Sv: Så ska en slipsten dras!
Och jag kan inte förstå hur man kan låta bli att spruta en led så hästen blir bra istället för att kanske låta den vila en längre period med ont, börja om med uppträning med allt negativt det är med träningsvärk osv.
Nu börjar jag förstå varför ni retar er på mina inlägg, vi missförstår varandra.
Jag har bara en önskan, att man inte ska behöva gå så långt som att spruta, att slippa utsätta hästen för träning som kroppen inte klarar av. Ni ser sprutning av leder som ett sätt att hjälpa hästen ifrån lidande. Jag vill inte komma dit. Jag önskar att det fanns en väg utom detta.
Jag har aldrig sagt att hästen ska stå i en hage och ha ont i sina leder. Det är ni som har tolkat det så.
Jag är imot att utsätta hästen för lidande, och det är just det som är hela resonemanget.
Kan man ändra inställningarna, få en sundre sport, ett sundare tänkande?
Men är det så att man måste spruta hästen i leden varje vecka så självklart är det fel, men det vanligaste är ju att efter en intensiv tävlingsperido går man igenom hästen, behandlar och ger en korta vila innan man tränar igen.
Ja, jag vet och jag tycker att sporten blivit för hård när det inte finns något väg utom medicineringen.
En häst föds inte sne och trasig och har man fått den dit har man gjort ett klart fel, och då får man stå för det oxå.
Hur många är det idag som gör "rätt" -undrar jag.
Kan man idag undgå dessa fel, som med största sannorlikhet kommer av ensidig träning, för hård belasning och stress?
Tyvärr gillar han inte att bli riden så det finns inte så många utvägar kvar.
Jag försår hela ditt tänkande och ditt resonemang, sporten har utvecklats enormt på dom sista 10 åren. I dag bryr man sig om hästen mer, men sporten har ju blivit mycket tuffare, så man har inget val om man vill hänga med.
Ni retar er på vad jag sett och skrivit om. Det är det gamla sättet att se travhästen på. Ni är i en annan generation, jag också, och jag är på "fel" ställe, bland "fel" folk men dessa människor är också en del av sporten -om än den utdöende delen.
Se mina inlägg som en observation, inte som gnäll -för det var hänsikten.
Vi kan inte ändra andra, bara oss själva. Genom att själv vara positiv och göra det man tror på så kan andra se på och välja sjäva. Vill man sträva framåt eller bakåt?
Jag tänker bara "hälsa" som första prioritet, alltid. Du anar inte hur många gamla "gubbar" som retat sig på mig, men efter dom förstått att det faktiskt medför en trevligare hästsyn så har t o m 80- åriga hästgubbar ändrat sina åsikter. Det är aldrig försent...
Men har man avlat rätt så ska ju hästarna även hålla för höga farter, men självklart finns det en gräns rent fysilogiskt som stoppar
Ja och det är den gränsen jag syftar på.
Man vinner inte särskilt mycket med att höja prispengarna enbart,
Precis, och det är därför som jag är inne på att höja statusen på alla plan.
Nej jag tror inte att man kan undgå alla skador, de är elitidrotts djur och om man tittar inom human idrotten så drabbas nästan alla även där av skador,
Utveckligen, var är den? Har vi gjort max?
Hur man kan träna sundare?
Hästen springer ju fortfarande med järnskor...