Sv: Så ska en slipsten dras!
Här får ni svar från "de mina"
Hej, Sonja!
Vilka tankespån! Ni har verkligen lagt ner er rejält för att förbättra och förstärka travsporten och det känns j-kligt gött, att du som jag, har passionen för travet. Det känns som sagt riktigt bra att vi tillsammans driver hela konkarongen framåt. Jag är ganska färsk som marknadschef på Färjestad, men har sprungit med farfar på travbanor runt om i Sverige sedan sent 70-tal. Jag kommer också utifrån spelarens värld som tidigare tipsanalytiker och V5-rekordinnehavare på Färjestadstravet...
Nu vet jag att det står "Banorna", men jag försöker svara utifrån Färjestadstravets perspektiv. Jag kommer svara på de frågor jag kan påverka dvs marknad och lite av sporten i allmänhet. Sporten i synnerhet kan Ken Karlsson svara på; han har också fått ditt mejl. Jag vill betona att du kommer att märka att de saker du nämner redan görs...
FÄRJESTADSTRAVET:
Totohallen: den tycker jag är ruskigt fräsch och det tackar jag främst Karlstad Kommuns projekt "Hästskon" som Fia och hennes gäng driver; de gör ett hästjobb!
Foldrar: dessa finns redan framtagna av STC, men vi på Färjestad har inlett ett samarbete med en gymnasieskola som jobbar med design. Foldern är tänkt att bli deras "heta potatis". Vi vill också påpeka att vi inte "slavhandlar" med gymnasieskolorna utan de har själva bett om att få ett riktigt "case" att jobba med...
Bra mat till bra priser: Vår jättesuccé Travturen har kostat 149 kr i snart fem år och vi har ingen intention att höja det priset. Kyckling, potatis, sås och lättare dryck. Vi kommer även att skicka iväg vår serveringspersonal på utbildning i nästa år; en mindre variant av "charmkurs". Inte för att tjejerna och grabbarna gör ett dåligt intryck idag, utan mer för att förkovra sig och känna sig delaktig i vår mission och vision om Färjestadstravet som en levande arena. Ett leende räcker långt...
Firmafester och Matlagningskurser görs redan: Vi har kört PonnyExpressen icke-tävlingsdagar och då varit ett moment i diverse möhippor och firmafester. Detta har sedan genererat mångfaldigt nya besökare till travbanan i andra sammanhagn. Poppo på Stallmästaregården kör matlagningskurser och exv. redan kört en dylik med företaget Momentum...
Göra paket för minst 10 personer med inträde, program och stallbacksvisning: finns redan & är i folkmun döpt till TRAVTUREN...
Farmen-Virre eller annan lokalkändis grillar under V75: det förslaget hade exv jag och Veronika uppe på tapeten i samband med helgens V75-trav. Det blev för kallt och vi ställde in. Idén har funnits länge och den är bra...
Mer jippon på banan: vi kör månadens häst i dagsläget. Jag tror istället vi skall lyfta fram "jippon" i form av exv. kräftskivor, midsommarnattstrav, marknad, raggarkväll m.m.
Banorna måste bli bättre på att skylta och göra reklam: det här gör vi redan på ett bra sätt. Vi syns och hörs där vi skall och det har fungerat överhövan för oss. Vi har inte tappat publik, utan det är storbanorna som blöder publik. Färjestadstravet och dess logga ligger enligt en nyligen gjord marknadsundersökning av företaget SD-media på en tredjeplats i hur ofta och när den syns i media, vilket vi tycker är kanonbra! Ett annat rikstäckande "vapen" är vår logga som syns på alla lastbilar som kör travhästar runt om i Sverige, vilket har gett en bra effekt. Mitt sätt att jobba är att ta fram en profil och vision som blir synonymt med Färjestad - den levande arenan. Kika på det när vi annonserar; vi syns på de flesta ställen idag i såväl radio, TV och dagspress, samt fackpress. 2005 kommer vi också ha en ny hemsida med två fokus; dels som sportsida, men också som en mycket tydlig säljsida av våra produkter. Du kommer att märka en dramatisk förändring!
Mer info om vad sporten är: Remys största tanke förutom att dra mer besök till banan är just att informera och fokusera på SPORTEN. Jag är helt övertygad om att han kommer att förstärka den biten.
Några korta kommentarer och genmälen:
Västerbos idé är klockren! Vad gäller mer reklam om att äga andelshäst tillhör också i grund och botten de aktivas "måsten" = sälja sig själv som tränare innebär naturligtvis även detta. TV kommer (se 2005) som jag nämnde ovan att fokusera mer på sporten och de aktiva. Detta innebär också att de aktiva måste bli bättre på att hantera sin relation till media. Jag tycker i och för sig att de flesta aktiva gör ett gott dagsverke redan idag, men vi kan alla bli bättre på mediarelationer. Stig H som sommarpratare är genialisk. Min fråga till dig; vill han det?
Jättebra att rekrytera underifrån! Det mesta handlar dock om attityd. Är det tufft att mocka? Hur skall vi sälja in det? Det kan säkerligen gå, men det lär ta tid och är det något som alla parter redan har ont om så är det just...tid. Om Erik och Björn har möjlighet att nå ut till skolor är detta en kanongrej...
Övriga gymnasieprogram: vi för redan en dialog med ett gymnasium inom Karlstadräjongen (se ovan), men naturligtvis går det att använda fler gymnasieskolor och deras resurser bättre. Du bör också ha i åtanke att inom vissa sfärer, även skolor, finns det de som anser att travsport är en aning mysko. Här kan vi bli ännu tydligare med att lägga fram hästsporten som den stora näring som den ju är...
Montén tycker jag är jätteväsentlig för travet, utifrån ett marknadssyfte, eftersom det är en helt ny målgrupp som kan bli våra nya kunder. Detta har vi på Färjestadstravet redan propsat på i samband med våra montéträffar.
Övriga Sportfrågor får du ta med Ken Karlsson...
Summa summarum; dina tankar är enormt bra och det känns som att du, som jag, jobbar för att driva travsporten framåt. Sedan bör vi beakta att vi redan idag i viss mån har ont om tid och ont om slantar för att kunna genomföra "allt". Det som dock är ett måste är att passionen för travsporten skall kosta sena kvällar och mycket tid; du skall känna att det du jobbar med är det roligaste som finns, OCH den känslan tycker jag att vi på Färjestadstravet förmedlar på ett riktigt bra sätt idag.
Med vänlig hälsning
/Andreas, team Färjestad
Andreas Slätt
Marknadschef, Färjestadstravet
Färjestads Travsällskap
N:a Infarten 78
654 65 KARLSTAD
Telefon kontor: 054-292007
Telefon mobil: 070-2394991
Fax: 054-292020
E-post:
andreas.slatt@farjestad.travsport.se
FÄRJESTADSTRAVET - MOT 100.000 BESÖKARE 2010