Så kallade varannatårs-ston

KungTulle

Trådstartare
Vi dräktighetsundersökte vårt sto för en månad sedan ungefär och hon var inte dräktig.

Enligt veterinären finns det vissa ston som inte blir dräktiga eller resorberar tidigt när de har föl vid sidan.

Det skulle enligt honom bland annat bero på att stoet tar ut sig så med när hon ger di åt fölet.

Stämmer det?

I vårt stos fall borde ju veterinärens åsikt ha någon sorts substans eftersom Donetta haft ett juver som en kviga och mjölken mer eller mindre sprutat ur henne hela sommaren och hösten. Hon har också tappat i hull trots att hon haft fri tillgång till grovfoder plus fått ordentligt med kraftfoder.

Sv: Så kallade varannatårs-ston

Det finns substans i det och är naturens eget sätt att se till så att inte både sto och det nya fölet far illa. Ett sto som är i så att säga dåligt skick har lättare för att dels inte bli dräktigt och dels kasta eller resorbera ett föl/foster. Just för att näringen inte räcker till en individ till.

Vissa ston "är bara sådana" - utan ngn egentligen synlig orsak.
Har ett sto i min närhet, som blir dräktig utan problem med föl vid sidan, men som "tappar" fostret på vägen.:(

Däremot är det inga som helst problam med att behålla fostret tiden ut om hon inte har föl vid sidan:)

Finns inga som helst förklaringar till hennes beteende.

Minns ävet ngt ardennersto från min barndom som hade samma beteende.

Har haft betäckningston som varit sådana. Det gäller som stoägare att lära känna sina ston så man slipper onödiga kostnader i form av språngavgifter när stoet ändå inte kommer bli dräktigt.

Jag tycker mig ha märkt att om man seminerar såna ston på fölbrunst så fungerar dom.
Då hinner fostret "växa till" innan stoet börjar mjölka för bra.

Har haft betäckningston som varit sådana. Det gäller som stoägare att lära känna sina ston så man slipper onödiga kostnader i form av språngavgifter när stoet ändå inte kommer bli dräktigt.

Jo det har du rätt i. Nu var ju fölet som kom 2009 det allra första som fötts här och det tar ju lite tid att lära sig hur ens eget sto fungerar.

Nu är ju inte nordsvenskarna de dyraste att betäcka med, men det blev ju ändå 5500:- inkl momsen med installningen/betet, språnget ett ultraljud etc plus att hingsthållaren tog en liten peng för att han hämtade och lämnade vårt sto i sin lastbil.

( Hon är lite svårlastad i transport, men blir långsamt bättre på det).

Men vi ska i alla fall försöka i vår igen.

Jag tycker mig ha märkt att om man seminerar såna ston på fölbrunst så fungerar dom.

Intressant att du gjort den iaktagelsen! :)
Verkar ha köpt på mig ett sådant varannatårs sto... (fick felaktiga uppgifter när jag köpte henne högdräktig om när hon fått föl, o sen gick hon abs inte att få dräktig... DYRT!!!! :devil: och sen när jag får papper från hannoverförb så visar det sig att hon varit klockren VARTANNAT ÅR...)ja ja bra blod så vet man bara om det... så jag tänkte nämligen pröva den taktiken nästa gång ;) Håller tummarna för att det kan funka då :)

Ojdå, intressant detta... Mitt sto kastade ett föl -08, 2,5mån innan ber fölning, hade ett föl fött -07, men hon vandes av ungefär en månad innan mamman kastade fölet, sedan på våren -08 blev hon dräktig, och fölade -09 utan problem, hon betäcktes om på 30d brunsten, och tog sig på första, var dräktig vid 17, 45, 70d, men vid 90d var hon tom:cry:
Jag trodde att detta berodde på att hon skadat sig, men det kanske inte är så? Hon har fått föl tätt innan, fick 95,96,97, sen 00,01,02,03,04 sen -06, 07 därefter kastade hon ju då ett -08...
Kanske det är vanligare när de blir äldre?

Min Ida verkar vara ett sådant sto. Hon tar sig på fölbrunsten vid föl vid sidan men är fölet äldre än 30 dygn så verkar hon strula.

Kvalificerat knappRÅN!!! Men eftersom din pmlåda är knökfull så......;)

God fortsättning!

Jag har kört förbi din gård nu i vinter och har fascinerats av bilen som står uppe på åkern mittemot din gård. HUR har den hamnat där???

Nyfiken Sita undrar...:o:D

:rofl::rofl::rofl:

PS pm:a svaret till mig så inte moderatorn får spunk!!

Att de kastar så sent har inget med detta att göra.

Att de kan vara svåra att få dräktiga när de har föl vid sidan beror oftast på 2saker:
Endera har de blivit infekterade i samband med fölning, och tar sig inte pga det.
Infektionen kan läka ut av sig självt sen under vinter, så stoet blir dräktigt året efter.
Eller också mjölkar de på så bra att de har svårt att ta sig överhuvudtaget.

Tror inte heller det blir vanligare när de blir äldre, tvärtom så mår äldre sto ofta bättre/ är lättare att få dr om de hålls dr hela tiden så att säga (börjar de krångla med kastningar o dyl kan det tyvärr vara tecken på att livmodern börjar ha gjort sitt... men det kan vara en mängd orsaker). mitt sto är ungt o har varit så hela tiden, inte så stor själv men får stora föl dessutom, tappade ganska ordentligt tyckte jag under di givningen till detta mitt första föl, stofölet var nästan lika stor som hon vid avvänjning... :crazy: OK lite överdrivet, men hon var gigantisk bredvid detta lilla nätta sto :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Acceptera!

Bättre ett föl vartannat år utan krångel.
Att envisas kostar som ju sagt bara en massa onödigt besvär och pengar!

Robin Z´s mamma var ett sådant sto.
Många gånger håller de sig faktiskt friska längre och kan leverera föl upp i en högre ålder istället.

Mkt intressant att få ta del av den informationen :bow:

Jag har kört förbi din gård nu i vinter och har fascinerats av bilen som står uppe på åkern mittemot din gård. HUR har den hamnat där???

Nyfiken Sita undrar...:o:D

:rofl::rofl::rofl:

PS pm:a svaret till mig så inte moderatorn får spunk!!

Meh! Jag vill oxå veta! Varför står det en bil på KT's åker? Bild?! :angel:

Jag hade ett sto som fick fyra föl med ett år emellan. Tre av gångerna försökte jag få henne dräktig. Hon blev dräktig men resorberade någon gång efter cirka en månad alla tre gångerna. Jag hade även två av gångerna använt samma hingst som var far till fölet innan, så det borde varit lika lätt att få henne dräktig. Naturlig betäckning alla gångerna.
Eftersom alla fyra var hingstföl hade jag en annan fundering och det var om hon helt enkelt inte kunde få stoföl, något genetiskt fel kanske. Men troligare då att fölungen vid sidan tog för mycket energi.

Du kanske menar två år emellan.
Att få föl med ett år emellan är det normala. ;)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Foder & Strö Haft en häst iväglämnad på inridning i två månader. Allt gått bra enligt tränaren. Sto med föl vid sidan, 5-7 mån ålder, så dricker inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 670
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025