Sv: Så ska en slipsten dras!
Tyvärr kan man gärna tro på dina inlägg att du drar alla över en kam
sorry, om jag fattade fel, men uppenbarligen är jag inte den enda...
Det är valfritt.
Jag tycker inte dina förslag är tokiga, dock tror jag personligen att det blir svårt att köra med en idealtid så låg som 1,23, det gagnar, som någon sa, bara de speedigaste hästarna och risken är att det skulle bli kört á la 1.07 för att komma till ledningen, bli upp-pullat till 1.45 i mitten (vilket skulle resultera i att många hästar skulle "kväva" sig) och sedan full fart sista 300...
Jag har inte varit tydlig nog i mina formuleringar eftersom detta är ett ikke genomarbetat förslag.
Tanken var att loppen, -inte alla lopp, men dom under den yppersta eliten, skulle kunna köras mer mot idaltider, mer som motionslopp, motiveringslopp, träningslopp och hålla en lägre priskategri.
En morot och förberdande inför vanliga lopp. Dessa alternativa lopp bör då ha strikta regler.
Inget pullande, utan reglerbara hästar. :smirk:
Tanken är att hästens status ska höjas bl. a genom en sundare träning, chans till en sundare tävlingsässong där man kan varja motionslopp med hårda lopp och förhoppningsvis hålla hästen i tävlingsform fram till den faller för ålderstrecket...
Ett sätt för uppmuntra tränarna att träna "sundare".
Diska oreglerbara hetsporrar.
Förslag: Max tid för första 500 eller Max tid för fösta 1000 och sedan variation på hur lång spurten ska vara om det över huvudtaget är en spurt...?
Eller en "joker" (bonus) till den/dom som kommer närmast en idaltid i varje lopp.
Detta är en idé som inte liknar dagens trav, utan mer dagens provlopp där det gäller för kusken att visa sin skicklighet eller diskas. Det blir ett helt annat fokus, kusken måste ha ett större samspel med sin häst för att lyckas.
Loppen kanske då bör delas in efter hästens rekordtider, eller genomsnitts tiden från dom 5 senaste starterna?
Lopp kanske kan delas in genom att hästar som har en snabbare tid statar med tillägg?
Det gäller att få dom som skriver proppar att vara alert och hänga med, för att få lopp som liknar något.
Sedan gillar jag handikapp lopp. Guldtäcket(?) (Sleipnerloppet) som körs på Dannero varje år är i mina ögon ett fantastiskt spännande lopp, just för att spridningen är så stor.
Det är bra att du funderar över alla de saker, det behövs givetvis, men amatörhästarna ökar har jag sett i någon nyare undersökning från STC?!
Det skulle jag vilja se.
ärligt talat, så nej, jag tycker inte det är något fel på sporten för det, ska varje hästskötare ha en passhäst var?
Nej, men gärna under 12, tycker jag. Men, visst, är det upp till varje skötare att förhandla.
Bortsett från unghästtränarna då i så fall, och där kan givetvis hanteringen bli bättre i många stall...
Yepp.
Ska vi skicka våra hästar till slakt då så fort de inte är bra nog att gå runt hos en proffstränare? Det kostar i runda slängar 200.000 kr om året att ha häst i proffsträning, och det är inte många hästar som är bra nog att springa in detta, det handlar för det mest inte om att de har tröttnat, utan mer att de inte har just den kapaciteten eller behöver en anorlunda träning för att trivas.
Det är precis därför som jag försöker tänka i en helt ny bana, för att alla travhästar ska få bättre möjligheter.
Dock håller jag med dig om att bättre kunskap behövs, en diskussion man kan ta om detta är om det inte ska ställas lite högre krav för att få B-tränarlicens?
Tycker att alla i hela tränarkåren skulle in och drillas ett pra gånger per år. Träffas, utvecklas, få möjlighet till utbildning och fortbildning.
Som hästägare (jodå, jag är sådan också) skulle jag gärna se att det kördes mer lopp öppna för enbart amatörtränade hästar, så amtörhästar är garanterade en viss del av prissumman, men det är säkert ingenting som skulle dra folk till en travbana
[/QUOTE]Nej, det tror inte jag. Klassa in hästen efter rekord, distans och sätt en max tid istället. Amatörer och proffs bör mötas.
Hinner inte skriva mer nu. Fundera gärna vidare över mitt förslag och hjälp mig att utvecka det vidare....