Sv: Så ska en slipsten dras!
Lite tråkigt när en annars så vettig diskussion drar iväg på det här hållet.
Ja, det tycker även jag. Och det beror på hur man väljer att tolka det som skrivs.
Jag vet inte hur många års erfarenhet Rikkan har av just trav, men de flesta jag har träffat behandlar sina hästar som guld och gröna skogar.
Jag har många års erfarenhet innom trav, faktiskt. Och det jag råkar belysa här är sånt som gör sporten RUTTEN, och det är långt ifrån alla som håller på så MEN dom finns! Det jag vill få fram är att inget kan bli starkare än den svagaste länken. Men jag antar att ni som menar att hästhållninen är så djälvla prof. väljer att blunda den dagen ni råkar sela ut bredvid en människa som ser ut och beter sig som den hamnat på fel ställe? Eller?
Och har hon ingen erfarenhet är det frågan om det är till den typen av människa som den här diskussionen vänder sig till...
Är det vad vi vill ha ut på travbanorna? Någon som bara snackar skit och från början har en så otroligt negativ bild?
Se vad alla andra skrivit. Bara för att jag råkat belysa vissa ömma punkter så behöver man inte blunda för att jag även kommit med några "tokiga" förslag på vad man skulle kunna göra för att få till en förändring som gagnar HÄSTEN.
Så i detta fall verkar det inte bättre än att det är du som medvetet väljer att fokusera på den negativa och förstora hela grejjen.
Varför väljer inte du att fokusera på det positiva, konstruktiva?
Var är din ödmjuket inför sporten??
Är det för att du är representavit för travsverige, en person som själv inte kan bidra med något postivit utan förstärka det negativa genom gnäll?
Och skulle det nu vara så att Rikkan är amatörtränare eller något, så antar jag att hon, med den hästhanteringen som uppebarligen ingen annan klarar av, har alla sina hästar i gulddivisionsklass? För inte kan väl en häst förlora med så bra hantering :smirk: ?
Jätte kul. Det är inte det som är det viktiga. Vi försöker prata om hur travet ska utvecklas. Jag försöker fundera över varför det är så mycket ibuprofen ute och går, varför unghästarna bränns på löpande band och kasseras.
Varför familje hästarna och amatör hästarna minska i antal osv.
Och hur många vinnare jag selat ut, skött och tränat tänker jag inte tala om för dig för då skulle du skämmas (om du är någolunda frisk)...
Hur som helst, jag jobbar åt en av landets större travtränare, vi som är hästskötare tar hand om våra passhästar med silkesvantar,
Hur hinner en skötare som har 8-12 hästar i pass sköta dom med silkes vantat, undrar jag?
Anser inte du att det är något fel i sporten när en skötare kan ha obegränsat antal hästar på sin lott?
visst kan hästarna visa apati, inte vilja springa o.s.v men då blir de inte långvariga i det här stallet.
Jag försår dig.Tror du möjligen att det är några av den sortens hästar som jag mött och dess ägare som jag försöker beskriva?
Det är tyvärr också en del av TravSverige, även om dessa inte syns från din stallbacke.
Här ska alla hästar ha en vettig chans att gå runt ekonomiskt, annars säljs de och blir amatörhästar, ...
Precis, och där är du inne på det jag, med frustation, tidigare försökt beskriva. Något som jag inte gillar, så länge inte statusen på hästen höjs -alla kategorier.
Jag skulle, som hästskötare, inte sela ut en häst som inte är fräsch, det är att göra sig själv, hästägarna och sin chef en otjänst, vi tar alltid diskussioner när något inte känns eller se ut att vara rätt...
Ja, jag är så ening i ditt resonemang!, men det finns folk som inte har någon att ta dessa diskussioner med, andra som ser eller bryr sig, inte kan diskutera för att dom väljer att ta allt som sägs personligt istället för konstkruktivt.
Sporten behöver ett konstande flöde av kunskap som är tillgänglig för alla, positiv kunskap, för att utveckligen ska bli positiv och jag menar att detta bara kan gå åt ett håll, att höja hästens status.
Där har vi som tur är en mästare som uttrycker sig på ett föredömligt sätt i media, vad skulle travsporten varit utan honom?
Jag möter endel amatörer som har mindrevärdes komplex och inte törs fråga om saker gällande hästhälsa eller skötsel eller hästens sätt att uttrycka sig på. Jag antog att alla ville ha en blank och glad häst med självförtroende och bra grundträning?
Ang. hur man ska få ut folk till travbanorna tror jag dock Rikkan är rätt inne på att förändra loppen lite... Kanske man skulle kunna köra ett stayerlopp med en idealtid mitt i loppet? Solvallas VD hade en skojig grej på g, vet ej om det blev av, att kopiera ett lopp som kördes förra året med samma hästar och kuskar... Kanske skulle man även ha ett ponnylopp med a-kuskar (som inte är inbjudna utan att det fungerar som en vanlig anmälan att tränaren/ägaren får önska kusk på ponnyerna?). Varför inte ha en "vinna eller försvinna" tävling där anmälda hästar lottas två och två, vinnarna i varje hit möter en vinnare i ett annat heat tills det bara är två kvar i final (t.ex 140 meters heat eller något). Stafettkörning eller monté stafett för lag kanske vore något?
Välkommen in i diskussionen...fördjupa gärna tankarna.
Jag är håller mig till mottot "ingen häst inget trav", och följer upp den med "ingen glad häst, inget positivt trav".