Så kallad Vildhästverkning.

Sv: Så kallad Vildhästverkning.

Jag har båda mina hästar verkad enligt unghästmodellen och jag tycker det fungerar aldeles utmärkt!

Fast nu skrev du väl fel:confused:?

En hovslagare som är verkad efter det här sättet i alla fall min hovslagare tar mycket längre tid på sig, studerar hoven och jag har fått reda på massor om min häst efter att hon bara tittat på hoven!

Är det verkligen en hovslagare du har?

Har en häst som går oskodd sedan längre tid (går i blandad hingstflock där skor bör undvikas). Han har verkats av två olika barfotaverkare enl SANCHP (rättstavat?) från februari till nyss. Har själv gått en sådan kurs och där påpekades noga reglerna som Boj länkat till. Tycket de var nogranna. Vet även att alla inte kan gå barfota etc, för min funkar det.

Vore intresant om du kan förmedla vad Jordbruksverkets förtydligande som Boj länkade till i kort SANCHP kurens handledare så nogrannt upplyste sina kursdeltagare om inebörden av. Det räcker med för dom icke godkända hoslagarna eftersom alla "så kallade vildhästverkare" tituleras den gruppen.

Enda anledningen till min fråga är att jag vill göra dig uppmärksam på vad ditt framtida utförande för dig personligen kan leda till om du har missuppfattat budskapet.

När det gäller strålröta i allmänhet så är det miljörelaterat och säsongsbetonat.

Hovslagarmagasinet har i sitt sista nummer ett mkt detaljerat forskningsresultat på Australiensiksa vildhästar som avhandlar deras hovform, hovens fuktighet och omgivningens inverkan,patologiska förändringar i hovarna hos kaimanawa-vildhästar,komparativt suldjup och belastning av sulan bland vildhästar och tamhästar,densitetsmönster i den australiska vildhästens primöra epidermala lameller, Brumbies i Australiens outbacks förflyttar sig långa sträckor, milöjöombyte för en brumby. Även en forkning om mätning av tamhästens förflyttningsmönster med hjälp av GPS i en öppen hage v.s. banformad hage.

Faktiskt mkt intressant läsning och slutresultatet är att mijön är den faktoren som påverkar hovformen och hovens kvalite.

coari - du har inte varit särskilt trevlig och jag har ingen större lust förmedla det du vill veta. Reglerna gicks igenom och vad man absolut inte får göra blev klarlagt. Det klarlagdes även när det är skor som gäller vid ex frakturer. Diskussionen var öppen med plussidor och minussidor för både skor och utan. Ärligt talat blev jag imponerad, för jag märkte att alla negativt som diskuterades kring barfotaverkning påverkat mej.

Jag har haft en utbildad hovslagare i alla år till alla mina hästar. Hästen med frakturen har behandlats i 9 månader, var 6 vecka av klinikens veterinär och hovslagare. Den friskförkarades av veterinären och hovslagaren på kliniken efter det. Därefter har min vanliga hovslagare skott vidare.

Nu är hästen barfota sedan 2 år. Vi har flyttat. Hovslagaren här nere sa från början att det är onödigt sko denna häst, han har bra hovar. Han går nu i större hingst/valackflock där vi helst inte ska ha skor pga skaderisken, och nu går han på sommarbete vid havet där skor också ska undvikas då det kommer nya hästar emellanåt.

Jag har aldrig tänkt på barfotaverkare, SANCHP/AAN...vad det nu heter förut. Jag har haft häst hos de som använder denna metod under 3 år nu. Hästarna mår bra, går överallt och har fina hovar. Jag blev bjuden på kurs för denna verkning och eftersom jag är nyfiken kostade jag på mej att följa med för att se vad det gav ut. Det finns bra och dåliga utbildade hovslagare. Det finns bra och dåliga barfotaverkare.

Min häst har, ju mer verkad han blivit av dessa barfotaverkare, gått mer avslappnat och han har slutat köra framdelen av hoven rakt ner i marken, kan sträcka ut. Just nu mår han prima. Nuet är just nu för honom och hans hovar och allmänna mående!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
770
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka