Sv: Så ska en slipsten dras!
Rikkan skrev:
Ja, jag kan inte vara mer ening i vad du säger, lyssna på hästen!
Kan du ser och höra en proteinbrist i ett tidigt skede? Överansträngda njurar eller tidig stressmage?
Många tror att dom lyssnar på hästen, men dom varken ser eller hör förrän hästen har fått saker som ingen levande varelse kan missa såsom korsförlamning, kolik, fång, travar på tre ben, kväver sig, skenar och är okörbar, blir så elak att den inte gå att hantera, är så nervös att den inte längre går att sela på i närvaro av andra.
Listan kan göras mycket, mycket lång på dessa saker som travhästägarna "ser" men då är det ofta redan försent. Det har gått för långt.
Jaha ja då måste vi ha häst i ett suvränt stall... Korsförlamning har vi inte sett till på ett par år, den som hade det senast var ny inkommen och sen har vi inte sett till det igen. Kolik har vi inte heller sett till, jag har aldrig ens hört talas om en travare med fång... Visst är det en del hältor men de har blivit om händertagna på ett tidigt stadium. Våran tränar har visserligen fått in ett antal okörbara hästar men de har efter en tid blivit bättre, och mer körbara. Ofta har det handlat om hästar som inte har blivit ordentligt inkörda så de har fått början om från början. Våran märr är visserligen en bitch och vill ha saker och ting på sitt sätt annars säger hon ifrån, men elak skulle jag aldrig kalla henne och hon accepteras för den hon är, vissa saker måste även hon lära sig att acceptera och har även gjort det.
Rikkan skrev:
Jag inte bara tror, jag vet, att många av dom hästar som idag tävlar heller stannat hemma eftersom dom har krämpor och förslitningar som gör att dom inte är 100% fräcsha längre.
Att sedan ägaren inte kan eller vill (?) se att hästen slutat utståla självförtroende, håller hull, ha blank och kort päls osv. spelar inte så stor roll så länge det finns pengar att tjäna...
Hur många är det inte som på fullaste allvar menar att deras häst galopperat helt "omotiverat" i lopp, eller galopperar bara för att "fjanta" eller "grisa" sig?
Om hästen inte är fräsch kan den inte vinna lopp och då är det väl helt värdelöst att starta? Man har ju ialla fall ett hopp om att hästen ska vinna eller ialla fall göra ett bra lopp, annars är det ju helt bort kastade pengar för det är ju inte gratis att starta precis...
Och självklart finns det idioter som inte ser och inte vill se men vad ska vi göra, fin granska och säga att du får inte ha häst för vi tycker att du är en idiot... Och många hästägare vet inte särskilt mycket om hästar, just därför har de satt dem i träning hos en godkänd tränare... Att man sen kanske kan ställa högre kvar på tränarna är en annan sak.
Rikkan skrev:
Hur många är det inte som straffar sin häst genom att dra in kraftfoder ifall den inte uppfört sig så som ägaren/tränaren tycker att den ska uppföra sig (även fast den inte fått förutsättnignar för det)?Har du aldrig hör något liknande uttalande på travbanan?
Jag är att höra dessa idiotiska uttalande! Så less på sånna hästägare! Även om dom bara säger det på halvskoj så är det illa nog eftersom det vittnar om människans brist på att ta sig själv, sin häst och sin uppgift på allvar.
Varför kan inte travmänniskan ta hästen på allvar, tänka konstruktivt och visa ödmjuket?
Okej du har inte samma humor, för man kan faktiskt skämta om saker utan att ha det minsta lilla baktanke, tonen mellan människor på travet kan vara ganska rå och det är väl i och för sig inte bra men jag tror inte att hästarna lider särskilt mycket av det. För allvarligt talat så har ingen någon sin dragit in kraftfodret mig veterligen för att hästen inte har skött sig.
Rikkan skrev:
Hästen bör få dom förutsättningar som krävs för att klara sin uppgift, t o m där så syns det ofta hur många slarvar med utfodringen och har bristande foderstater, många tror att dom kan utfodra enbart med ögats hjälp osv... *ryser*
Och hur ofta försöker man inte balansera om hästen för att få den att trava, istället för att ändra träningen och rehabilitera?
"För dårligt tränat!" Hur många är det inte som tränar sin häst ändå hårdare ifall den gjort en bristande prestation, istället för att kolla blodvärden och foderstat? *ryser*
Jaha så alla är inte experter på utfodring, men många tar hjälp och enligt min utfodringslärare så är ögat det absolut viktigaste hjälpmedlet... Så det går inte heller att bara stirra sig blind på en foderstat och säga ett den är rätt utan att titta på hästen oxå...
Ang balansering så är det en form av rehablitering och många kan efter ett tag springa med så lätt balans som möjligt. Varför inte lära hästen att springa rätt för?
Det är väldigt vanligt att kolla blodvärdena, och foderstat och de flest är väldigt duktiga på att ordning på sina hästar, jag vet inte vem eller vilka du har sett ha travare men de överens stämme inte med min bild av tränarkåren i sverige, och jag har träffat på en hel del...
Rikkan skrev:
Att tro att en odopad travare springer helt fria från smärtor är naivt...en viss smärta är A och O eftersom hästen då tar i lite extra, i försök att komma ifrån det som plågar den. En helt harmonisk häst springer inte så som en travhäst gör, -den ser ingen mening med det.
Men snälla nån, lite smärta gör inte att hästen springer fortare, möjligtvis att den galloperar och det vill vi ju inte, däremot är det en visst stress moment, det är flykt för många hästar och alltså går adrenalinet in, men om man ser många äldre travare så har de förstått vad vi vill ha ut av dem och gillar det. Våran treåring förstod inte alls vad vi ville när hon sprang på banan, men nu har hon fattat vad det handlar om och springer nu av hjärtans lust och tar i för att komma först. Men hon har hittills aldrig varit helt slut när hon kommer in i stallet utan ganska nöjd med sig själv.
Jag tror att du Rikkan får börja med att se över din bekantskaps krets om alla hantera sina hästar på det sätt du beskriver för det är inte god hästhållning på något sätt oavsett om det är travare eller ridhästar. Men jag tror även att du får sluta dra alla över en kam för alla är inte lika hemska som du vill få det till.
Jag hoppas att du vill lära dig mer om hur det verkligen står till i de svenska stallen idag.