Så hårt och så mjukt

vindvissla

Trådstartare
Är det någon som har klinkers i huset samtidigt som små barn ska lära sej gå? Vi kommer ha klinkers i hela huset och Sams huvud är ju så mjukt! Det är illa nog nu när vi har trägolv och mattor.... Ska man skaffa hjälm eller? :confused:

Sv: Så hårt och så mjukt

Hade klinkers i hallen när min lillebror lärde sig gå, han ramlade väl en 258938250 ggr på en dag men skadade sig aldrig. Vi har också trägolv och Rasmus har ramlat mer än 1 gång och slagit i huvudet. Men efter varje gång han han blivit försiktigare och fått mer respekt.

Min sambo rullade ner för 32 stentrappor när han var bebis, de åkte akut in till sjukuset och när de var hans tur kollade läkaren bara på honom:
"Är de han som ramlar ner för 32 stentrappor?"

Sambon låg på golvet och lekte för fullt och var jätte nöjd. Läkarn kolla igenom honom och gjorde allt men hittade bara ett litet blåmärke!

Att ha en mjuk hjälm under värsta "falla-perioden" tror jag inte alls är fel. Jag tyckte den tiden var absolut värst (trots att vi har trägolv) eftersom jag hade två små och inte alltid hann fram till den ena om båda ramlade samtidigt. Jag löste det genom att ha ett gäng kuddar i det rum vi befann oss och snabbt kasta en kudde bakom barnet då det ramlade. /Sar (expert på snabb kuddkastning!:D)

Haha kan se det framför mej! :D

Jag ska fundera på en mjuk hjälm. De kan inte spräcka skallen eller nåt då?

Min bebis har ju knappt börja tillverka ben ännu utan består mest av brosk... Men är inte barns skallar väldigt mjuka ganska länge? Skarvarna mellan fontanellerna eller vad det nu heter... De borde ju "svikta" om de drattar omkull så risken att spräcka skallen borde inte vara särskilt överhängande.
Som Pmm säger så lär de väl sig den hårda vägen av att ramla om inte annat. Håll in hakan mot bröstet när du ramlar på rygg och när du gör kullerbyttor. ;)

Vi köpte en skitful mjukishjälm då vi tillbringade lära gå perioden som husvakt åt svärföräldrarna där det var klinker i köket.
Bara för att ett barns skalle klarar smällen så behöver man väl inte utsätta dom för det onda - jag menar ont gör det iallafall att slå huvet i klinkers - trots hjälm.
Hemma på våra torpargolv däremot så gick det bra utan hjälm.

Hihi jag får väl ta och införskaffa en sån där hjälm då, för som du säger, ont gör det! Och han är visserligen rätt så bra på att dra in huvudet när han trillar och drattar oftast först på rumpan och sen på huvet, men ändå.

Hehe vi har juh de på heeela nedanvåningen som du vet ;)
Köpte (eller fick av mamma...) en hjälm men Oliver vägrade o ha den på, gallskrek så fort vi närmade oss honom med den... Han lärde sig gå utan o slog sig aldrig illa (slog sig knappt ens alls faktiskt...)! Hamnade oftast på gumpen med blöjan som dämpning...

Sebastian lärde sig att gå i vårt nuvarande hus, och vi har stengolv på hela nedervåningen. Han gjorde sig aldrig illa när han lärde sig att gå, förutom något enstaka blåmärke här och där. Däremot har han slagit hål i huvudet/pannan 2 ggr efter att han lärde sig att springa... Rätt rejäla och fula jack blev det, golvet är verkligen hårt :crazy:
Då kom han i full fart, rundade ett hörn och hade glömt bort hur man stannade = pladask. Och han glömde också bort att ta emot sig med händerna, så pannan fick ta hela smällen.

ajaj!!! ja det är ju verkligen jättehårt. men man kan ju inte lägga ett trägolv för att ha det i ett par år och sen byta....

moffsan du har min adress va? ;)

Skaffa hjälm om du har ett barn det behövs på, en del är ju mer olycksfåglar än andra. Min dotter ramlade inte särskilt mycket när hon lärde sig att gå. I så fall satte hon sig på rumpan, inte ramlade med huvudet i golvet. Hon har slagit i huvudet två gånger och båda gångerna har varit när hon har ramlat ner från nåt hon klättrat upp på, inte när hon har gått.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 220
Senast: Raderad medlem 149524
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 504
Senast: Tuggben
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat