Så lätt det är att göra någons dag =)

Alexandra_W

Trådstartare
Eg onödigt inlägg, men jag har fortfarande inte slutat le och vara varm i hjärtat.

Den romska familjen hos grannen, de kom och plingade på och frågade om de fick låna greyhoundtiken och gå en promenad i koppel med henne. Givetvis tyckte jag. Var maken i familjen, och tre av barnen. Barnen är rätt hundrädda, men har iaf vågat klappa greyhoundtiken lite (riesenherren är de rädda för).

Visst fick de låna hunden, och hund kläddes på och fick koppel och halsband, och det sista jag såg när de gick iväg var hur mannen (som inte är hundrädd) höll i kopplet och tiken glatt svansviftande skuttade vid sidan. Tiken är väldigt, väldigt välartad i koppel, och dessutom mycket mjuk och följsam, så jag var inte alls bekymrad.

Efter cirkus en timme kom de tillbaka. Nu med äldsta sonen (8 år kanske?) hållandes i kopplet, och som formligen STRÅLADE med hela ansiktet och lyckligt bubblade att 'vet du, vet du? Hon lyssnade på MIG med till och med!'
(Hunden lyssnar till och med på brorsans 1½ åring när hon tycker 'LIGG!' så jag var inte förvånad ;))

Sen ser jag att barnet i fråga formligen håller på att spricka av något han vill säga, och anar vad det är, och tycker att 'Ni får gärna gå ut med henne fler gånger om ni vill'. Pojken ler från öra till öra och tycker 'Ja! IMORGON!!'

Enligt rapport från pojkens mamma har han fortfarande inte slutat pladdra om att HAN gick med hunden, och den lyssnade på vad HAN sa osv. De yngre förmågorna har dessutom mumlat något om att de nog också vill 'hålla i snöret' de också.

Så enkelt det är att bota hundosäkerhet, och vad enkelt det är att förgylla någons dag =)

Sv: Så lätt det är att göra någons dag =)

Hihi, vad gulligt! Blev glad jag med när jag läste :D
Ser samma i min sambos syskonbarn om de får hundarna att lyssna eller mysa med dom eller om de lärt sig något nytt hur man ska göra:)
& vilken härlig hund din greyhound verkar vara!

Åh, så härligt att läsa! Tyvärr har jag inte en lika välartad hund som jag kan skicka iväg med andra på det viset, men när vi går vid den lokala parkleken kommer det ofta fram barn som vill klappa. Min hund älskar all form av uppmärksamhet så det är inga problem, inte alltför sällan vågar rädda barn smyga sig fram och klappa också när de ser att det går bra för kompisarna.

Då måste jag få berätta om min granne. :) Hon blev biten i ansiktet som barn och är rädd för hundar. Jag flyttade in för några månader sedan och vi började prata lite. Hon visade intresse (för hon är ändå djurmänniska) för Loka och de fick hälsa och allt gick bra. Sen behövde jag hundvakt och satte upp lappar i området och hon ringde. Det har gått över all förväntan! Loka är ju så språksäker runt andra hundar att grannen inte ens blir rädd längre när hon möter andra hundar om hon har Loka med sig. (Loka är typen som gjuter olja på vågorna runt stökhundar.)

"Loka är så ärlig!" har jag fått höra bland annat.

Det känns verkligen skönt att kunna göra en positiv skillnad för någon.

Ja, just den där känslan av att ha gjort skillnad för någon, och glatt någon, och så himla enkelt. Och som grädde på moset själv 'vinna' på det också är ju inte fel heller =)

Förstår precis varför djur (hund/katt) har dokumenterat positiv effekt på äldreboenden osv.

Vad roligt!

Hundvaktens ena dotter (4 år) var också osäker på hundar innan de började passa Sirius. När jag hälsade på där första gången så gick hon ut på en egen promenad med honom efter någon timme. Och nu är han hennes när han är där :D

Jag brukar ha med honom på äldreboende där jag jobbar också, så härligt att se hur glada pensionärerna blir när de får klappa och mata. Och Sirius tycker det är helt ok om någon grabbat tag i honom och trycker honom intill rullstolen :D

Ja, visst är det härligt!! :D

Min Obi är ute på promenader med mitt kusinbarn och hennes kompisar. Inga problem! Jag förlorade nyligen min collietik Ronja, hon blev inte ens 7 år, till cancer men hon bara älskade barn. Hon hade också den förmågan att få hundrädda eller osäkra barn och vuxna att tänka om. :love: Jag saknar henne så mycket.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 310
Senast: Liran
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två... 2
Svar
22
· Visningar
3 665
Senast: Frost116
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 674
Senast: cello
·
Övr. Hund Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna...
Svar
9
· Visningar
5 300
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka