Så in vall på 1 ha

Sv: Så in vall på 1 ha

Det är 1 ha hagmark enligt min framtida inhyrnings mätningar på eniro :p Tomten är 1.5 ha och det är inte mycket trädgård/byggt så det stämmer nog.

Smart där, det är ren jäkla lera så knaggel tål att tänkas på!

50m2 gällde alltså en rasthage. Dvs en liten en man tillfälligt stoppar in hästen i.
Vad är det för parasiter du menar?

LIA

Men hur tänkte du med tillfälligt? Jag har ingen erfarenhet alls av rasthagar. Annat än att många hästgårdar i skåne endast har tillgång till rasthagar i den sizen...

Eh, typ alla :angel: Skämt o sido, är det helt förlegat att ha sommar respektive vinterhage menar du? Min kära mor sköter allt sådant så jag är verkligen inte alls påläst :o

Det behövs väl för dom som har "för många hästar på för liten yta". Vi har aldrig haft behov av att dela in i vinter/sommarhage. Hästarna disponerar alltihop förutom en rasthage på c:a 500 m2, vilken används för tillfälliga behov.
Från början hade vi uppdelat i 4 hagar och skiftade och hade oss, men när vi såg att grässvålen klarade sig från att bli söndertrampad, så plockade vi succesivt bort mellanstängslen.
Så för min del så är det förlegat. :)

LIA

Ah! Hur många hästar på hur stor yta har ni?

Här är som jag tror gylle syftar på lera, lera och lera. Inte söndertrampat nu alltså men vatten rinner undan sakta och jag gissar friskt att det är lätt att trampa sönder. Men det blir ju självklart värre ju fler hästar/yta :)

F n 3 st, har växlat mellan 3-5 under åren. Hagen totalt runt 7-7,5 ha, delvis vall och delvis kuperad/skog.
Vallen är lerjord och nu präktigt blöt efter allt regnande, men grässvålen håller vilket den knappast skulle gjort med för många hästar/yta.

Rasthagen används när vi vill sära på hästarna t ex vid ridning/körning och en blir ensam, när vi väntar på hovis/vet och vill ha dom tillgängliga samt liknande.

Undrar över det du skrev om parasiter. Vi har inga problem med sådana.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 965
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 511
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka