Tack för svar. Ja, vissa svar tycker jag också är hårda. Av den anledningen att jag undrar om ni hade resonerat likadant om det var en rent traumatisk skada? Betyder i så fall att man ständigt skulle behöva ha tillsyn på sin bortlämnade / uppstallade häst flera gånger per dygn, om inte någon annan någonsin kan ansvara för en hästs skick.
Det är två läger i tråden, en som resonerar som jag gör, att den som tar sig an ett djur också är ansvarig för dess skick - och lägret som lägger ansvaret helt på djurägaren. Jag tänker att ska djurägaren ha 100 procent ansvar i alla situationer för skicket, måste det vara svårt / omöjligt att någonsin lämna en häst för utbildning, inridning, fordervärd eller dylikt, eftersom man då måste bo granne och hålla koll hela tiden. Hästen kan ju fixa en skada när som helst och är inte den person som för tillfället har ansvar över djuret skyldig att meddela detta, innebär det att djuret kan lida under lång tid om inte platsen är geografiskt mycket nära.
Hur som helst så hade jag inte lämnat bort henne igen tillsammans med fölet, men som jag redan skrivit så var avsikterna goda med arrangemanget. Det var dyrare och jobbigare för mig att lämna bort fölet också, då jag fick ordna med ett sällskap åt mitt andra vuxna sto för perioden. Tyvärr blev det inte bra, och det är jag såklart ledsen för, oavsett vems ansvar hennes skick är.
För övrigt swishade jag inte till företagsswish utan till ett privat mobilnummer, men fick självklart ett kontrakt gällande skötsel osv. Det är ju dock svårt att bevisa om hon fått det som står i kontraktet eller ej.