S
snuffo_12
Sv: Så kallad Vildhästverkning.
välkommen till buke
förlåt kunde inte låta bli
och varför detta sura påhopp??
välkommen till buke
förlåt kunde inte låta bli
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
och varför detta sura påhopp??
?? Varför ska jag det ?
Tycker att hovarna ser lite märkliga ut. Är inte trakterna lite låga? Annars en fin form på själva sulan. Det jag kan reagera på oxå är att vildhästverkade hästar ofta får för lång tå.
Inte jag heller. Vad jag menade är att inte överlägga ALLT ansvar på sin hovslagare. Och lita på att h*n ALLTID gör ett bra jobb. För ibland gör de ju inte det. Jag tycker det är bra att vara lite insatt, man behöver bara lite grundkunskaper och sunt förnuft.
Nej, jag tycker inte att just den är urbotad dum, utan det är urbotat dumt att gå på alla trender som figurerar. TS häst har ju inga problem, varför måste man då promt *prova* jämt och städnigt. Kan man aldrig nöja sig med att 1 sak fungerar för denna häst man har ? Ungefär som foder..så fort det dyker upp något sk *nytt* superfoder, då ska de flesta prova..varför undrar jag ? Är hästfolk aldrig nöjda ? Vad söker dom ?
De högre trakterna gjorde att han aldrig fick ut hela frambenet framåt-utåt utan tryckte in framdelen av hoven rakt ner så han hade fyrkantiga hovar när främre delen slitits. Med försiktig verkning har han mer och mer satt ner hela hoven till marken så nu ser man spår av hela hoven när han sätter ner den. Är detta vanligt?Hur såg det ut innan du började med vildhästverkning?
Vad tycker du är märkligt? I mitt tycke har han verkats försiktigt under hela senvintern till nyss för att hjälpa honom röra sig bättre. Det här är minst ett års arbete och vi är förhoppningsvis halvvägs. Det gillar jag med vildhästverkningen att man är försiktig och utgår från individen. Däremot tyckte jag att traktrena var aningens korta, men det kanske bara var under ett stadie för att få fram formen bättre?
De bilder och de hovar som verkats av en av dem som varit till min har inga långa tår utan ser ut ungefär som min, vissa har lägre trakt men det beror också på hästen och dess förutsättningar.Nej din har inte speciellt långa tår, men de jag stött på har haft det.
Nej, jag tycker inte att just den är urbotad dum, utan det är urbotat dumt att gå på alla trender som figurerar. TS häst har ju inga problem, varför måste man då promt *prova* jämt och städnigt. Kan man aldrig nöja sig med att 1 sak fungerar för denna häst man har ? Ungefär som foder..så fort det dyker upp något sk *nytt* superfoder, då ska de flesta prova..varför undrar jag ? Är hästfolk aldrig nöjda ? Vad söker dom ?
Har en häst som går oskodd sedan längre tid (går i blandad hingstflock där skor bör undvikas). Han har verkats av två olika barfotaverkare enl SANCHP (rättstavat?) från februari till nyss. Har själv gått en sådan kurs och där påpekades noga reglerna som Boj länkat till. Tycket de var nogranna. Vet även att alla inte kan gå barfota etc, för min funkar det. Var öm en gång då han verkades för mkt av en av mej okänd hovslagare som jag fått rekommenderad, hade fått gott omdöme men verkade för mkt och ojämnt. Sista ggn han kom då alltså.
Skall länka till bilder.....http://www.pixbox.se/alb1192250
Bilderna är tagna efter fem verkningar gjorda med ca 4-5 veckor emellan. Under höst/vinter fick han strålröta och har fått skära bort en del så det ser ju hackigt ut. Hovarna var för stora och har långsamt filats ner till mer lagom storlek..... Han rör sig bättre nu.
är hästen så sned/felverkad att den ändrar benställning så ser man det, med eller utan skor. annars har man nog tyvärr fel på synen.
var var mitt inlägg surt någonstans ? jag ställde några frågor.
Jag skulle definitivt ta ut en hovis som kan renskära rent strålen/ fårorna.- ser ont ut
Det ser ut som den mest står på sina hörnstöd. hoven består inte av bara hovvägg- sula. Om hovmekanismen ska fungera måste hela hoven ses över för att de är beroende av vilken kropp- exteriör den har.
Den ser nu ut att ha röta i både bärrand o stråle.
Nej man ser att det fattas helomfattande kunskap hos barfotaverkare.
Strålen har skurits ren efter detta, bilderna är tagna för ca 1 månad sedan. Jag vill inta ta bort allt - det är ju svårt för dej se vad som finns kvar bara på en dålig bild (mobilkamera). Så du tycker man kan skära mer i bärranden?
Så den verkades mer komplett först efter 3-4 månaderStrålen har skurits ren efter detta, bilderna är tagna för ca 1 månad sedan. Så du tycker man kan skära mer i bärranden?
Det vill jag inte påstå att det alltid är så. Men man kan inte komma ifrån att det faktiskt finns såna som inte gör ett bra jobb, vad det beror på vet jag inte.Det här tycker jag är intressant; "det behövs bara lite grundkunskaper och sunt förnuft". Saknar då dessa hovslagare som inte gör ett bra jobb både grundkunskaperna och det sunda förnuftet....?
Ja förhoppningsvis. Men inom alla yrken finns det utbildade människor som ändå inte gör ett bra jobb, tyvärr.Jag tycker att man SKA ha kunskaper om hovvård om man är hästägare samtidigt så förväntar jag mig att utbildat folk vet vad de snackar om. .