så in och ta hö samma år

orion_x

Trådstartare
Är det möjligt. Vallen är några år nu och i år ser det utsom om det blir väldigt lite mat på åkern. Kan man så in mer gräs på befintlig val? Eller kan man plöja upp åkern på hösten/våren och så in nytt för att kunna ta hösilage samma år? Vad ska man i så fall så in? Vi behöver ju tyvärr vallen till hö, så kan inte så in ett mellanår med säd.

Sv: så in och ta hö samma år

Är det möjligt. Vallen är några år nu och i år ser det utsom om det blir väldigt lite mat på åkern. Kan man så in mer gräs på befintlig val? Eller kan man plöja upp åkern på hösten/våren och så in nytt för att kunna ta hösilage samma år? Vad ska man i så fall så in? Vi behöver ju tyvärr vallen till hö, så kan inte så in ett mellanår med säd.
Det du kortsiktigt kan göra är att ge vallen en rejäl giva gödning. Det kan gå att höstså vallen efter plöjning för att få skörd nästa år men vall bör ingå i ett växelbruk. Vi kör spannmål 1 år och sår in vall med havre som skyddsgröda år 2. På det viset kan vi minska mängden fleråriga ogräs. Den vall som såddes in förra året i havren kan vi skörda i år.

Fast vi använder inte havre. Jag vet att växelbruk är det bästa, men vi måste ha hösilage och har ingen användning för säd. Därför undrade jag om det är möjligt

Ja, det kan vara möjligt att exempelvis ta en första, kanske en andraskörd och därefter bryta vallen och så in vall till hösten. Här gäller det att ha tur med väder och rätt jordmån för att det ska fungera. Om du upplever att volymerna på förstaskörden kommer att bli små i år så är du i gott sällskap. Torkan i södra sverige påverkar oss alla. Billigaste lösningen borde dock en rejäl kvävegiva vara (flytgödsel).

vilken typ av gräs/gräsblandning bör man i så fall så in? Vi brukar bara ta en skörd

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 635
Senast: lilsan
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 468
Senast: Svartkatt
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31