjorde att han inte backade av ett dyft själv. Detta gjorde att avståndet på toppen, på stocken, blev helt fel. Han gick i bott på stocken och fälldes. Hästen fick några mindre skrubbsår, jag krossade min fotled:cry:

....

Här kommer ju hinderklokheten hos hästen in, den borde ju i en perfekt värld stannat istället för att försökt hoppa.

I den bästa av världar så visst hade det varit bättre att han stannat......det önskar jag också med facit i hand. Detta var också det enda fall han någonsin tog med sig genom karriären så normalt sett var han oerhört hinderklok (den bästa hoppare jag suttit på, både i terräng och banhoppning, en uppfattning som även delas av min syster som tävlade honom efter mig:love:)

Min egna tanke kring detta med det ökade antalen rotationsfall med dödlig utgång är avsaknaden av kondition hos hästarna. Mjölksyra gör att de inte är tillräckligt rappa i benen då det väl kniper. Detta gör att de inte får med sig frambenen tillräckligt snabbt. Tröttheten/brist på kondition bidrar även till att hästarna blir "tröttare" i tanken och därmed inte lika reaktionssnabba. Jag är väl en av få som saknar uthållighetsprovet och de krav som ställdes på ekipagen med denna tävlingsform :angel:

"Kopierat"
Min egna tanke kring detta med det ökade antalen rotationsfall med dödlig utgång är avsaknaden av kondition hos hästarna. Mjölksyra gör att de inte är tillräckligt rappa i benen då det väl kniper. Detta gör att de inte får med sig frambenen tillräckligt snabbt. Tröttheten/brist på kondition bidrar även till att hästarna blir "tröttare" i tanken och därmed inte lika reaktionssnabba.
""
har jag sagt i flera inlägg.. varför mängder av hoppkval men avsaknad av kondition/terräng intyg av något slag. I skåne vet jag att en viss klubb har folk på Jägersro som kan kolla kondition etc. ngn kväll i veckan. DET! vore något för alla att skriva in i "kära ryttarboken det":D

I den bästa av världar så visst hade det varit bättre att han stannat......det önskar jag också med facit i hand. Detta var också det enda fall han någonsin tog med sig genom karriären så normalt sett var han oerhört hinderklok (den bästa hoppare jag suttit på, både i terräng och banhoppning, en uppfattning som även delas av min syster som tävlade honom efter mig:love:)

Min egna tanke kring detta med det ökade antalen rotationsfall med dödlig utgång är avsaknaden av kondition hos hästarna. Mjölksyra gör att de inte är tillräckligt rappa i benen då det väl kniper. Detta gör att de inte får med sig frambenen tillräckligt snabbt. Tröttheten/brist på kondition bidrar även till att hästarna blir "tröttare" i tanken och därmed inte lika reaktionssnabba. Jag är väl en av få som saknar uthållighetsprovet och de krav som ställdes på ekipagen med denna tävlingsform :angel:

Jag var oxå inne på det i en annan tråd, att folk inte tränar sina hästar lika mkt längre men med kortare banor och lika många hinder fast mer hinderkomplex = knappt tid för återhämtning någonstans för hästen krävs det rätt vältränade hästar för att inte få mjölksyra.

Enligt vad FEI hittills vet finns inget som säger att hästar faller mer i slutet av banan.
Det tyder på att trötthet inte är huvudorsak till fall.

Å andra sidan brukar inte dom svåraste hinderkomplexen ligga i slutet av banan heller.

Ledsen att behöva säga emot igen.
Dom flesta hästfall sker på enkelhinder.

Jo jag vet det, på enkelhinder mitt på banan :confused: Då beror det väl på dålig hoppteknik ? Eller så har dom fått så mkt mjölksyra i hinderkomplexen att dom inte orkar lyfta på benen på ett enkelhinder efteråt eftersom ryttaren troligtvis slappnar av mer, bara en av 10000000000 teorier

Senast ändrad:

När du skriver hästfall, menar du då s k rotationsfall? Eller är alla typer av hästfall på hinder inkluderade?

Konstigt tycker jag, jag säger inte emot statistik, men de rotationsfall jag sett och varit med om har samtliga skett i kombinationer.....såg mitt första i Luhmülen 1982 eller 83 då en österrikare dog efter ett rotationsfall vid vattenhinder.

B t w .....idag skall jag ut och göra ett galoppjobb på min häst, på en privat travbana - allt för konditionens skull! Främjar ju inte direkt dressyrarbetet!!!;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ytterligare ett dödsfall har inträffat i fälttävlan. Det var i söndags som 61-årige Franz Graf dödsstörtade under en...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: careblomman
·
S
Fälttävlan Usch, nu händer det igen... Från Tidningen Ridsport: "Nytt dödsfall i fälttävlan Ytterligare ett dödsfall har inträffat i...
2
Svar
21
· Visningar
2 687
Senast: fio
·
S
Fälttävlan Ännu en dödsolycka i fälttävlan. Från Tidningen Ridsport: "Nytt dödsfall i fälttävlan Fälttävlan har drabbats av ytterligare en...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: weeh_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama