Sv: Så kallad Vildhästverkning.
coari - du har inte varit särskilt trevlig och jag har ingen större lust förmedla det du vill veta. Reglerna gicks igenom och vad man absolut inte får göra blev klarlagt. Det klarlagdes även när det är skor som gäller vid ex frakturer. Diskussionen var öppen med plussidor och minussidor för både skor och utan. Ärligt talat blev jag imponerad, för jag märkte att alla negativt som diskuterades kring barfotaverkning påverkat mej.
Jag har haft en utbildad hovslagare i alla år till alla mina hästar. Hästen med frakturen har behandlats i 9 månader, var 6 vecka av klinikens veterinär och hovslagare. Den friskförkarades av veterinären och hovslagaren på kliniken efter det. Därefter har min vanliga hovslagare skott vidare.
Nu är hästen barfota sedan 2 år. Vi har flyttat. Hovslagaren här nere sa från början att det är onödigt sko denna häst, han har bra hovar. Han går nu i större hingst/valackflock där vi helst inte ska ha skor pga skaderisken, och nu går han på sommarbete vid havet där skor också ska undvikas då det kommer nya hästar emellanåt.
Jag har aldrig tänkt på barfotaverkare, SANCHP/AAN...vad det nu heter förut. Jag har haft häst hos de som använder denna metod under 3 år nu. Hästarna mår bra, går överallt och har fina hovar. Jag blev bjuden på kurs för denna verkning och eftersom jag är nyfiken kostade jag på mej att följa med för att se vad det gav ut. Det finns bra och dåliga utbildade hovslagare. Det finns bra och dåliga barfotaverkare.
Min häst har, ju mer verkad han blivit av dessa barfotaverkare, gått mer avslappnat och han har slutat köra framdelen av hoven rakt ner i marken, kan sträcka ut. Just nu mår han prima. Nuet är just nu för honom och hans hovar och allmänna mående!