Så kallad Vildhästverkning.

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag undrar lite om denna typ av verkning. Du som låter din häst verkas såhär kan gärna lägga in bilder på hovarna och skriva om varför du väljer att verka din häst enligt "vildhästmetoden".

Ömmade hästen mycket, hur länge i så fall? För och nackdelar, tack.

Jag har en häst som är verkad på bakhovarna och han har fin hovkvalité, han är verkad som vanligt. Hur skulle förändringen bli om jag gick över till vildhästverkning istället?

Sv: Så kallad Vildhästverkning.

Jag tycker det är löjligt att en metod ska passa alla hästar..ungefär som ett mode. Hästar ska verkas, skos mm efter vad de har för förutsättningar. Inte verkas och skos efter en trend som infunnit sig. Om nu din häst funkar fin med sk traditionell verkning som man nu kallar det, varför måste du mixtra med något annat då ? Vad vill du få ut av detta undrar jag ? Vildhästmetoden i all ära, men kan du säga vi har så mycket gemensamt med vildhästarna nuförtiden ? Jag tycker att: ska man promt använda sig av den metoden så ska allting runtomkring hästen följa samma mönster. Dvs, hästen bör tillåtas leva som en vildhäst, annars anser jag verkningen vara urbotad dum. Ska man kanske verka efter en sk vildhästmeotd och sedan ställa hästen i en frimärkshage ? Det klingar dåligt. Våra vilda hästar strövade över enorma ytor dagligen. Vem kan i dagens samhälla erbjuda sin häst det ? Ska inte saker följa varandra hand i hand.

Jag har precis beställt tid hos en s.k. hovvårdare som utför denna typ av verkning. Tittade på när hon jobbade med en kompis häst. Hon tittade mkt mer hur hästen rörde sig och verkligen såg ut från alla håll och vinklar än vad jag sett hovslagarna göra.
Man verkar inte ner sulan, som hovslagarna gör för att få plats med skon. Man försöker få hoven balanserad och att den ska kunna arbeta som det är tänkt, stötdämpande. Man anpassar verkningen efter att hästen ska kunna gå utan skor helt enkelt.

Jag har precis tagit av min häst skorna då han helt enkelt inte kan ha skor längre. Tappskor och trasar sönder hovarna, Har dessutom nu sett att han är felverkad och sned i ena fram... Räknar med minst ett halvårs /ett års slit från min sida med att ta på hovboots i hagen, få hovarna i balans osv... (SURT)

Men inte verkar en hovslagare alltid för att "få plats med skon"? Min shettis går barfota och då verkar hovslagaren ju inte för att sko... Det är väl knappast något som går automatiskt?

Min ponny går barfota, och hovis anpassar verkningen efter hans fötter. Inte verkar han som om han skulle slå på skor! Han tittar hur hästen rör sig, han frågar mig mycket om jag upplever att hästens rörelser förändrats, hur hovarna verkar i största allmänhet. Han är verkligen superduktig! En helt vanligt, "klassisk" hovslagare med stora kunskaper om såväl häst som hov.
Men visst, det finns väl alla sorter där med. Jag kanske har haft tur och hittat den bäste?

Jag har precis tagit av min häst skorna då han helt enkelt inte kan ha skor längre. Tappskor och trasar sönder hovarna, Har dessutom nu sett att han är felverkad och sned i ena fram... Räknar med minst ett halvårs /ett års slit från min sida med att ta på hovboots i hagen, få hovarna i balans osv... (SURT)

varför ha du inte sett det innan då ? om du inte kan se när hästen blir felverkad och sned när en utbildad(?) hovslagare skor din häst hur ska du då kunna veta om det du ska göra nu inte skadar hästen ? du verkar inte ha kunskapen som krävs för det...

varför ha du inte sett det innan då ? om du inte kan se när hästen blir felverkad och sned när en utbildad(?) hovslagare skor din häst hur ska du då kunna veta om det du ska göra nu inte skadar hästen ? du verkar inte ha kunskapen som krävs för det...

Vad vet du om mina kunskaper??? Du känner väl inte mig??? och varför detta sura påhopp??
Det är väl fantastiskt om det finns fler sätt att få hästar att fungera? Eller?

Jag har inte sett att han är så snedverkad (olika hög i trakterna) pga att skon har suttit ivägen, har dock märkt att hästen ändrat benställning under ca 6 mån tid, vilket jag oxå påpekat för hovslagarna, men inget har hänt. Har haft vad jag trott varit duktiga hovslagare som jag varit tvungen att lita på, då jag inte har den fackmässiga kunskapen, men min häst känner jag utan och innan sedan 12 år tillbaka. Nu tittar jag väl mer noggrant och kritiskt oxå än innan.
För ett par år sedan blev min häst felskodd (enligt VETERINÄR alltså) och därmed fått hovbensinflammation med allt vad detta innäbar och det var alltså en s.k. duktig och väl utbildad hovslagare. Alltså: en utbildad hovslagare kan likväl skada en häst! Så ursäkta att jag försöker hitta andra lösningar åt mig och min häst!!!

Jag undrar lite om denna typ av verkning. Du som låter din häst verkas såhär kan gärna lägga in bilder på hovarna och skriva om varför du väljer att verka din häst enligt "vildhästmetoden".

Ömmade hästen mycket, hur länge i så fall? För och nackdelar, tack.

Jag har en häst som är verkad på bakhovarna och han har fin hovkvalité, han är verkad som vanligt. Hur skulle förändringen bli om jag gick över till vildhästverkning istället?

Har en häst som går oskodd sedan längre tid (går i blandad hingstflock där skor bör undvikas). Han har verkats av två olika barfotaverkare enl SANCHP (rättstavat?) från februari till nyss. Har själv gått en sådan kurs och där påpekades noga reglerna som Boj länkat till. Tycket de var nogranna. Vet även att alla inte kan gå barfota etc, för min funkar det. Var öm en gång då han verkades för mkt av en av mej okänd hovslagare som jag fått rekommenderad, hade fått gott omdöme men verkade för mkt och ojämnt. Sista ggn han kom då alltså.

Skall länka till bilder.....http://www.pixbox.se/alb1192250

Bilderna är tagna efter fem verkningar gjorda med ca 4-5 veckor emellan. Under höst/vinter fick han strålröta och har fått skära bort en del så det ser ju hackigt ut. Hovarna var för stora och har långsamt filats ner till mer lagom storlek..... Han rör sig bättre nu.

Ska väl påpeka att hö o vä fram är lite olika i stl för hästen har haft fraktur i hö fram för några år sedan. DEt kom när han fick skor på sej första ggn ;-) Inte så lyckat, alltså.

Jag tycker det är löjligt att en metod ska passa alla hästar..ungefär som ett mode. Hästar ska verkas, skos mm efter vad de har för förutsättningar. Inte verkas och skos efter en trend som infunnit sig. Om nu din häst funkar fin med sk traditionell verkning som man nu kallar det, varför måste du mixtra med något annat då ? Vad vill du få ut av detta undrar jag ? Vildhästmetoden i all ära, men kan du säga vi har så mycket gemensamt med vildhästarna nuförtiden ? Jag tycker att: ska man promt använda sig av den metoden så ska allting runtomkring hästen följa samma mönster. Dvs, hästen bör tillåtas leva som en vildhäst, annars anser jag verkningen vara urbotad dum. Ska man kanske verka efter en sk vildhästmeotd och sedan ställa hästen i en frimärkshage ? Det klingar dåligt. Våra vilda hästar strövade över enorma ytor dagligen. Vem kan i dagens samhälla erbjuda sin häst det ? Ska inte saker följa varandra hand i hand.

Som jag har fattat det är denna typ av verkning ganska snäll och man verkar hästen utifrån dess naturliga utseende därav namnet. Men jag är lite skeptiksk till denna typ av verkning och vet inte hur pass bra den egenligen är i jämförelse med en mer traditionell verkning.

Varför anser du att denna typ av verkning är urbotad dum?

Tycker att hovarna ser lite märkliga ut. Är inte trakterna lite låga? Annars en fin form på själva sulan. Det jag kan reagera på oxå är att vildhästverkade hästar ofta får för lång tå.

Senast ändrad:

är hästen så sned/felverkad att den ändrar benställning så ser man det, med eller utan skor. annars har man nog tyvärr fel på synen.

var var mitt inlägg surt någonstans ? jag ställde några frågor.

Jag har nyligen övergått från skor runt om till barfota. Ger det en prövoperiod under sommarens viloperiod. Än ömmar hon på hårda underlag men rids ju inte nu utan går på bete. Har inköpt boots för igångsättningen för att hon inte ska gå och vara öm.
Om jag fortsätter med denna verkning räknar jag med ca 1 år tills hoven är återställd till naturlig form. Just nu är hon ju verkad de senaste åren för att att vara skodd, och gå på en sko, inte på själva hoven. Men självklart är det inte acceptabelt att hon går och är öm under ett år. Då är nåt knasigt med verkningen!

Jag är inte emot skoning på nåt sätt. Vill min häst väl. Är övergångsperioden för hård på henne får jag sko henne.

Naturliga vildhästhovar är relativt små (jmf med de dasslockshovar man ser ibland), har ganska låga trakter och kort tå för att få en bra balans och tyngdpunkt i hoven. Man ser otroligt många hästar med för långa tår (nästan alla jag stöter på) där det blir en tydlig brytpunkt under kronranden. Man eftersträvar ju hästens individuella hovvinkel som syns längst upp vid kronranden.

Jag tror hovkunskapen i allmänhet är ganska låg bland hästägare. :( Man överlåter arbetet till en hovslagare och lägger allt ansvar på denna. Många sätter sig inte ens i hur en naturlig hov ska se ut utan litar på andra. Och jag tror många som börjar med vildhästverkning börjar sätta sig in i hovkunskapen och lär sig mer om hästars hovar. Jag kan i alla fall tala för mig själv som helt plötsligt tycker hovvård är intressant! Och jag bryr mig mer och iakttar mer och ser mer kritiskt på många hovar. Och jag hoppas att kunskapen ökar därute. :) Det är en så pass viktig del.

Nej, jag tycker inte att just den är urbotad dum, utan det är urbotat dumt att gå på alla trender som figurerar. TS häst har ju inga problem, varför måste man då promt *prova* jämt och städnigt. Kan man aldrig nöja sig med att 1 sak fungerar för denna häst man har ? Ungefär som foder..så fort det dyker upp något sk *nytt* superfoder, då ska de flesta prova..varför undrar jag ? Är hästfolk aldrig nöjda ? Vad söker dom ?

Jag tror hovkunskapen i allmänhet är ganska låg bland hästägare. :( Man överlåter arbetet till en hovslagare och lägger allt ansvar på denna.

Jag tycker inte alls att det är något konstigt att överlåta ansvaret för hovvården till en utbildad hovslagare. Han/hon är ju genom sin utbildning expert på just hovar. Det är jätteintressant med hovar, det tycker jag också, men inte sjutton finns det en chans att jag kan besitta den kunskap som min hovslagare har hur jag än gör.

Jag tycker inte alls att det är något konstigt att överlåta ansvaret för hovvården till en utbildad hovslagare. Han/hon är ju genom sin utbildning expert på just hovar. Det är jätteintressant med hovar, det tycker jag också, men inte sjutton finns det en chans att jag kan besitta den kunskap som min hovslagare har hur jag än gör.

Inte jag heller. Vad jag menade är att inte överlägga ALLT ansvar på sin hovslagare. Och lita på att h*n ALLTID gör ett bra jobb. För ibland gör de ju inte det. Jag tycker det är bra att vara lite insatt, man behöver bara lite grundkunskaper och sunt förnuft.

kl

min ena häst har verkats med vildhäst-tänk (pete rameys metod). väldigt rundad vägg, kort tå, tas inget av sulan fram för strålen. det jag kan säga är att det fungerade oerhört mkt bättre än den vanliga standard verkningen, inte öm ens på grus.

jag tycker metoden är bra om man vill ha sin häst barfota, den verkarlogisk. och jmf med strasser så är den mkt mildare och hästen blir inte så öm. jag tycker inte det är försvarbart att hästen knapt kan gå på många veckor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
770
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka